سیاسی

تعیین تکلیف 10 کرسی دیگر مجلس یازدهم/ جزئیات برگزاری انتخابات دور دوم پارلمان

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۴۲ تعیین تکلیف 10 کرسی دیگر مجلس یازدهم/ جزئیات برگزاری انتخابات دور دوم پارلمان

انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس دیروز در ۱۰ حوزه انتخابیه برگزار و تکلیف ۱۰ کرسی دیگر مجلس به این ترتیب مشخص شد.

تعیین تکلیف 10 کرسی دیگر مجلس یازدهم/  جزئیات برگزاری انتخابات دور دوم پارلمان

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند سال گذشته در ۵۵ هزار شعبه اخذ رای در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار شد اما در این دوره نامزدهای ۱۱ حوزه انتخاباتی مجموع آرای مورد نیاز برای پیروزی در مرحله نخست را به دست نیاوردند و در نهایت ۲۷۹ منتخب به مجلس راه یافتند.

بر اساس مواد ۸ و ۹ فصل دوم قانون انتخابات مجلس «انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک سوم کل آراء است و چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت یک سوم آراء حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد، بدین‌معنی که از بین نامزدهایی که اکثریت یک سوم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که‌ بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام‌آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود.»

گفتنی است میزان مشارکت در انتخابات ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ واجد شرایط و میزان مشارکت در این دوره بر اساس اعلام وزارت کشور ۴۲.۵۷ درصد بود و ۱۱ حوزه یاد شده مشمول ماده ذکر شده قانون انتخابات شدند.

*بلاتکلیفی 16 کرسی مجلس یازدهم

پیش از آغاز رسمی مجلس و در روزهای نخست آن، سه نماینده منتخب با نام‌های فاطمه رهبر از تهران، محمد علی رمضانی دستک از آستانه اشرفیه و عیسی جعفری از کبودرآهنگ بر اثر بیماری کرونا درگذشتند و دو منتخب دیگر یعنی غلامرضا تاجگردون به دلیل رد اعتبارنامه و سینا کمالخانی به دلیل عدم تائید مدرک تحصیلی از نمایندگی در دوره یازدهم بازماندند.

قرار بر این بود که بر اساس قانون انتخابات مجلس، برای ۱۱ حوزه ای که حد نصاب آرا کسب نشده بود تعیین تکلیف در دور دوم مشخص شود اما درباره سایر کرسی‌های خالی مجلس شرایط متفاوت است و تکلیف جایگزین سه نماینده درگذشته و دو نماینده رد اعتبار شده در انتخابات میان دوره ای و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تعیین خواهد شد.

* کرونا تاریخ برگزاری دور دوم را به تعویق انداخت

دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس که دیروز برگزار شد در واقع قرار بود ۲۹ فروردین ماه سال جاری برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن به تعویق افتاد و در نهایت تاریخ ۲۱ شهریور از سوی وزرات کشور به عنوان تاریخ برگزاری این انتخابات اعلام شد.

حوزه‌های انتخابیه میانه در استان آذربایجان‌شرقی، سمیرم و لنجان در استان اصفهان، کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در استان ایلام، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در استان خوزستان، زنجان و طارم در استان زنجان، بیجار در استان کردستان، کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه و کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان حوزه‌هایی بودند که انتخابات در آنها به مرحله دوم کشیده بود.

* رد صلاحیت یک منتخب دور اول در دور دوم

از بین این ۱۱ حوزه هم دیروز در ۱۰ حوزه انتخابات برگزار شد و تکلیف یکی از حوزه ها یعنی حوزه انتخابیه میانه در میان دوره ای روشن می‌شود. چرا که یکی از ۲ نامزد راه‌یافته این حوزه به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم به استناد نامه شورای محترم نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور رد صلاحیت شد و از آنجا که برگزاری انتخابات با حضور یک نامزد موضوعیت ندارد، تکلیف این کرسی هم همان خرداد ۱۴۰۰ تعیین می‌شود.

بر اساس این گزارش در دوره اول انتخابات یازدهمین دوره مجلس در حوزه انتخابیه میانه علی شامی با ۱۱ هزار و ۷۰۳ رای و بهنام صفایی با ۱۱ هزار و ۳۴ رای به مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم راه یافته بودند که علی شامی علی رغم تائید صلاحیت در دور اول برای دور دوم رد صلاحیت شد.

به این ترتیب دیروز انتخابات در 10 حوزه به شرح زیر برگزار شد، نتایج نیز در جدول مشاهده می‌شود:

استانحوزه انتخابیه

منتخب

تعداد آرا
1کرمانشاهکرمانشاهابراهیم عزیزی۲۱ هزار ۹۶۶ رای
2کرمانشاهاسلام آباد غربمجتبی بخشی پور۳۱ هزار و ۲۲ رای
3اصفهانلنجانحسین رجایی ریزی۱۴ هزار و ۱۲۷ رای
4اصفهانسمیرماصغر سلیمی۸ هزار و ۵۰۵ رای
5البرزکرج، اشتهارد، فردیسعلیرضا عباسی۲۷ هزار و ۰۱ رای
6ایلامدره شهر، آبدانان و بدرهبهزاد علیزاده۳۱ هزار ۲۸۷ رای
7خوزستاناهواز باوی و حمیدیه و کارونشبیب جویجری۴۴هزار و ۷۴۸ رای
8کردستانبیجارعلیرضا زندیان۱۰ هزار ۳۱۹ رأی
9گلستانکردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشانعبدالجلال ایری ۳۱ هزار و ۲۲۵ رای
10زنجان و طارممهدی باقری۱۴ هزار و ۹۶۴ رای

*مهلت هفت روزه برای شکایت از نحوه برگزاری انتخابات

بعد از اعلام نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد: چنانچه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند می‌توانند ظرف مدت هفت روز از تاریخ اخذ رأی، شکایت مستند خود را به هیأت‌های نظارت تسلیم کنند.
بر اساس این گزارش بعد از تائید انتخابات از سوی شورای نگهبان، منتخبان دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مجلس راه پیدا خواهند کرد و پس از طی کردن مراحل بررسی و تائید اعتبارنامه نمایندگان حوزه انتخابیه خود خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن