اقتصادی

تحویل حجمی آب به کشاورزان در کارگروه ملی سازگاری باکم آبی تصویب شد

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۰۳ تحویل حجمی آب به کشاورزان در کارگروه ملی سازگاری باکم آبی تصویب شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت:تحویل حجمی آب به کشاورزان در کارگروه ملی سازگاری باکم آبی تصویب و به استانها ابلاغ شد.

تحویل حجمی آب به کشاورزان در کارگروه ملی سازگاری باکم آبی تصویب شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس امروز علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: 22 هزار میلیارد تومان در حوزه آب و خاک در طی 7 سال گذشته سرمایه گذاری شده است که به 1.1 میلیون هکتار آبیاری تحت فشار، 600 هزار هکتار شبکه های مدرن، 300 هزار هکتار زهکش زیر زمینی و بیش از 35 هزار هکتار تجهیز و نوسازی در شالیزارها منجر شده است.

وی افزود: بهره وری از 920 گرم به1450 گرم به ازای هر متر مکعب آب رسیده است و راندومان آبیاری از 39 به 45 درصد رسیده است که باعث صرفه جویی 5 میلیارد مترمکعب آب شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنامه های آبیاری در آینده گفت: 10 پایلوت هوشمند سازی سیستم های آبیاری در دست اقدام داریم و امیدواریم که با این هوشمندسازی بتوانیم مدیریت مصرف را برای افزایش بهره وری انجام دهیم.

تصویب تحویل حجمی آب به کشاورزان در کارگروه ملی سازگاری باکم آبی

وی افزود: امروز با وزارت نیرو هم جلسه ای در باره سازگاری با کم آبی داشتیم و به دنبال تحویل حجمی آب به کشاورزان هستیم در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تحویل حجمی آب به کشاورزان تصویب و به استانها ابلاغ شد که از طریق نرم افزاری خواهد بود.

اکبری تاکید کرد: کشور ما دیگر ظرفیت توسعه افقی را به دلیل کمبود آب ندارد به این دلیل سند بهره وری آب تنظیم شده که بهره وری آب را در محصولات کشاورزی طی مدت 5 و 10 ساله نزدیک به دوبرابر یعنی حدود 80 درصد افزایش دهیم.

وی همچنین گفت برای تعیین میزان آب مصرفی دقیق بخش کشاورزی 35 محصول را که 70 درصد سطح زیر کشت را تشکیل می دهد موردبررسی قرار دادیم که بررسی 12 محصول نهایی شده است و نتیجه نشان داد که در 15 محصول کم آبیاری می کنیم که در برخی موارد این کم آبیاری بیش از 50 درصد است.ز

اکبری با این تحلیل تلاش می کرد که عنوان کند میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی که رقمهای 90 درصد را بیان می کنند اینطور نیست.

وی گفت: مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری اخیرا مصرف آب بخش کشاورزی را 48 میلیارد متر مکعب اعلام کرده که به عددی که می گوییم مصرف آب کشاورزی 65 درصد است نزدیک است.

اکبری افزود: در 40 سال گذشته 1.6 سانتی گراد دمای زمین در کشور ما گرم شده که باعث افزایش 25 میلیارد متر مکعبی تبخیر آب می شود بنابراین مصرف آب کشاورزی هم بیشتر شده است.کارگروهی با سازمان تات با عنوان یاوران تولید در راستان شعار سال جهش تولید تشکیل دادیم که استفاده از کارشناسان برای افزایش بهره وری است.

به گفته این مسوول ارتقای بهره وری آب در منطقه منا با همکاری فائو انجام می شود که ایران هم در آن مشارکت دارد همچنین اعتبار حدود 300 میلیون دلار هم با فائو برای مسائل مدیریت و پیش آگاهی در زمینه سیل در حال انجام است.

ادامه دارد…

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن