سیاسی

تذکر به وزیر جهاد در مورد نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی به کشور

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ – ۰۰:۲۲ تذکر به وزیر جهاد در مورد نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی به کشور

نماینده مردم مشهد در مجلس به وزیر جهاد کشاورزی به خاطر نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده به کشور با ارز 4200 تومانی تذکر داد.

تذکر به وزیر جهاد در مورد نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی به کشور

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به خاطر افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی و نایاب شدن آن در بازار سیاه تذکر داد.

متن کامل تذکر نماینده مشهد به وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

خلاصه تذکر:

چرا بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور که می‌تواند در درون کشور تولید گردد و منجر به خود کفایی شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و حالا حتی چند برابر قیمت هم در بازار سیاه نایاب گردیده و ظرفیت تولید مرغ را به نصف کاهش داده است؟

شرح تذکر:

در یک دهه اخیر مجموع ارزش واردات سویا، کنجاله سویا و ذرت دامی از ۲.۳ میلیارد دلار به بیش از ۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است. از این رو واردات این نهاده‌­ها به میزان ۱.۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است و بازار نیز منحصرا در اختیار جوجه­‌های وارداتی بوده است. بنابراین، بدون اینکه دستور کاری برای احیای مرغ داخلی وجود داشته باشد، این افزایش قابل توجه در واردات نهاده اتفاق افتاده است. ممکن است عده‌­ای این افزایش واردات را به واسطه افزایش تولید قلمداد کنند، اما بررسی آمار‌ها نشان می­‌دهد که، متوسط رشد سالانه ارزش واردات نهاده‌های دامی (ذرت و کنجاله سویا) در یک دهه اخیر در حدود ۱۳ درصد بوده، اما در همین دوره میزان رشد سالانه تولید گوشت مرغ تنها به میزان ۵ درصد بوده است. از طرف دیگر، با توجه به قیمت تمام شده کمتر جوجه­‌های داخلی، هزینه­‌های تولید گوشت مرغ افزایش چشمگیری نخواهد داشت. * احیای لاین آرین منوط به ایجاد زنجیره ارزش ایجاد زنجیره­‌های‌ارزش می­‌تواند موجب بهبود فرآیند کسب ‌­و کار در این صنعت شود.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن