اقتصادی

تعلل 7 ساله وزارت نفت برای اختلاط میعانات با نفت پالایشگاه‌ها/ تولید نفت سنتزی با بلندینگ!

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۱ تعلل 7 ساله وزارت نفت برای اختلاط میعانات با نفت پالایشگاه‌ها/ تولید نفت سنتزی با بلندینگ!

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش گفت: وزارت نفت باید پاسخگو باشد که چرا برای اختلاط میعانات گازی با نفت خام سنگین پالایشگاه‌های نفتی 7 سال تعلل کرده است و حالا در اقدامی تبلیغاتی برخلاف اصطلاحات تخصصی، این اقدام را به نام تولید نفت سنتزی در فضای رسانه مطرح کرده است.

تعلل 7 ساله وزارت نفت برای اختلاط میعانات با نفت پالایشگاه‌ها/ تولید نفت سنتزی با بلندینگ!

جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح وزارت نفت برای ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌ها گفت: در روز‌های گذشته بحثی توسط مسئولین وزارت نفت مطرح شده است تا علاوه بر تزریق روزانه 50 هزار بشکه نفت سنتزی به پالایشگاه اصفهان، روزانه 20 هزار بشکه نفت سنتزی نیز به پالایشگاه آبادان تزریق کنند. این اقدام در حالی رسانه‌ای شده است که ظاهرا هنوز مسئولین وزارت نفت تفاوت بین نفت خام سنتزی و بلندینگ را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: در متن مصاحبه یکی از مسئولین وزارت نفت گفته شده که در نظر دارند با ادغام نفت خام سنگین با میعانات گازی، نفت سنتزی تولید کنند و آنرا در پالایشگاه‌ها مصرف کنند. در اینجا چند نکته موجود است. نکته اول اینکه به این اقدام وزارت نفت در ادغام نفت خام سنگین با میعانات گازی بلندینگ می‌گویند نه تولید نفت خام سنتزی. نفت سنتزی یا نفت خام syncrude، نفتی خام سنگینی است با درجه API حدود 10 تا 11 که در پالایشگاه در دو مرحله فرآورش شود.

سالاری افزود: به بیان دیگر نفت سنتزی، نفت خام سنگینی است که در فرآیند شکست مولکولی می‌شکند و سبک‌سازی می‌شود و سپس در پالایشگاه فرآورش می‌شود. در نتیجه وزارت نفت که این اقدام را گامی بزرگ می‌داند ابتدا بهتر است کمی با اصطلاحات تخصصی آشنایی پیدا کند و اختلاط و امتزاج را با نفت سنتزی اشتباه نگیرد.

*تعلل 7 ساله وزارت نفت در اختلاط میعانات گازی با نفت خوراک پالایشگاه‌ها

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش گفت: نکته بعدی اینکه این اقدام وزارت نفت هر چند با تاخیر 7 ساله در حال پیگیری است اقدام خوبی است که در طی عملیات اختلاط میعانات گازی با نفت خام سنگین، بخشی از خوراک پالایشگاه با خوراک دیگر مثل میعانات گازی جایگزین می‌شود. ولی نکته اصلی اینجاست که چرا این اقدام از همان سال 92 پیگیری نشد درحالیکه مطالعات آن نیز انجام شده بود. آیا 7 سال آزمون و خطا در این حوزه برای رسیدن به موضوعی که سال 92 مطرح کرده بودیم لازم بود؟

وی اظهار داشت: قبل از سال 92 مطالعات مربوط به جایگزینی میعانات گازی با نفت خام خوراک پالایشگاه‌های نفتی انجام شده بود و محاسبه شده بود که بر اساس آن امکان جایگزینی 10 درصد میعانات گازی بدون تغییرات در پالایشگاه‌ها میسر بود و در صورت اجرا می‌توان روزانه 200 هزار بشکه میعانات گازی به پالایشگاه‌ها تزریق کرد. در این راستا اگر ما میعانات گازی را شیرین‌سازی می‌کردیم و پس از ترکیب با نفت خام در پالایشگاه‌ها تزریق می‌کردیم میتوانستیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

سالاری گفت: با این اقدام میزان فرآورده‌های سنگین پالایشگاه‌ها مثل نفت کوره کاهش می‌یابد و فرآورده‌های سبک تولیدی افزایش پیدا می‌کند. بدین صورت هم ارزش افزوده ایجاد می‌شود و هم مشکلات موجود در صادرات میعانات گازی پوشش داده می‌شود. همچنین باعث می‌شود که تولید گاز از پارس جنوبی بدون وقفه ادامه پیدا کند و دیگر انباشت میعانات گازی نداشته باشیم.

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش افزود: ما در همان سال 92 مطرح کردیم که الان میعانات گازی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پتروشیمی‌هایی از جمله پتروشیمی نوری مصرف می‎شود و برای مابقی میعانات گازی می‌توان تا سقف روزانه 200 هزار بشکه طی عملیات بلندینگ در پالایشگاه‌های داخلی جذب کرد. از طرفی با این اقدام مشکل تولید بالای نفت کوره پالایشگاه‌ها نیز تا حدی حل می‌شود.

*شکست سناریو‌های وزارت نفت در صادرات میعانات گازی و تزریق آن به سیراف

وی ادامه داد: طبق مطالعاتی که قبل از سال 92 انجام شد مشخص گردید که می‌توان حدود 10 درصد از ظرفیت پالایشگاه‌های کشور را سبک‌سازی کرد ولی آقایان آن روز نسبت به این موضوع بی‌توجه بودند و با چشم داشتن به برجام می‌خواستن صرفا به خام‌فروشی میعانات گازی ادامه دهند.

سالاری گفت: مسئولین وزارت نفت بعد که دیدند مشکل میعانات گازی در کشور جدی است برای حل مشکل طرح سیراف را پیشنهاد دادند که این طرح از لحاظ فنی و اقتصادی و مکان‌یابی و تامین خوراک دچار مشکل است و هم‌اکنون هم یک زمین خالی است. حالا هم بعد از کلی تعویق آمدند طرحی به نام نفت سنتزی را مطرح کردند و آن را گامی بزرگ برای حل مشکل میعانات گازی می‌دانند.

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش گفت: وزارت نفت هم‌اکنون باید پاسخگو باشد که چرا طرح تزریق میعانات گازی در پالایشگاه علیرغم انجام مطالعات با 7 سال تاخیر پیگیری می‌شود؟ ضمنا چگونه کسانی برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند که حتی اصطلاحات علمی و تخصصی آن را نیز نمی‌دانند؟ لذا انتظار بود مسئولان وزارت نفت به جای آزمون و خطا به نظرات کارشناسی توجه می‌کردند که دستاورد آن امروز در ایجاد ارزش افزوده در شرکت‌های پالایشی، اصلاح شاخص کیفی فرآورده‌های تولیدی، تامین خوراک صنایع پایین‌دستی شرکت‌های پالایشی و توسعه زنجیره ارزش را شاهد بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روی آوردن وزارت نفت به تزریق میعانات گازی به پالایشگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه به رغم وجود مطالعات این طرح، 7 سال در حال آزمون و خطا بوده است و اکنون طرح را پیگیری کرده است. همچنین به نظر می‌رسد که این اقدام وزارت نفت تیر خلاصی بر پیکره پالایشگاه سیراف باشد زیرا به طور قطع در آینده با کمبود میعانات گازی برای تامین خوراک سیراف مواجه خواهیم بود و اجرای این طرح نیز کمبود خوراک موردنیاز برای سیراف را تشدید می‌کند و عملا به معنای اعتراف وزارت نفت به شکست طرح سیراف است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن