اقتصادی

تنها 4 درصد از خانه‌های طرح اقدام ملی تحویل شد/ «مسکن مهر» جور «اقدام ملی» را کشید؟

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ – ۱۳:۳۲ تنها 4 درصد از خانه‌های طرح اقدام ملی تحویل شد/ «مسکن مهر» جور «اقدام ملی» را کشید؟

با گذشت 14 ماه از آغاز طرح اقدام ملی تنها 4 درصد از واحدهای مسکونی این پروژه افتتاح شده است. در این بین، بررسی‌ها نشانگر آن است که تمام 1610 واحدهای افتتاح شده در شهرهای جدید، واحدهای مسکن مهری بودند که در قالب طرح اقدام ملی عرضه شدند.

تنها 4 درصد از خانه‌های طرح اقدام ملی تحویل شد/ «مسکن مهر» جور «اقدام ملی» را کشید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از شنیدن نام مسکن مهر چه به خاطر می‌آورید؟ به طور قطع پروژه مسکن مهر با در نظر گرفتن ساخت 4 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی بزرگترین پروژه عمرانی کشور در تاریخ بعد از انقلاب به حساب می‌آید. اما این پروژه علاوه بر اینکه بزرگترین پروژه عمرانی بعد از انقلاب است، رکورد انتقاد مسئولین نسبت به یک پروژه را نیز به خود اختصاص داده است.

برای آگاهی از این ادعا کافی است، نام رئیس جمهور کنونی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور را به همراه کلید واژۀ مسکن مهر جستجو کنید و تعداد اخباری که بدون شک همۀ آن‌ها در نقد مسکن مهر است را مشاهده کنید.

* انتقاد صریح روحانی از مسکن مهرهای بدون متقاضی

در همین ارتباط حسن روحانی، رئیس جمهور در آخرین اظهارات خود در ارتباط با ساخت 4.3 میلیون واحد مسکونی در قالب پروژه مسکن مهر، گفت:« تکمیل طرح مسکن مهر یکی دیگر از مسائل بر دوش دولت است، بار عظیمی که علاوه بر وزارت مسکن، بر دوش وزارت نیرو، نفت و دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری‌ها بود؛ برای اینکه جاده، برق و گاز را به آنجا برسانند و گرنه نیمه تمام ساخته شده بود. »

رئیس جمهور در ادامه انتقادات بیشمار خود، بار دیگر به بیان نقاط ضعف پروژه مسکن مهر پرداخت و تاکید کرد:« حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیز هست که دارای مشکل است حدود ۷۰ هزار واحد آن متقاضی ندارد، یعنی جایی ساخته شده که کسی متقاضی نیست، بخش دیگر نیز دارای مشکلات حقوقی است که در دادگاه‌ها ها باید به مشکلات آن رسیدگی شود.»

در شرایطی که بالاترین مقامات اجرایی و مسئولین عالی مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم نقد مسکن مهر را در رده فعالیت‌های روزانه خود قید کرده و به طور مداوم نسبت به انتقاد از این پروژه اقدام کردند اما در طول 7 سال گذشته تنها یک طرح بعد از مسکن مهر به منظور ساخت خانه برای مردم در دستور کار قرار گرفت.

*افتتاح 3 درصد از واحدهای طرح اقدام ملی با گذشت 14 ماه از آغاز طرح

به گزارش فارس، 5 شهریورماه سال 98 پس از گذشت 6 سال از عمر دولت تدبیر و امید طرح اقدام ملی مسکن با دستور رئیس جمهور آغاز به کار کرد. این طرح تنها پروژه جدی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه تولید انبوه واحد مسکونی به حساب می‌آید. در حالی که ساخت 4 میلیون 300 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر برای مردم ساخته شد، طرح اقدام ملی مسکن با ساخت تنها 400 هزار واحد مسکونی آن هم در طی 2 سال فعالیت خود را آغاز کرد.

به استناد جرئیات مطرح شده از سوی متولیان این طرح، ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی تا پایان سال 1400 به اتمام خواهد رسید. پس از گذشت 14 ماه از شروع طرح اقدام ملی مسکن، مراسم افتتاح 11 هزار و 600 واحد مسکونی طرح اقدام ملی با حضور رئیس جمهور برگزار شد. به استناد جزئیات مطرح شده از واحدهای افتتاح شده، 6 هزار واحد مسکونی افتتاح شده در قالب پروژه‌های واقع در بافت فرسوده بوده است که وزارت راه و شهرسازی با ارائه تسهیلات نسبت به احیای این بافت اقدام کرده است. در این بین توجه به واحدهای مسکونی واقع در شهرهای جدید بیش از پیش تعجب بر انگیز است.

*معجزه طرح اقدام ملی: مسکن مهرهای بدون متقاضی با تغییر عنوان به اقدام ملی دارای متقاضی می‌شوند

بر اساس گزارش برنامه آغاز عملیات اجرایی و افتتاح پروژه‌های مسکونی طرح اقدام ملی، سهم شهرهای جدید و پروژه‌های ساخته شده به دست دولت از تعداد واحدهای افتتاح شده در آبان ماه، تنها 1 هزار و 610 واحد مسکونی است.

نکته جالب‌تر اینکه تمامی واحدهای مسکونی افتتاح شده در قالب طرح اقدام ملی، واحدهای مسکن مهری هستند که مطابق ادعای دولت، جزء واحدهای مشکل‌دار و بدون متقاضی طرح اقدام ملی به حساب می‌آمدند.

در همین راستا، بررسی دقیق واحدهای مسکن مهری که به عنوان طرح اقدام ملی مسکن افتتاح شدند، نشان دهندۀ آن است که 1 هزار 214 واحد مسکونی از این بخش در شهر جدید پرند، 300 واحد مسکونی در شهر جدید گلبهار استان خراسان رضوی و 96 واحد نیز در شهر جدید هشتگرد استان البرز واقع شده است.

همچنین مطابق اظهارات برخی منابع آگاه در وزارت راه و شهرسازی، این وزارت‌خانه در نظر دارد، 19 هزار واحد مسکونی دیگر از واحدهای مسکن مهر واقع در شهر جدید هشتگرد را در قالب طرح اقدام ملی به مردم عرضه کند.

*کاش نام مسکن مهر سریع‌تر تغییر می‌کرد!

در همین ارتباط و به منظور بررسی بیشتر اقدام وزارت راه و شهرسازی نسبت به تغییر عنوان پروژه‌های مسکن مهر و عرضه آن با عنوان طرح اقدام ملی مسکن به سراغ یک کارشناس حوزه مسکن رفتیم. محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه افزایش عرضه در هر قالب و عنوانی زمینه سامان گرفتن بازار و صاحب‌خانه شدن مردم را فراهم می‌کند، گفت:« با افتتاح پروژه‌های مسکن مهر با عنوان طرح اقدام ملی به دست رئیس جمهور، مشخص شد مشکل دولت یازدهم و دوازدهم تنها با عنوان مسکن مهر است. بدون شک اگر به جای ارائه انتقادات غیر واقع توسط دولتمردان، تغییر نام این پروژه‌ها خیلی زود‌تر می‌افتاد، شاهد تکمیل سریعتر و همچنین کاهش مشکلات مردم می‌شدیم.»

این کارشناس مسکن، در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است، واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در قالب طرح اقدام ملی دارای متقاضی شوند، گفت:« اساسا از ابتدا عبارت بدون متقاضی صحیح نبوده و نیست، زیرا کشور ما با تقاضای انباشته شده مسکن مواجه است اما متاسفانه پس از تغییر دولت، شاهد سیاسی‌کاری‌هایی در ارتباط با پروژه مسکن مهر بودیم. در این راستا تنها بازنده دعواهای سیاسی مردم بودند که شرایط تامین اساسی‌ترین نیازشان با مشکل مواجه شد.»

بررسی اظهارات منابع آگاه و کارشناسان حوزه مسکن بیانگر آن است که بازار مسکن در شرایط کنونی با تقاضای روز افزونی مواجه بوده و ساخت و عرضه واحد مسکونی در قالب هر عنوانی می‌تواند زمینه پاسخگویی به این تقاضا را فراهم کند.

مهم‌ترین اخبار و دقیق ترین تحلیل‌های اقتصادی را در کانال فارس اقتصادی در پیام‌رسان‌ها بخوانید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن