فرهنگ و هنر

تکلیف برگزاری نمایشگاه کتاب کی مشخص می‌شود؟

تکلیف برگزاری نمایشگاه کتاب چه زمانی مشخص می‌شود؟

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از بررسی زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه کتاب خبر داد.

به گزارش مشرق، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت:حوزه نشر مشکلاتی در زمینه توزیع کتاب داشته و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی کتاب یکی از راه‌های توزیع کتاب در کشور است و تاحدی مشکلات توزیع را کاهش می‌دهد و می تواند اتفاقاتی را در حوزه نشر رقم بزند از جمله اینکه سال گذشته میزان فروش کتاب در نمایشگاه‌های استانی ۶۰ میلیارد بود و در حدود ۲۶ استان با حضور هزار و ۵۰ ناشر برگزار شد که یکی از اقدامات ما برای حمایت از ناشران برگزاری همین نمایشگاه‌های استانی کتاب است.

او افزود: شرایط شیوع بیماری کرونا مشکلاتی را برای ما در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب ایجاد کرد و مکاتباتی را با استان‌ها در این زمینه داشتیم تقویم و زمان بندی برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب مشخص شده بود و امسال نمایشگاه‌های استانی کتاب برگزار می‌شود. نکته بسیار مهم این است که مکاتبات ما با اداره‌های کل ارشاد در استان‌ها انجام شده است تا استان‌هایی که متقاضی برگزاری نمایشگاه استانی به صورت مجازی هستند به ما اعلام کنند.

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: دو شکل از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب پیش روی ما بود و باید یک فکر اساسی برای نحوه برگزاری آن می‌کردیم تا یارانه استانی که در بستر مجازی به نشر داده می شود، مشخص شود و همچنین معلوم شود که حمایت‌های این بستر باید در کدام استان‌ها اتفاق بیفتد و در کنار آن به کار کتابفروشان صدمه‌ای وارد نشود. در حال حاضر نحوه برگزاری آن را به صورت مجازی بررسی می‌کنیم تا یک نمایشگاه استانی خوب و حرفه‌ای در بستر مجازی برگزار شود. حتما در این مرحله از نظر صنف‌های مختلف نشر بهره می‌بریم.

صفری اظهار کرد: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از نشر نمایشگاه‌های استانی را برگزار می‌کند اگر موانع برگزاری آن برطرف شود در استان‌های سفید به صورت فیزیکی و در استان‌های دیگر به صورت مجازی برگزار می‌کنیم. امکان دارد نتوانیم امسال در تمام استان‌ها نمایشگاه‌های استانی کتاب را برگزار کنیم باید جدول نهایی استان‌های سفید و قرمز را در اختیار داشته باشیم تا نمایشگاه‌های استانی کتاب را در صورت تکمیل شدن بستر مجازی آن در استان‌ها برگزار کنیم.

او درباره نمایشگاه مجازی کتاب گفت: پیش بینی شده بود نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شود این نمایشگاه یکی از طرح‌هایی است که به منظور حمایت از نشر برگزار می‌شود و به هیچ عنوان جایگزین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست این نمایشگاه در استان‌ها هم اجرا خواهد شد اما زمان دقیق برگزاری آن مشخص نیست در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این نمایشگاه را تکمیل می‌کنیم تا یک طرح ویژه و ایده آل برای حمایت از نشر باشد و با کمترین مشکل این نمایشگاه را برگزار کنیم.

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد:ممکن است ناشران زیادی در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کنند یا اینکه کاهش داشته باشد اما در هر حال معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران این نمایشگاه را برگزار می‌کند ابتدا باید از نظر زیرساخت،نرم افزار و سخت افزار به جمع بندی برسیم و در این زمینه هم از نظر صنف‌های مختلف نشر استفاده می‌کنیم پس از آن این نمایشگاه برگزار می‌شود و در اواخر پاییز یا اوایل دی ماه برگزاری نمایشگاه نهایی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن