اقتصادی

تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت لازمه توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت است

دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۶:۲۳ تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت لازمه توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: یکی از ایرادات نظام آموزشی کشور این است که مقالات علمی با میدان عمل پیوند محکمی ندارد. با تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت، توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت لازمه توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در مراسم امضای 13 قرارداد ازدیاد برداشت از میادین نفتی با دانشگاه‌های کشور گفت: ما توسعه علمی در دانشگاه‌ها را زمانی شروع کردیم که زیر 200 هزار دانشجو در کشور وجود داشت و الان این تعداد به رقم 4 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است. به نظر من در توسعه کمّی تعداد دانشجویان افراط کرده‌ایم و از سال 85 باید روند تربیت دانشجو را کاهش می‌دادیم که این تعداد به رقم حدود 3 میلیون دانشجو برسد.

وی افزود: ما تقریبا بحث پژوهش را از نقطه زیر صفر آغاز کردیم. در این راستا جلسات توجیهی متعددی برگزار شد و عوامل انگیزشی متعددی تعبیه شد و الان چند سالی است که ایران بالاترین رشد کمّی چاپ مقاله در ژورنال‌های علمی را دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: یکی از ایرادات نظام آموزشی کشور این است که مقالات علمی با میدان عمل پیوند محکمی ندارد. لذا ما اقدام به تشکیل مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها و تاسیس پارک‌های علم و فناوری کردیم که این موضوع طبق برنامه سوم توسعه پیگیری شد.

رحیمی اضافه کرد: در حال حاضر ما 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد. یعنی در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری وجود دارد و در شهرستان‌ها نیز مراکز رشد توسعه پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب توسعه زیرساخت فناورانه در حال پدیدار شدن است. با تولید مقاله ما مرزهای علم را جابجا می‌کنیم و در کنار آن نیز تلاش می‌کنیم که این مقالات علمی در خدمت توسعه فناوری و خدمات دانش بنیان قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: البته ما می‌توانستیم روند توسعه فناوری در کشور سریع‌تر طی کنیم، به هر حال با تحکیم روابط بین وزارت علوم و وزارت نفت، توسعه فناوری در حوزه صنعت نفت سرعت بیشتری به خود بگیرد که لازمه آن استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن