اجتماعی

تعرفه خدمات روانشناسی 30 درصد افزایش یافت

شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ – ۱۳:۲۶ تعرفه خدمات روانشناسی 30 درصد افزایش یافت

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از افزایش 30 درصدی تعرفه خدمات روانشناسی خبر داد و گفت: در اسفندماه سال گذشته بیش از 120 هزار خدمت مشاوره ای در روزارائه شده است.

تعرفه خدمات روانشناسی 30 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در «تهران ما سلامت رادیو تهران» درباره اقدامات سازمان روانشناسی در یکسال گذشته با شیوع کرونا در کشور اظهار داشت: ورود کرونا به کشور به اسفندماه سال گذشته باز می گردد و باعث ایجاد ترس شدید و غیر منطقی به دلیل ناشناخته بودن ویروس کرونا بین مردم شد. اولین کاری که ما انجام دادیم سعی در آگاهی رسانی به هموطنان از طریق ارائه بسته های آموزشی، مشاوره های تلفنی و مشاوره به مسئولان بود تا بتوانیم راهکارهای مناسبی در شرایط بحرانی داشته باشیم. اگرچه در حال حاضر هم با وجود بحران باید ترس منطقی از کرونا وجود داشته باشد و تمهیدات لازم برای آن انجام شود. در ادامه با شناخت بیشتر مردم از ویروس، ترس منطقی به سمتی رفت که کم کم به زندگی سابق بازگشتیم وهشدارهای لازم از طریق رسانه ملی و راه های دیگر به مردم داده شد.

ارائه بیش از 120 هزار خدمت مشاوره ای در روز

وی افزود: بیش از 7 هزار دفتر مشاوره در سراسر کشور وجود دارد. در اسفندماه سال 99 روزانه بیش از 120 هزار مشاوره در این دفاتر انجام شد. بیش از 600 نفر از مشاوران ما هم در سامانه 4030 پاسخگوی پرسش های مردمی در ارتباط با کرونا بودند. بنابراین مهمترین کار ما تغییر سبک زندگی مردم به روش جدید بود و مشکلاتی را هم به همراه داشت. با روش های تبلیغی، تشریحی و آموزشی سعی در بهینه کردن وضعیت داشتیم تا مردم زندگی را با کمترین خسارت ادامه دهند. با وقوع موج دوم و سوم کرونا در کنار مسئله جسمی مسئله سلامت روان یکی از موضوعات بسیارمهم دوران کرونا است. ستاد کرونا، وزارت بهداشت و رسانه ها راهکارهای لازم را در جهت مراقبت از سلامت از جسم ارائه داده اند که بسیار هم موفق بوده ولی مشکلات مانند موریانه ذهن و روان ما را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه اقدامات ملی گسترده با کمبودهایی مواجه بود و به صورت منسجم ارائه نمی شد. در دوره پسا کرونا مهمترین مسئله ما بهبود سلامت روان به ویژه برای کودکان و نوجوانان است که شرایط خوبی ندارند.

خدمات مشاوره ای به صورت حضوری در مراکز مشاوره انجام می شود

حاتمی افزود: در حال حاضر کلینیک ها چون جزو مشاغل دسته اول هستند به صورت حضوری خدمات را ارائه می دهند در عین حال امکانات مشاوره ای غیر حضوری هم وجود دارد .

وی درباره آمار مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره گفت: کودکان، نوجوانان و به طور کلی خانواده ها بیشترین مراجعه و تلفن را به مراکز مشاوره داشته اند برخورد خانواده ها با کودکان و نوجوانان و مشکلات خانواده ها یکی از مهمترین پرسش ها بوده است. افسردگی هم یکی دیگر از موضوعاتی است که مراجعان بسیاری در ارتباط با آن داشته ایم. افسردگی در این شرایط طبیعی است برخی افراد به واسطه بیماری و یا از دست دادن اعضاء خانواده دچار افسردگی شده اند.

افسردگی با علائم افسردگی تفاوت دارد

حاتمی با تاکید بر اینکه افسردگی و نشانه های افسردگی با هم تفاوت دارند گفت: شخص افسرده اختلالات روحی داشته و نیاز به درمان با دارو و روان درمانی دارد اما بی خوابی، بی قراری، کم غذایی و غمزدگی نشانه هایی از افسردگیست. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت قبل از کرونا فراگیری افسردگی در کشور 24 درصد بوده اما با وجود کرونا این آمار افزایش یافته است.

اقدامات سازمان روانشناسی در کاهش استرس دانش آموزان در دوران کرونا

وی در مورد تمهیدات نظام روانشناسی در سال جاری برای کادر درمان گفت: مهمترین وظیفه ما تربیت کادر تخصصی و ارائه مجوز برای فعالیت آنهاست. با شکل گیری کمیته بحران در سطح ملی و منطقه ای بر اساس فراگیری اختلالات، مشاوران و روانشناسان در همکاری با سازمان بهزیستی و مردم به بهبود وضعیت و کنترل شرایط کمک می کنند. اما بحث رشد اجتماعی دانش آموزان بسیار مهم است باید بتوانیم عوارض روحی احتمالی ناشی از کرونا را در این قشر با آموزش معلمان و والدین کاهش دهیم. مرحله بعدی آموزش مهارت های مقابله ای به کل جامعه است. به عنوان مثال برای کاهش استرس ناشی از کرونا، ارائه بسته های آموزشی در راستای افزایش روابط اجتماعی با کمک شهرداری تهران در حال انجام است که در آینده نزدیک به طور ملی به هموطنان ارائه خواهد شد.

حاتمی افزود: سازمان بهزیستی و کمیته امداد دو نهادی هستند که اقشار تحت پوشش آنها از این بسته های آموزشی استفاده می کنند.

افزایش 30 درصدی تعرفه خدمات روانشناسی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اعلام افزایش 30 درصدی تعرفه مشاوره روانشناسی تصریح کرد: شورای مرکزی در 25 اسفند 99 تعرفه ها را 30 درصد افزایش داد این تعرفه برای مشاوران کارشناسی ارشد از 108 به 140 هزار تومان و برای دکتری از 156 به 200 هزار تومان افزایش یافته است.

پیگیری بیمه خدمات روانشناسی ادامه دارد

وی بیمه خدمات روانشناسی را از مهمترین مسائل ملی دانست و گفت: بیشترین پیگیری ها در این خصوص صورت گرفته و در برنامه ششم توسعه مد نظر بوده است. اما ما در بودجه انقباضی قرار گرفته ایم. بیمه ها درخواست یارانه دولتی دارند و دولت هم از مجلس خواسته سرفصلی را برای بیمه خدمات روانشناسی ارائه دهد. حدود 5 میلیون نفر از افراد کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد از یارانه این خدمات برخوردار خواهند شد. بیمه های پایه و تکمیلی دست مجلس است ولی ما هم سعی داریم با قراردادها وتعهدنامه ها بتوانیم، پوشش خدمات درمانی برای افراد تحت پوشش این نهادها را داشته باشیم اگرچه بیمه شدگان نیروهای مسلح در حال استفاده از این خدمات بیمه ای هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشین بیمه رازی زمزم هتل پرشین بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن