سیاسی

توافق بر یک راهبرد اقتصادی در گام دوم انقلاب ضروری است

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ – ۱۴:۲۴ توافق بر یک راهبرد اقتصادی در گام دوم انقلاب ضروری است

استاد دانشگاه تهران گفت: درباره راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم از طریق اقتصاد، گفت: توافق بر سر یک راهبرد توسعه رشد اقتصادی با دو بال عدالت و پیشرفت، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تصویب آن در مجلس به نحوی که با تغییر دولت‌ها قابل تغییر نباشد، امری ضروری است.

توافق بر یک راهبرد اقتصادی در گام دوم انقلاب ضروری است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، از سوی انجمن علمی انقلاب و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل موزه عبرت برگزار شد.

در این نشست، مصطفی ملکوتیان استاد دانشگاه تهران، بیانیه گام دوم را سند بالادستی دانست که حرکت آینده انقلاب را بیان می‌کند و تأکید کرد: سند باید مبنای نظریه پردازی های بومی در مسیر تعالی قرار گیرد، آن هم با مبنا قراردادن بحث نظام انقلابی که در بیانیه وجود دارد.

وی، صدور بیانیه در تاریخ انقلاب ها را امری بدیع دانست که نشان‌دهنده طرح و‌ هدف داشتن انقلاب است و افزود: صدور بیانیه نشان‌دهنده هوشیاری بانیان انقلاب است، یعنی به مسیر نگاه راهبردی داشته باشیم و نقاط ضعف را بشناسیم و راهکار برای عبور از آن‌ها داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه، فرازهایی از بیانیه گام دوم را بازخوانی کرد و برای روشن شدن انحطاط تاریخی قبل از انقلاب، مرور کارنامه رژیم پهلوی را ضروری دانست.

ملکوتیان، انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین و بزرگترین انقلاب عصر جدید دانست و‌ با بیان اینکه انقلاب اسلامی از نظر حجم و وسعت حضور مردمی در میان انقلاب ها بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: در انقلاب‌های فرانسه، روسیه و چین شاهد چنین حضور مردمی نیستیم.

وی ادامه داد: حضور مردم در انقلاب فرانسه از ده درصد بیشتر نبوده و در انقلاب اکتبر روسیه شاید حدود یک درصد بوده است. درست است که مردم حضور داشتند، اما اکثریت نبودند. در انقلاب چین، مائو از ۶۰۰ میلیون نفر، فقط ۵ میلیون دهقان را بسیج کرد. این در حالی است که مشارکت مردم در همه صحنه‌ها بعد از انقلاب وجود داشته و از لحاظ تداوم حضور مردم نیز بی‌نظیر است.

ملکوتیان، ایجاد تحولات عمیق در منطقه و جهان در مدت کوتاه چهل ساله را ویژگی بی‌نظیر انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی در زمان جنگ سرد به وقوع پیوست و یکی از دلایل فروپاشی جهان دوقطبی بود. ماجرای افول غرب نشان می‌دهد غرب نیز دارد گرفتار همان مسیری می‌شود که بلوک شرق به آن دچار شد.

وی افزود: انقلاب با تشکیل محور مقاومت و افزایش اقتدار نظام، تاثیرات عمیقی بر جای گذاشته است.

استاد دانشگاه در ادامه، بایکوت انقلاب اسلامی در محافل علمی و آکادمیک غرب را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام سلطه برای حفظ منافع خود، مقابله با انقلاب‌ها را در دستور دارد و در محافل علمی خود در درباره نتایج داخلی و خارجی انقلاب‌ یا نمی‌نویسند یا به‌صورت زهرآگین به آن اشاره می‌کنند.

ملکوتیان در ادامه، به بیان راهکارهای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب در دو ساحت فرهنگ و اقتصاد پرداخت و گفت: برخورداری از سیستم جامعه‌پذیری باکفایت، موضوع حائز اهمیتی است.

وی، انتقال ارزش‌ها را وظیفه نهادهای جامعه‌پذیری چون خانواده، مدرسه، رسانه و کتاب دانست و گفت: در بخش نظام آموزشی از ‌پیش دبستانی تا دانشگاه باید برنامه‌های از پیش تعیین شده مشخصی داشته باشیم. در این مسیر، به کارگماردن مدیران انقلابی و معتقد، بسیار ضروری است.

استاد دانشگاه تهران، یکی دیگر از راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم از طریق فرهنگ را مدیریت فضای مجازی دانست و تصریح کرد: در این راستا، نیازمند تصویب قوانین خاصی در مجلس هستیم.

ملکوتیان، بهره‌گیری از انواع هنر در انعکاس عملکرد درخشان انقلاب را ضروری دانست و افزود: می‌توان از مقایسه‌های آماری نسبت به پیشرفت انقلاب و کشورهای دیگر و نیز تهیه برنامه‌های مستند درباره اعتراف دانشمندان غرب به افول آمریکا استفاده کرد.

وی درباره راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم از طریق اقتصاد، گفت: توافق بر سر یک راهبرد توسعه رشد اقتصادی با دو بال عدالت و پیشرفت، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تصویب آن در مجلس به نحوی که با تغییر دولت‌ها قابل تغییر نباشد، امری ضروری است. باید از به‌کارگیری برنامه‌های لیبرال و نئولیبرال در اقتصاد، اجتناب کرد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور ما دارای ۶۸ نوع ماده معدنی است، گفت: باید به سرعت نسبت به تأسیس شرکت‌های سودآور و پذیره‌نویسی آن‌ها در بورس اقدام کرد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

ملکوتیان بر پایان دادن به خام‌فروشی نفت برای رفع بیکاری و دور زدن تحریم‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: در کنار این راهکارها، باید به اجرای طرح‌های اقتصادی با مدیریت جهادی اقدام کرد و طرح‌های بزرگی نظیر ستاره خلیج فارس را در دستور قرار داد.

وی، لزوم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: چون ایران کشور آفتاب است نباید از این موضوع غفلت کرد.

ملکوتیان همچنین بر تصویب قوانینی برای مبارزه با فساد و‌ ویژه‌خواری و نیز تضمین سود مراکز تولیدی، تأکید کرد.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن