فرهنگ و هنر

تلاش هالیوود کرونازده برای بقا فایده‌ای ندارد

سینما کرونا

آنچه کرونا بر سر سالن‌های سینما در امریکا آورده، باعث شده حتی برخی از رسانه‌ها از امکان برچیده شدن سینماها در آینده نزدیک خبر دهند.

به گزارش مشرق، «سالن‌های سینما را نجات دهید»، این خلاصه‌ای از نامه چندین فیلمساز سرشناس امریکایی به مقامات کنگره و سنای آن کشور است که در آن با اشاره به وضعیت وخیم فروش بلیت در سالن‌های سینما، خواستار کمک به حفظ بقای سالن‌های سینما شده‌اند. سالن‌های سینما بعد از شیوع کرونا با افت بیش از ۷۰ درصدی فروش مواجه شده‌اند.

در نامه‌ای که نام فیلمسازان مطرحی، چون کریستوفر نولان، جیمز کامرون و کلینت ایستوود در پای آن به چشم می‌خورد، خطاب به مسئولان قانون‌گذاری در امریکا این هشدار مهم داده شده که ممکن است سینما به دلیل تأثیر همه‌گیری کرونا، زنده نماند!
فیلمسازان امریکایی به‌طور مشخص به فعالان حوزه سینما اشاره کرده‌اند؛ جایی که ۱۵۰ هزار نفر شاغل دارد و تا امروز بیش از ۲۸ هزار نفر به دلیل تعطیل شدن سالن‌های سینما کار خود را از دست داده‌اند. فیلمسازان مطرح سینمای هالیوود خواستار اختصاص کمک برای حفظ بقای سینماها شده‌اند و این تقاضا را دارند که کنگره و سنای امریکا برای مبارزه با کووید ۱۹، صنعت سینما و سالن‌های سینما را در اولویت خود قرار دهد.
آنچه کرونا با سینمای امریکا کرد
علاوه بر تعدیل شدید نیرو در مشاغل سینمایی، ضرر و زیان مالی دامن شرکت‌های فیلمساز را هم گرفته است. بر اساس نامه فیلمسازان ۹۳ درصد از شرکت‌های فیلمسازی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ضرر ۷۵ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. در صورت تداوم این وضعیت ۶۹ درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط فیلمسازی در شرف ورشکستگی یا تعطیلی دائم قرار دارند که این اتفاق به معنای تعطیلی بیش از ۶۶ درصدی مشاغل سینمایی است. سینما در امریکا به عنوان بخشی از فرهنگ شناخته می‌شود. سینماگران امضاکننده نامه مذکور، تأکید کرده‌اند که «سینما در قلب زندگی امریکایی‌ها قرار دارد.» تنها در سال گذشته میلادی ۲۶۸ میلیون نفر در امریکا به سینما رفته‌اند. از نظر فعالان سینما در امریکا باز بودن سالن‌های سینما نمادی از حیات یک صنعت است، اما این صنعت اکنون در شرایطی از بحران قرار دارد که تقریباً مهم‌ترین فیلمسازان هالیوود را بر آن داشته تا با نگارش نامه‌ای سرگشاده از مقامات قانون‌گذاری عاجزانه درخواست کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

تلاش های سینمـا برای فرار از دست کرونا فایده ندارد

روایت یک خبرنگار امریکایی
مارتا رز، خبرنگار محلی «مرکوری نیوز» مشاهدات و تحلیل خود را بعد از سینما رفتن و تماشای یک فیلم در سالن سینما که به تازگی بازگشایی شده یا عنوان «رفتن به سینما در دوران کووید ۱۹ چقدر ترسناک است؟!»، منتشر کرده است. رز معتقد است که سینماهای امریکا شش ماه وحشتناک را پشت سر گذاشته‌اند. سینماها در بسیاری از مناطق به دلیل قرمز بودن وضعیت هنوز بسته‌اند و در مناطقی که سینماها بازگشایی شده‌اند، محدودیت‌های زیادی اعمال می‌شود. مقامات محلی شهر مارین در ایالت کالیفرنا دستور داده‌اند که سینماها با ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت کنند. در سالن سینما تنها ۱۰ نفر حضور دارند، سالن سینما پر از تصاویر هشداردهنده برای استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌هاست. در سینما تنها برای خوردن «پاپ کورن» و نوشیدن، تماشاگران می‌توانند ماسک را از روی صورت بردارند، در غیر این صورت باید در تمام زمان پخش فیلم ماسک به صورت داشته باشند. خبرنگار مرکوری نیوز، از نگرانی‌های کارمندان سینما می‌گوید که می‌ترسند شغل خود را از دست بدهند و شرایط بد اقتصادی امریکا آن را به ورطه بیکاری بکشاند.

آماده خداحافظی با سینما باشید
آنچه کرونا بر سر سالن‌های سینما در امریکا آورده، باعث شده حتی برخی از رسانه‌ها از امکان برچیده شدن سینماها در آینده نزدیک خبر دهند.واشنگتن پست هفته گذشته در یادداشتی با عنوان «آماده خداحافظی با سینما باشید»، از امکان برچیده شدن سالن‌های سینما به خاطر تغییر الگوی فیلم دیدن خبر داده بود، با این وجود فیلمسازان هالیوودی برخلاف دست‌اندرکاران سینما در ایران، آنچنان دایره حمایت از سینما را تنگ نمی‌بینند.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن