اقتصادی

تحقق ۷۸ درصد برنامه تولید بذر گندم

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۵ تحقق ۷۸ درصد برنامه تولید بذر گندم

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ۳۸۰ هزار تن بذر گندم در سال ۹۹-۹۸ تولید شده که تحقق ۷۸ درصدی هدف برنامه را نشان می‌دهد.

تحقق ۷۸ درصد برنامه تولید بذر گندم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صمد مبصر گفت: گزارش‌های کشت گندم از استان‌ها حاکی از آن است که بذرهای انباری در سنوات گذشته و بذرهای تولیدی سال ۹۹-۹۸ جذب شده‌اند و یا در مناطق گرمسیر درحال جذب هستند.

وی با بیان این که بذرهایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، ضدعفونی شده و از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گواهی شده است، اظهار داشت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن بذر گندم انباری داشتیم که این مقدار در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۱۳۰ هزار تن رسید.

مبصر ادامه داد: امسال برای بذر گواهی شده گندم تقاضای خوبی از سوی کشاورزان وجود دارد به طوری که اگر بذر بیشتری داشتیم، امکان جذب و کشت آن بود.

وی از شرایط خوب کشت بذر هیبرید ذرت در سال جاری خبر داد و گفت: در سال ۹۹ در سطح ۶ هزار هکتار بذر هیبرید ذرت کشت شد و اکنون مزارع در حال برداشت هستند.

معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پیش بینی کرد که نزدیک به ۱۵ هزار تن بذر هیبرید ذرت از ارقام مختلف تولید و در کیسه‌های بسته بندی شده، آماده توزیع شود.

وی کیفیت مزارع و بذرهای هیبرید ذرت برداشت شده را خوب ارزیابی کرد و اذعان داشت: بذرهای برداشت شده از نظر آلوده نبودن به بیماری و به لحاظ قوه نامیه وضعیت خوبی دارند.

مبصر ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی جاری با بذرهای تولید داخل، کشت ذرت بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی پیش برود.

وی در عین حال افزایش قیمت ارز و خروج بذر از گروه کالاهای گروه یک و عدم تخصیص ارز ترجیحی به این نهاده را فرصتی برای تولیدکنندگان بذر داخل دانست و گفت: در حال حاضر قیمت بذرهای وارداتی حداقل ۴ تا ۵ برابر شده است و تولیدکنندگان داخل با کشت بذر علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانند گوشه چشمی به صادرات داشته باشند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال درباره زیرساخت‌های صادرات بذر در کشور اظهار داشت: صادرات بذر نیاز به سه تا چهار سال برنامه‌ریزی دارد، به طوری که ارقام ایرانی باید در کشورهای مقصد کشت و ارزیابی شود و اگر عملکرد خوبی در کشور مقصد داشت، ثبت و تجاری سازی شده و سپس صادر شود.

وی در همین حال اضافه کرد: موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از چند سال پیش اقدام به فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات بذر کرده و اکنون ایران در شش برنامه سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه OECD عضو است.

مبصر افزود: عضویت ایران در برنامه‌های OECD موجب شده، گواهی بذر صادرشده توسط ایران در ۶۲ کشور عضو این سازمان مورد پذیرش باشد.

وی گفت: اقداماتی نیز برای دریافت اعتبارنامه آزمایشگاه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از انجمن بین المللی تجزیه بذر موسوم به ISTA انجام شده و در ، تلاش‌ها در این زمینه با وجود شرایط سخت کرونا و تحریم‌ها ادامه دارد.

مبصر، نسبت دریافت اعتبارنامه برای آزمایشگاه این موسسه تحقیقاتی تا قبل از پایان سال ۹۹ ابراز امیدواری کرد و گفت: با تحقق این امر، خبر خوبی برای بخش کشاورزی و صنعت بذر کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن