اقتصادی

توضیحات شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح نگهداشت تولید 28 مخزن

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ – ۱۶:۵۳ توضیحات شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح نگهداشت تولید 28 مخزن

روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «طرح نگهداشت تولید نفت بدون پشتوانه مطالعاتی – شائبه تقسیم پروژه‌ها بین اعضای باشگاه نفت و نیرو» توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح نگهداشت تولید 28 مخزن

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «طرح نگهداشت تولید نفت بدون پشتوانه مطالعاتی – شائبه تقسیم پروژه‌ها بین اعضای باشگاه نفت و نیرو» توضیحاتی را ارائه کرد. در جوابیه آمده است:

«طرح نگهداشت و افزایش توان تولید 28 مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب، یکی از بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بخش بالادستی صنعت نفت کشور پس از انقلاب اسلامی است که در زمان حاضر تماماً با تکیه بر توان متخصصان ایرانی و سرمایه بخش خصوصی داخلی، اجرایی می‌گردد.

همچنان که در جوابیه‌های پیشین اشاره شد، این طرح پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی، مراحل تصویب در شورای اقتصاد، مطالعه، مناقصه، اجرا و نظارت را پشت سر نهاده و یکی از ویژگی‌های ممتاز آن، انجام مطالعات مهندسی پایه و رعایت دقیق قوانین قراردادی و برونسپاری پروژه‌ها در فرایند واگذاری است.

باید تصریح نمود در شرایط دشوار کنونی کشور و با وجود کاهش شدید منابع (که بسیاری از صنایع را در تأمین هزینه‌های جاری و پرداخت دستمزد کارکنان خود نیز با مشکل مواجه ساخته است)، اجرای گام به گام طرحی بزرگ و تماماً متکی به توان داخلی در صنعت نفت کشور، با همین میزان پیشرفت نیز نشان دهنده عزم راسخ کارشناسان و مدیران این صنعت برای جلوگیری از هرگونه خلل در تولید و توسعه و در عین حال تلاش برای رشد شرکت‌های توانمند ایرانی در این برهه است.

این طرح افزون بر مأموریت محوری خود که نگهداشت و افزایش تولید است، تا بدین جای کار قادر بوده است بخشی از ظرفیت‌های معطل مانده در نظام پیمانکاری و ساخت کالا را در کشور فعال نماید و برای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال گامی مؤثر به شمار آید. و اما در خصوص ایرادات مطرح شده به طرح نگهداشت و افزایش تولید موارد زیر به طور خلاصه تقدیم حضور خوانندگان می‌شود.

1) مطالعات پایه مهندسی برای این طرح به صورت کامل و سختگیرانه انجام شده است

در خصوص ادعای آن رسانه مبنی بر فقدان پشتوانه مطالعات مهندسی پایه در طرح‌های 28 مخزن، ضمن مطالبه مستندات و دلایل آن خبرگزاری برای این ادعای نادرست تأکید می‌شود که طرح نگهداشت و افزایش توان تولید به صورت ویژه هم در بخش تحت‌الارض و هم در سطح‌الارض، تمام مراحل مطالعات مهندسی پایه را با استفاده از خدمات 4 شرکت مهندسی مشاور دارای رتبه یک در تخصص‌های مرتبط و طی 18 ماه طی نموده و از قضا بخشی از تأخیرهای به وجود آمده در مقطع قبل از اجرایی شدن این طرح‌ها، به دلیل سخت‌گیری‌ مناطق نفت‌خیز جنوب بر اجرای بی‌کم و کاست این مطالعات بوده است.

نویسنده در ادامه همین بحث، ادعای نادرست دیگری نیز مبنی بر «عدم حفاری حتی یک حلقه چاه تولیدی در طرح 28 مخزن» را مطرح می‌کند و این در حالی است که به زودی عملیات حفاری و تکمیل دهمین حلقه از مجموعه چاه‌های این طرح نیز به پایان می‌رسد. بدیهی است در موارد اخیر چنانچه آن خبرگزاری به منابع رسمی و معتبر مراجعه می‌نمود، راستی‌آزمایی ادعاهای مطرح شده در این خصوص به سهولت قابل انجام بود و جلوی نشر چنین مطلب نادرستی گرفته می‌شد.

2) تمام شرکت های واجد صلاحیت کشور در فرایند مناقصات حضور داشته‌اند

در خصوص ایراد وارده به اجرای مناقصات و ادعای مطرح شده مبنی بر اکتفای شرکت ملی نفت ایران به فهرستی محدود از شرکت‌های خاص، مدارک و مستندات موجود خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که تمام شرکت‌های واجد شرایط و دارای صلاحیت کشور به شرح زیر طی سه نوبت فراخوان به این مناقصات دعوت شده‌اند:

الف) همه شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی

ب) کلیه شرکت‌های دارای رتبه حفاری (E.P.D) داخلی

ج) همه شرکت‌های ایرانی دارای رتبه یک طراحی و ساخت (E.P.C)

د) مشارکتی از شرکت‌های بند ب و ج

تصریح می‌گردد شرط آورده مالی، تنها سهمی 20 درصدی در تعیین امتیاز شرکت‌کنندگان در مناقصات طرح داشته و هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان به دلیل عدم توانایی مالی از گردونه رقابت حذف نشده‌اند. بنابراین ادعای آن خبرگزاری در خصوص حذف بسیاری از شرکت‌ها از گردونه مناقصات به دلیل یاد شده قویاً رد می‌شود.

3) ادعای مطرح شده مبنی بر واگذاری انحصاری مناقصات به شرکت‌های خاص صحت ندارد

ادعای مطرح شده مبنی بر واگذاری انحصاری مناقصات به طیفی از شرکت‌ها موسوم به باشگاه نفت و نیرو! اتهام ناروایی است که علاوه بر تصمیم‌سازان حوزه بالادستی نفت، سلامت تمام سیستم حقوق ی و مدیریتی شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفت‌خیز جنوب را به زیر سؤال می‌برد و این شرکت احتمال می‌دهد این بخش از مطالب که البته از طریق مجاری قانونی قابل پیگیری است، بدون اطلاع مدیریت و کادر سردبیری خبرگزاری معتبر فارس منتشر شده است.

افزون بر این احتمال می‌رود نویسنده مطلب نیز با سازوکارهای شفاف، قانونی و حرفه‌ای برگزاری مناقصات، ترکیب کمیسیون مناقصات و ساختارهای مدیریتی شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفت‌خیز جنوب آشنایی چندانی نداشته و یا اینکه تحت‌تأثیر منابع ناآگاه یا مغرض قرار گرفته و با جهت‌گیری خاص دست به قلم برده است.

4) عدم درج اطلاعات مناقصات در سامانه ستاد دلایل فنی داشته است

در خصوص ادعای عدم درج تعمدی اطلاعات مناقصات طرح 28 مخزن در سامانه «ستاد»، تصریح می‌گردد: اولاً، سامانه ستاد پس از اجرای بخش نخست مناقصات طرح 28 مخزن فعال شده است و ثانیاً، عدم پیاده‌سازی اطلاعات مناقصاتی که در بازه زمانی پس از آن آماده شده‌اند، به دلیل برخی مشکلات فنی سایت از جمله نداشتن گنجایش کافی برای بارگذاری حجم بالای اطلاعات مناقصات بوده و هیچ دلیل دیگری نداشته است که مراتب طی مکاتباتی با مسئولان امر در دست پیگیری است.

5) در بحث طولانی شدن زمان اجرای قراردادها اغراق شده است

در خصوص مواجه بودن طرح با تأخیر نظر خوانندگان و مخاطبان منصف را به نکاتی چند جلب می‌نماید: این طرح به عنون یکی از ابرپروژه‌های کشور همچون بسیاری از طرح‌های بزرگ، متأثر از شرایط تحریم و کمبود نقدینگی است؛ بنابراین افزون بر مشکلات ناشی از عدم تأمین به موقع کالا از منابع خارجی، جهش غیرقابل پیش‌بینی قیمت ارز نیز محاسبات سود و زیان بنگاه‌های اقتصادی (پیمانکاران) را به ویژه در بخش سطح‌الارض دچار مشکل نموده است.

شرکت ملی نفت‌خیز جنوب، بر این باور است که دانستن حق مردم است و روشنگری و شفافیت در تمام مراحل طرح تماماً ملی افزایش و نگهداشت تولید، فرصتی است تا مخاطبان و عموم مردم از مجاهدت‌ها و تلاش‌های پیدا و پنهان خدمتگزاران خود در صنعت نفت آگاه شده و احیاناً اگر ایرادی مبتنی بر واقعیت به بخشی از کارها وارد است، شایسته است با نقد منصفانه و با هدف بهبود عملکردها به تصمیم‌سازان و مجریان ارائه گردد.

لذا ضمن تأکید بر ادامه تعامل و ارائه اطلاعات این طرح و سایر فعالیت‌های گسترده صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه استمرار تولید صیانتی در شرایط تحریم، آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگوی تخصصی با منتقدان طرح (از جمله کارشناسان طرف مشورت و تهیه‌کننده این گزارش) در حضور نمایندگان رسانه‌ها اعلام داشته و امیدواریم خبرگزاری متعهد فارس نیز با اشرافیتی که بر شرایط دشوار اقتصادی کشور و حساسیت موضوع صنعت نفت دارد، با تغییر رویکرد و عدم استناد به اظهارات افراد غیرمسئول، مجاهدت کارشناسان، مدیران و کارآفرینان کشور را (که به حق جهادگران خط مقدم مقابله با تحریم‌اند) پاس داشته و بر روحیه و انگیزه آنان برای تداوم تلاش و تحقق جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیفزایند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن