اقتصادی

تعیین مراکز عرضه مستقیم میوه برای کاهش دلالی/میوه در مرکز شهر دو برابر قیمت فروخته می شود

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۸:۳۴ تعیین مراکز عرضه مستقیم میوه برای کاهش دلالی/میوه در مرکز شهر دو برابر قیمت فروخته می شود

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه مراکزی را برای عرضه میوه به باغداران تحویل می دهیم گفت: ملاک قیمت میدان مرکزی میوه و تره بار است اما در مرکز شهر میوه بعضا تا دو برابر قیمت فروخته می شود.

تعیین مراکز عرضه مستقیم میوه برای کاهش دلالی/میوه در مرکز شهر دو برابر قیمت فروخته می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس قبادی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران، گفت: از ماه های گذشته نسبت به ذخیره سازی سیب و پرتقال برای ایام پایانی سال اقدام شده است و براساس اعلام نیاز استان ها سیب و پرتقال از باغدار خریداری و در اختیار آن ها قرار گرفت.

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد علت بالا بودن قیمت میوه بیان داشت: بالا بودن قیمت میوه دلایل مختلفی دارد البته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری ما به طور ویژه به این موضوع بپردازیم.

وی با بیان اینکه با همه باغداران، تشکل ها و اتحادیه های مربوطه جلساتی برگزار شد، افزود: به باغداران اعلام کردیم که مکان هایی برای توزیع در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا سیب و پرتقال به طور مستقیم به مردم عرضه شود که امیدواریم این اتفاق موجب تعدیل قیمت ها شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت سبدی که میوه در آن چیده می شود نسبت به سال گذشته 4 برابر افزایش یافته است، گفت: قیمت سم و کود نیز افزایش یافته است.

وی بیان داشت: راننده کامیونی که سال گذشته با ارز 4200 تومانی لاستیک خود را خریداری می کرد اکنون با ارز آزاد آن را خریداری می کند و افزایش قیمت حمل و نقل نیز بر افزایش قیمت میوه تاثیر گذاشته است.

قبادی افزود: میوه کالای خاصی است و کارگرهای مخصوص خود را دارد بطوری که اکنون دستمزد کارگر روزانه حدود 250 هزار تومان است.

وی درباره قیمت سیب و پرتقال افزود: در سطح شهر مراکز عرضه مختلفی وجود دارد اما میادین میوه و تره بار ملاک قیمت است، ممکن است میوه در نقاط بالای شهر به دلایلی از جمله بالا بودن سرقفلی مغازه و بالا بودن قیمت حمل و نقل و خاص بودن عرضه میوه ها مثل عرضه میوه های غیر مجاز یا همان قاچاق بالا باشد اما قیمت سیب در میادین قرمز در میادین میوه و تره بار حدود 8 هزار و 900 تومان، قیمت سیب زرد 11 هزار تومان و پرتقال نیزد حدود 10 هزار و 800 تومان است.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه در سطح شهر حتی در مرکز شهر قیمت سیب و پرتقال بعضا دو برابر می شود گفت: عوامل مختلفی از جمله تورم، سرقفلی مغازه ها، بحث نقدینگی و چند دست گشتن میوه ها باعث بالا رفتن قیمت میوه می شود.

وی خرید سیب به قیمت 2 هزار تومانی از باغداران را رد کرد و گفت: سیب کمتر از 7 هزار تومان از باغدار خریداری نشده است.

قبادی بیان داشت: در رابطه با گوجه اگر مازاد تولید داشته باشیم سازمان تعاون روستایی مازاد را خریداری می کند لذا این محصول متولی خود را دارد اما ما به عنوان تنظیم بازار اگر موضوعی به ما گزارش شود برای حل آن بحران مداخله می کنیم.

وی با بیان اینکه بازار ساز و کار خاص خود را دارد گفت: ما به عنوان دولت نمی توانیم همه کالاهای بخش تولید را خریداری کنیم بلکه در حد سیاستگذار دستگاه ها را مکلف به انجام وظایف می کنیم.

وی بیان داشت: مازاد تولید شیر را برای تبدیل به شیرخشک توسط دستگاه های متولی خریداری می شود و مازاد تولید مرغ نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره می شود و لذا مرغ منجمدی که اکنون به بازار عرضه می شود از محل ذخیره سازی است.

*روغن کم نیست در خانه احتکار می کنند

دبیر ستاد تنظیم بازار در ادامه در مورد وضعیت تامین روغن گفت: به طور میانگین 145 هزار تن روغن خام در هر ماه نیاز مصرفی کارخانه ها است که در حال حاضر بیش از 180 هزار تن در هر ماه به کارخانه ها روغن خام داده می شود و در ماه جاری نیز 200 هزار تن روغن خام تحویل کارخانه ها شده است.

وی کمبود روغن را ناشی از فضای روانی عنوان کرد و گفت: اغلب روغن را خریداری کرده و در منازل احتکار می کنند.

قبادی با تاکید بر اینکه روغن در فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد گفت: در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار براساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی گویای توزیع روغن بود.

وی گفت: در زمینه روغن جامد مقداری مشکل وجود دارد.

وی بیان داشت : برای به تعادل رساندن بازار مرغ نیز براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تا مرغ با تناژ بالاتری توزیع شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن