سیاسی

تدریس با عبور از راه‌های صعب العبور/ کمک‌ مومنانه به دانش‌آموزان محروم از اینترنت

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۲ تدریس با عبور از راه‌های صعب العبور/ کمک‌ مومنانه به دانش‌آموزان محروم از اینترنت

در ایامی که کرونا مدارس را تعطیل کرد و کلاس‌ها به اندازه یک تلفن همراه کوچک شدند، گروه‌ها و دانشجو معلمانی بودند که از مناطق صعب‌العبور ‌گذشتند تا نگذارند نبود پوشش اینترنت و تلفن همراه دانش آموزان نیازمند را با مشکل مواجه کند.

تدریس با عبور از راه‌های صعب العبور/ کمک‌ مومنانه به دانش‌آموزان محروم از اینترنت

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ کامران شیرازی: کرونا که پایش به کشورمان باز شد مشکلات زیادی را هم با خودش آورد، از مشکلات اقتصادی گرفته تا مشکلاتی که منجر به تعطیلی بازار، فروشگاه‌ها و… و حتی دانشگاه‌ها و مدارس شد. اتفاقاتی که بعد از کرونا رخ داد هر کدامش می‌توانست کشور را مشکلات و چالش‌های خیلی بزرگی مواجه کند، اما تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت، همکاری خوب مردم و البته تدبیر خوب مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی مسئولان بسیاری از این مشکلات از میان برداشته شد.

یکی از اتفاقاتی که در ایام شیوع کرونا رخ داد، مشکلاتی بود که برای خانواده‌های محروم رخ داد، خانواده‌هایی که حتی توان خرید ماسک و اقلام بهداشتی را هم نداشتند و مطمئنا در زمانی که کشور درگیر ویروسی ناخوانده و ناشناخته بود دولت هم به تنهایی نمی‌توانست مشکل تمام این خانواده‌ها را حل کند. این موضوع می‌توانست مشکلات زیادی از جمله افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را در کشور ایجاد کند، اما دستور رهبر معظم انقلاب برای برگزاری رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و حضور به موقع، گسترده و جهادی گروه‌های مختلف برای برگزاری این رزمایش موجب شد تا به جای اینکه شاهد صحنه‌های دلخراش باشیم، نه تنها چشمان ما بلکه نگاه تمام مردم دنیا به صحنه‌های زیبایی از همدلی و دستگیری از نیازمندان گشوده شد.

برگزاری رزمایش همدلی تنها به بحث تهیه اقلام بهداشتی و خوراکی برای نیازمندان ختم نشد و هر کسی به اندازه توان و تخصصی که داشت برای خدمت به مردم وارد عرصه شد. برخی ماسک و موادضدعفونی‌کننده رایگان توزیع می کردند، برخی برای مدافعان سلامت غذا می پختند و آب میوه می‌گرفتند، حتی افرادی هم برای خاک سپاری و تدفین فوتی‌ها وارد میدان شدند.

در این میان دانشجویان و گروه‌های جهادی از بسیج دانشجویی و تشکل‌های مختلف انقلابی نیز از همان روزهای ابتدایی هر کاری از دستشان برمی‌آمد کردند تا مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند. از راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده گرفته تا ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی. دانشجویان دانشگاه‌های پزشکی هم در بحث درمان به کمک مدافعان سلامت رفتند.

یکی از اتفاقاتی که در دوران شیوع کرونا رخ داد بحث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بود که البته بعد از مدت کوتاهی تصمیم بر این شد تا آموزش‌ها با استفاده از فضای مجازی پیگیری شود. تصمیمی که موجب شد آموزش و پروش نرم‌افزاری با عنوان « شاد» را برای دانش آموزان طراحی کند. این اتفاق اگرچه موجب شد تا فضای مجازی هم به صورت رسمی به کمک دانش آموزان بیاید ولی مشکلاتی هم برای دانش آموزان نیازمند و دانش آموزانی که در مناطق محروم حضور داشتند، ایجاد کرد.

نبود پوشش اینترنت در برخی مناطق و اینکه بسیاری از دانش آموزان توان خرید گوشی تلفن هوشمند نداشتند، موجب شد تا نگرانی‌هایی در این مناطق و برای خانواده دانش آموزان نیازمند ایجاد شود.

این نگرانی‌‌ها باعث شد تا دانشجومعلمان بسیجی هم دست به کار شوند و در اقدامی جهادی و بسیار جالب به کمک به دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم کشور بشتابند تا هم این دانش آموزان از تحصیل جانماند و هم نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

بر همین اساس برنامه‌ریزی برای تحت پوشش قرار دادن مناطق محروم انجام شد و گروه‌های مختلف جهادی از دانشجومعلمان برای کمک به دانش آموزان محروم دست به کار شدند.

* برگزاری طرح جهاد آموزشی تربیتی

در همین راستا بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی برگزاری با برگزاری طرح جهاد آموزشی تربیتی به دانش آموزان نیارمند کمک کرد.

علی نجف زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی درباره این طرح جهادی به فارس گفت: در این طرح با توجه به شرایط به وجود آمده و برگزاری کلاسهای درس به صورت مجازی و عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به فضای مجازی و امکانات آموزشی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بر این شد تا با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و دانشگاه فرهنگیان دانش آموزانی را که در سال تحصیلی گذشته به دلیل عدم دسترسی به امکانات دچار افت تحصیلی شده بودن را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: در این طرح هر دانشجو معلم در همان شهر، روستا و یا منطقه خود با همکاری اداره آموزش و پرورش همان شهرستان اقدام به تدریس دانش آموزان می‌کند.

نجف‌زاده به حضور بیش از ۱۸۰ دانشجو معلم استان خراسان جنوبی در این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه به هماهنگی های به وجود آمده با ناحیه بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی حمل و نقل دانشجو معلمان در برخی از نقاط محروم هم پیش‌بینی شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اظهار داشت: این طرح با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی اجرا خواهد شد و اقلام بهداشتی نیز با همکاری دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی و بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی مهیا شده است.

وی گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی آمادگی کامل خود را در برگزاری هرگونه اردوهای جهادی آموزشی برای دانش‌آموزان محروم استان خراسان جنوبی در راستای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان اعلام می‌دارد و این پیشنهاد را به وزارت آموزش و پرورش هم اعلام می‌کنیم.

نجف‌زاده اظهار داشت: با توجه به شرایط بوجود آمده، دانشجویان دغدغه‌مند دانشگاه فرهنگیان با توجه به توانایی های بالایشان می‌توانند بازویی توانا در امر آموزش حضوری و مجازی باشند.

وی گفت: این طرح تعداد ۲۰۰۰دانش آموز استان خراسان جنوبی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

* تلاش برای کاهش مشکلات دانش آموزان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان هم در ایام شیوع کرونا خدمات بسیار خوبی را انجام داد تا دانش آموزان و خانواده‌های آنها مشکلات کمتری را در این ایام داشته باشند.

دانشجویان بسیجی علاوه بر اینکه با ارائه آموزش‌های درسی به دانش آموزان محروم کمک کردند، با تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌های غذایی تلاش کردند تا مردم مناطق محروم مشکلات کمتری را لمس کنند.

ملاشاهی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان بلوچستان با اشاره به وضعیت آموزشی و تحصیلی نوجوانان روستای نوکینده، از توابع شهرستان سرباز به خبرنگار فارس گفت: دانشجومعلمان با حضور در میان دانش آموزان و ارائه آموزش‌های درسی تلاش کردند تا دانش آموزان این مناطق که برای استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت مشکل داشتند از درس عقب نمانند.

وی همچنین گفت: توزیع بسته‌های غذایی، آموزشی، بهداشتی و پتو میان مردم سیل زده بلوچستان در شهرستان های سرباز و راسک از اقدامات دیگری بود که توسط گروه جهادی یاران مطهر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و با مشارکت پویش مردم یار ایران انجام شد.

* حل مشکل دانش آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند ندارند توسط یک گروه جهادی

گروه جهادی دستان استان گیلان هم از گروه‌های جهادی‌ای بود که در ایام شیوع کرونا با برگزاری کلاس های آموزشی و تقویتی به دانش آموزان بی بضاعت خدمات رسانی کرد.

به گفته علی شعبان نژاد مسئول این گروه جهادی دستان، این گروه جهادی حدود دو سال بود که در مناطق محروم کلاس های تقویتی حضوری برای دانش آموزان بی بضاعت برگزار می ‌کرد و با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس فعالیت این گروه بصورت غیرحضوری تغییر کرد و این گروه ارائه آموزش مجازی را برای دانش آموزان آغاز کرد.

این گروه جهادی برای آن دسته از دانش آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند ندارند فیلم های ضبط شده آموزشی را در قالب لوح فشرده آماده می‌کند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

گفته می‌شود در حال حاضر ۶۰ مدرس در گروه جهادی دستان فعالیت دارند؛ که همه این مدرسین از دانشجویان نخبه و یا معدل الف دانشگاه گیلان هستند.

* حمایت از دانش آموزان تحت پوشش بهزیستى و کمیته امداد

قرارگاه جهادى امام حسین(ع) استان تهران هم در این ایام ١٠٠ نفر از کودکان کار و کودکان تحت پوشش بهزیستى و کمیته امداد را تحت پوشش دارد و تلاش کرد تا با ارائه آموزش‌های مورد نیاز به این کودکان در این روزها آنها را تنها نگذارد.

قرارگاه جهادى امام حسین(ع) استان تهران در این ایام به دانش آموزان نیازمند در مقاطع ابتدایى و متوسطه کمک کرد تا از درس جانمانند. این گروه جهادی برای کودکان ٣ الى ٧ سال هم دوره‌های آموزشی برگزار کرد.

* وقتی هر کسی یک گوشه کار را می‌گیرد…

به گزارش فارس، اقداماتی که گفته شد تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های دانشجویان و گروه‌جهادی است و هم اکنون گروه‌ها و دانشجومعلمان بسیاری در مناطق محروم حضور دارند و به دانش آموزان خدمات رسانی می‌کنند.

این گروه‌ها که این روزها بدون هیچ‌ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنند خدمت به دانش آموزان محروم را وظیفه خود می‌دانند و معتقدند همانگونه که مدافعان سلامت شبانه‌روزی در حال امدادرسانی به بیماران هستند، آنها نیز باید یک گوشه کار را بگیرند و مانند دوران جنگ تحمیلی تا ریشه‌کن کردن کامل مشکل در میدان خدمت حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن