اقتصادی

تعداد اندک بانک‌ها در سامانه وام ازدواج/تداوم سکوت بانک مرکزی در برابر تخلفات نظام بانکی

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۲۸ تعداد اندک بانک‌ها در سامانه وام ازدواج/تداوم سکوت بانک مرکزی در برابر تخلفات نظام بانکی

با وجودی که 5 ماه از سال می گذرد، همچنان تعداد بانک های مندرج در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی بسیار اندک است و بانک مرکزی در برابر تخلفات بانک ها در زمینه پرداخت وام ازدواج سکوت کرده است.

تعداد اندک بانک‌ها در سامانه وام ازدواج/تداوم سکوت بانک مرکزی در برابر تخلفات نظام بانکی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وام قرض الحسنه ازدواج مهم‌ترین راهکار حمایتی دولت از زوج‌های جوان است. در همین راستا، میزان وام ازدواج دقر قانون بودجه امسال از 30 به 50 میلیون تومان افزایش یافت و در متن این قانون به پرداخت این وام با یک ضامن و سفته تاکید شد.

با این وجود، بانک های مختلف تمایلی به پرداخت این وام براساس شرایط مندرج در متن قانون بودجه 99 نداشتند و در زمینه پرداخت این وام به متقاضیان، سنگ اندازی کردند. با رسانه ای شدن این موضوع، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای در تاریخ 23 خردادماه، بر پرداخت وام ازدواج با شرایط مندرج در قانون بودجه یعنی یک ضامن و سفته تاکید کرد.

*بی محلی بانک‌ها به اطلاعیه بانک مرکزی درباره شرایط ضامنین وام ازدواج

با این وجود، همچنان که انتظار می رفت، صدور اطلاعیه بانک مرکزی هم موجب تسریع روند پرداخت وام ازدواج در بسیاری از بانک ها نشد. محمدطاها حسینی یکی از متقاضیان وام ازدواج در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفت: «در خردادماه یکی از شعب بانک رسالت به‌عنوان تسهیلات دهنده به بنده معرفی شد. من بار اول که به بانک مراجعه کردم، بانک از من دو ضامن به همراه سفته که یکی از آن‌ها می‌توانست کاسب باشد، خواست. چند روز بعد اطلاعیه بانک مرکزی صادر شد و بنده با توجه به اطلاعیه، مجددا به بانک مراجعه کردم که بازهم با همان خواسته‌ها روبرو شدم. درنتیجه پس از یک ماه کش‌وقوس تصمیم گرفتم که درخواستم را لغو کنم و دوباره درخواست دهم تا شاید در بانک بعدی شرایط متفاوت باشد».

حسینی با اشاره به اینکه درخواست جدیدش برای دریافت وام ازدواج را در استانی دیگر که محل سکونت همسر وی بود، ثبت کرده است، اظهار داشت: «این بار که خواستیم درخواست بدیم فقط دو بانک رسالت و مهر ایران می‌آمد که من با توجه به تجربه قبلی، بانک مهر ایران را انتخاب کردم. پس از یک هفته پیامک مراجعه به بانک برای بنده آمد ولی پس از مراجعه به بانک با اظهارات عجیب رئیس شعبه روبرو شدم. وی کلا پرداخت وام به من را غیرممکن می‌دانست چون همسرم در شهرستان مجاور ساکن بوده است و آدرس محل تولد من هم در استانی دیگر است! جالب اینجاست وقتی به وی معترض شدم که دادن یا ندادن تسهیلات زمانی که پیامک معرفی به شعبه برای من می‌آید تعیین می‌شود، گفت: چون سایت ما همیشه باز است برای همین بسیاری از افراد به اینجا معرفی می‌شوند!».

وی با اشاره به بی نتیجه بودن ثبت شکایت خود در سامانه بانک مرکزی از بانک رسالت که اولین بار به آنجا مراجعه کرده بود، افزود: «بعد از این دو تلاش ناموفق برای دریافت تسهیلات ازدواج، در صف تسهیلات بانک دیگری هستم تا شاید در این بانک با عجایب جدید روبرو نشوم. البته تعداد گزینه‌های انتخابی برای بانک تسهیلات دهنده از چند ماه پیش بسیار کم است. اگر این بانک‌ها اینقدر بازی در نمی‌آوردند من الان زندگی مشترکم را که معطل همین وام برای پول پیش خانه است، شروع کرده بودم».

* تعداد اندک بانک‌ها در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی

براساس این گزارش، مراجعه خبرنگار خبرگزاری فارس به سامانه وام ازدواج بانک مرکزی موید اظهارات این متقاضی دریافت وام ازدواج مبنی بر تعداد اندک بانک‌هایی تسهیلات دهنده (پرداخت کننده وام ازدواج) است. در تصویر زیر، نتیجه ثبت آدرس محل سکونت متقاضیان وام ازدواج در استان‌های گیلان، مازندران و تهران آمده است:

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید متقاضیان وام ازدواج در استان های گیلان و مازندران صرفا در 3 بانک و در استان تهران صرفا در 4 بانک می توانند درخواست وام ازدواج خود را ثبت کنند.

براساس این گزارش، مشخص نیست سکوت بانک مرکزی درباره تخلفات بانک مرکزی درباره شرایط ضامنین وام ازدواج تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟ و همچنین چرا تعداد بانک های موجود در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی اینقدر محدود شده اند؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن