فرهنگ و هنر

تحلیل سفیر آمریکا از نتایج هجرت امام خمینی به پاریس

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در خصوص نتایج هجرت امام خمینی به پاریس نوشت: مهرماه 1357 اتفاق تازه‌ای، روند نهضت اسلامی را دگرگون کرد؛ صبحگاه 13 مهر امام خمینی به همراه جمعی از یاران خویش بغداد را به سوی پاریس ترک کردند. ایشان در روز 14 مهر وارد پاریس شدند. حضور امام در پاریس، نهضت اسلامی را در کانون توجه قرار داد. این همان موضوعی است که سفیر وقت آمریکا در ایران نسبت به آن اظهار نگرانی کرد.

سولیوان در خاطرات خود نوشت:

با تصمیم و درخواست شریف امامی، عراقی‌ها آیت‌الله خمینی را از کشورشان اخراج کردند که نتایج عکس انتظارات حکومت ایران را داشت. آیت‌الله خمینی… در ویلای کوچکی در حومه پاریس اقامت گزید. علاوه بر شاگردان و مشاوران آیت‌الله که از عراق آمده بودند، گروهی از مخالفان شاه که در آمریکا و نقاط دیگر جهان فعالیت می‌کردند به دور او جمع شدند و از ایران هم گروه گروه برای دیدار وی رهسپار پاریس شدند.

برعکس تصورات شریف امامی که می‌گفت "آیت‌الله خمینی در پاریس به کلی فراموش خواهد شد"، آیت‌الله در مرکز توجه مطبوعات و محافل سیاسی جهان و در دسترس تلویزیون‌های دنیا قرار گرفت. چهره عجیب و استثنائی این مرد روحانی که در زیر درختی در حومه پاریس نشسته و از هزاران کیلومتر دورتر با سخنان آتشین خود بر ضد شاه انقلابی را رهبری می‌کرد توجه همه جهانیان را به خود جلب کرده بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن