اقتصادی

توضیحات شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره استفاده نکردن از الکتروموتورهای داخلی در پروژه گوره-جاسک

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۳۴ توضیحات شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره استفاده نکردن از الکتروموتورهای داخلی در پروژه گوره-جاسک

روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «پشت پا به توان داخلی در پروژه خط لوله گوره-جاسک» توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره استفاده نکردن از الکتروموتورهای داخلی در پروژه گوره-جاسک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت با انتشار جوابیه‌ای در واکنش به مطلب خبرگزاری فارس با عنوان «پشت پا به توان داخلی در پروژه خط لوله گوره-جاسک/ ابهامات جدی درباره تبانی پمپ‌سازها با چینی‌ها» توضیحاتی را ارائه کرد. در جوابیه آمده است:

«به استحضار می‌رساند شرکت مهندسی و توسعه نفت در راستای سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی در خصوص حمایت از تولید داخل، ساخت، تامین و بهره‌برداری از الکتروپمپ‌های عظیم طرح ملی و راهبردی گوره – جاسک را به شرکت‌های سازنده پمپ داخلی واگذار نموده است این در حالی است که طبق طراحی اولیه برای هر ایستگاه 5 دستگاه الکتروپمپ سانتریفیوژ 6 مگاواتی از نوع BB3 در نظر گرفته شده بود که امکانات و ظرفیت ساخت چنین الکتروپمپ‌هایی در داخل کشور وجود نداشت. در بازنگری و بروزرسانی تاسیسات بر اساس ظرفیت تولید داخل، برای هر ایستگاه 10 دستگاه پمپ 2.5 مگاواتی جمعا به تعداد 50 دستگاه طراحی گردید. به عبارت ساده‌تر به جای استفاده از پمپ‌های با توان بالا از تعداد بیشتری پمپ با توان کمتر استفاده می‌گردد.

قرارداد ساخت و بهره‌برداری 5 ساله از این الکتروپمپ‌ها با سه سازنده توانمند داخلی در شهریور ماه گذشته منعقد گردید. با این تدبیر امکان ساخت داخلی پمپ‌ها فراهم گردید. ریسک تامین پمپ‌ها از خارج از کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه کاهش یافت. زمان مورد نیاز برای ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری مرحله‌ای و زودهنگام کوتاه گردید. عملیات بهره‌برداری تسهیل گردید. از خروج ارز جلوگیری به عمل آمد.

شرکت‌های داخلی سازنده پمپ با توجه به قرارداد متعهد گردیدند که 15 دستگاه از این الکتروپمپ‌ها را در آبان ماه و مابقی در بهمن ماه تحویل دهند. پس طبیعی است برای حصول این تعهد از هر منبعی که سریعتر بتوانند، الکتروموتور خود را تامین می‌نماید. با این وجود در جهت حمایت از کالاهای ساخت داخل علیرغم عدم تجربه ساخت الکترو موتور در این ابعاد و توان، طی مکاتبه رسمی شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) را در AVL قرارداد به شرکت‌های پمپ‌سازی معرفی نمود.

با حمایت کارفرما و پیگیری‌های متعدد، شرکت پمپیران، نسبت به دریافت پیشنهادات فنی و مالی از شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت جمکو اقدام نمود و نتیجه بررسی‌های انجام شده به کارفرما اعلام گردید. طی بررسی‌های اعلام شده شرکت جمکو علاوه بر ارائه ننمودن گواهینامه‌های ATEX/IECEX/ILAC موارد انحرافات فنی دیگری را نیز در قالب Deviation List به صورت ممهور و امضاء شده ارسال نمود که مسئولیت آن از سوی شرکت پمپیران مورد پذیرش قرار نگرفت. از آن جمله می‌توان به عدم امکان تست تحت بار و ضریب قدرت و سرعت بار نامی و لغزشی در بار نامی (Full Load) الکتروموتور از سوی شرکت جمکو اشاره نمود.

ضمناً برنامه زمانبندی تامین الکتروموتورها نیز در چارچوب برنامه زمانبندی تامین الکتروپمپ‌ها از سوی شرکت پمپیران نمی‌گنجید که با توجه به اهمیت تامین به موقع این اقلام، قابل قبول تشخیص داده نشد. ضمناً علیرغم همه انحرافات فنی و زمانی فوق الذکر موضوع قیمت بسیار بالای ارائه شده از سوی شرکت جمکو (به میزان 81 درصد بیشتر از پایین ترین قیمت دریافت شده از سوی پمپساز) که مستندات آن تماماً موجود می باشد، همکاری آن شرکت را با شرکت پمپیران تحت الشعاع قرار داد.

به منظور تبیین موضوع انحراف فنی از مشخصات فنی پروژه و نیز اختلاف قیمت بالای شرکت جمکو، طی نامه‌ای موضوع به اطلاع شرکت جمکو رسانیده شد تا شفاف سازی لازم صورت پذیرد. لیکن شرکت جمکو طی نامه شماره 29/ک ج/99 مورخ 99/01/20 مجددا دلایل فنی خود را مبنی بر انحراف از مشخصات پروژه اعلام نمود که مورد پذیرش قرار نگرفت.

با همه کاستی‌ها و عدم توانمندی شرکت فوق الذکر به منظور ایجاد توانمندی و اثبات قابلیت اعتماد به منظور استفاده از محصولات تولیدی شرکت جمکو در محدوده توان‌های بالا، در پی درخواست مجدد شرکت یاد شده مدیرعامل محترم شرکت مهندسی و توسعه نفت موافقت خود را در خصوص واگذاری 5 دستگاه الکتروموتور به مشاور محترم وزیر نفت جناب آقای دکتر کرامتی فرد اعلام نمودند تا مراحل مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

با عنایت به توضیحات فوق بر اساس توضیحات عنوان شده توسط مدیرعامل شرکت جمکو، این شرکت الکتروموتورساز است نه الکتروپمپ‌ساز پس اولاً ادعای واگذاری همه الکتروپمپ‌های طرح گوره جاسک به شرکت جمکو رد می گردد. شایان ذکر است تاکنون تجربه ساخت این نوع الکتروموتور با این توان و ابعاد در شرکت جمکو وجود ندارد.

ثانیا ذکر این موضوع که 60 درصد قیمت الکتروپمپ ، الکترو موتور آن است نشان از عدم شناخت و فقدان تجربه و شناخت کافی از طرح و پروژه است. در قراردادهای منعقد شده با سه سازنده داخلی الکترو پمپ حداکثر 25 درصد مبلغ قرارداد به تامین الکتروموتور تخصیص یافته است که مستندات آن در همه مراجع قابل ارائه است. ثالثاً علاوه بر انحرافات فنی و زمانبندی پیشنهاد شرکت جمکو، قیمت بسیار بالای این شرکت دلیل عدم استقبال شرکت‌های سازنده داخلی الکتروپمپ می‌باشد.

در پایان ذکر این موضوع که حاشیه سود شرکت‌های داخلی سازنده الکتروپمپ 70 درصد می‌باشد کاملا بی اساس و خلاف واقع است. مبلغ قرارداد تامین، ساخت و بهره برداری 5 ساله از الکترو پمپ‌های طرح گوره جاسک، از طریق مناقصه و بر اساس قانون و مقررات استخراج شده است».

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن