اقتصادی

تقاضای جهانی نفت در 2021 افزایش می‌یابد؟

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ – ۲۳:۱۶ تقاضای جهانی نفت در 2021 افزایش می‌یابد؟

به خاطر تصمیم اعضای اوپک پلاس برای تمدید کاهش عرضه نفت به بازار جهانی قیمت نفت طی روزهای گذشته روند صعودی را در پیش گرفته اما این بازار در سال جاری با چالش‌های مختلفی روبرو خواهد بود.

تقاضای  جهانی نفت در 2021 افزایش می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، تصمیم اعضای گروه اوپک پلاس شامل اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه برای ادامه اجرای طرح کاهش عرضه نفت به بازار جهانی باعث شد تا طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم، اما صنعت نفت جهانی برای بهبود در سال 2021 باید مشکلات زیادی را مرتفع کند.

خوش‌بینی نسبت به تاثیرات مثبت تولید واکسن کرونا در جهان از یک سو و تصمیم عربستان برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی از سوی دیگر باعث شده تا قیمت نفت در بازار رشد سریعی را تجربه کند.

البته خبر شناسایی نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلیس باعث شد تا چشم‌انداز بهبود تقاضای نفت در بازار اروپا منفی شود. حال سوال این است که در سال 2021 چه اتفاقی برای بازار نفت خواهد افتاد.

آژانس بین المللی انرژی می‌گوید: روند بهبود تقاضای نفت در بازار جهانی برای سال جاری آهسته‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت خواهد بود.

این آژانس پیش بینی خود نسبت به افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی را 170 هزار بشکه در روز کاهش داده و 5.7 میلیون بشکه روزانه اعلام کرده است.

این سازمان می‌گوید: با توجه به اعمال قرنطینه جدید در اروپا تقاضای نفت در بخش حمل و نقل کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر اعمال محدودیت در مسافرت‌های هوایی با انگلیس از سوی بسیاری از کشورها باعث خواهد شد تا تقاضای سوخت هواپیما همچنان پایین بماند. درواقع بنا به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی 80 درصد کاهش تقاضای نفت در سال 2021 نسبت به سال 2019 به خاطر کاهش تقاضای سوخت هواپیما در جهان است.

کارشناسان موسسه S&P گلوبال پلتز می‌گویند که امسال تقاضای جهانی نفت 5.3 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد اما نسبت به سال 2019، 2.4 میلیون بشکه روزانه پایین‌تر خواهد بود.

موسسه PVN نیز اخیرا گزارش خود نسبت به اوضاع نفت در سال 2021 را منتشر کرده و می‌گوید که خوش‌بینی‌های نسبی‌ به بهبود وضعیت نفت در سال 2021 وجود دارد.

این موسسه می‌گوید:‌ انتظار می‌رود تولیدکنندگان نفت همچنان تا آنجا که می‌توانند به سمت کاهش هزینه‌های خود بروند.

این گزارش می‌گوید تداوم تنش بین آمریکا و چین هم روی فعالیت‌های اقتصادی در جهان فشار خواهد آورد.

گزارش این موسس حاکی از آن است که روند ذخیره‌سازی نفت در شناورها در دریای شمال و اروپا رو به افزایش است و البته نفت در حال حمل و نقل نیز در حال بالا رفتن است. انبارهای تجاری نفت نیز کم‌کم شاهد افزایش حجم خود خواهند بود.

تصمیمات اوپک پلاس هم یکی از عواملی خواهد بود که همچنان شاهد تمرکز بازار روی آنها هستیم. تولید نفت لیبی نیز در حال رشد بوده و احتمالا طی سال جاری رقم 1.2 میلیون بشکه در روز را لمس خواهد کرد.

موسسه S&P می‌گوید: اوپک در ماه نوامبر تولید نفت خود را افزایش داد و از آن زمان به بعد رشد نکرده است، اما امکان دارد که روسیه و عربستان برای سال 2021 به سمت افزایش تولید و عرضه بروند.

در این گزارش آمده است که برخی اعضای اوپک نظیر لیبی، ونزوئلا و ایران که از طرح کاهش عرضه نفت مستثنی شده‌اند، طی ماه‌های گذشته 600 هزار بشکه روزانه به عرضه نفت خود به بازار جهانی افزوده‌اند و پیش بینی می‌شوند این روند برای سال جاری نیز ادامه یابد.

روند رشد اقتصاد چین هم موضوعی است که می‌تواند بر بازار جهانی نفت و عملکرد آن برای سال 2021 اثرگذار باشد. اگرچه چین توانست به تنهایی بازار جهانی کالاهای اساسی از جمله نفت را از خطر سقوط در سال 2020 به خاطر کرونا نجات دهد، اما حالا واردات نفت این کشور رو به کاهش گذاشته است.

رویکرد چین و آمریکا نسبت به یکدیگر از جمله عواملی است که بر عملکرد اقتصاد چینی‌ها اثر خواهد گذاشت.

تولید نفت شیل در آمریکا هم از جمله عوامل اثرگذار بر بازار جهانی نفت است که پیش بینی می‌شود با روی کار آمدن بایدن شاهد سخت‌تر شدن کار آنها در آمریکا باشیم. خبر کاهش عرضه نفت عربستان برای شرکت‌های شیل آمریکایی خوب است، اما در صورتی که جهان نتواند شیوع کرونا را کنترل کرده و یا تقاضای نفت بهبود نیابد، شرکت‌های شیل آمریکایی سال سختی را پیش رو خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن