فرهنگ و هنر

جایزه معتبر جلال برای دو اثر سوره مهر

ارزش ریالی جایزه جلال ۵۰ درصد بیش‌تر شد - کراپ‌شده

کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» نوشته فضل الله صابری و گوهر صبر خاطرات گوهرالشریعه دستغیب نوشته طیبه پازوکی، به صورت مشترک به عنوان اثر برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال انتخاب شدند.

به گزارش مشرق، «فرکانس ۱۱۶۰»، یک روایت جدید از جنگ تحمیلی است. این اثر که به قلم فضل‌الله صابری نوشته شده، تلاش دارد تا با بررسی نحوه کار رادیو آبادان طی سال‌های جنگ تحمیلی به ویژه در زمان حمله عراق به خرمشهر، سقوط این شهر و اتفاقاتی که برای شهرهای مختلف مرزی و جنگی به ویژه آبادان رخ داده، نگاهی متفاوت به جنگ تحمیلی داشته باشد. این‌بار جنگ به جای اینکه از زبان سربازان و رزمندگان و فرماندهان تعریف و روایت شوند، از زبان کسانی بازگو می‌شود که سال‌ها کار هدایت و دلگرمی مردم را برعهده داشتند، اما تاکنون چنان که باید به نقش آن‌ها در جنگ اشاره نشده است.

رادیو فرکانس ۱۱۶۰ عَلَم و رایتِ لشکر رزمندگان اسلام بود و همان‌طور که علمدار، جسم و جان خویش را به خطر می‌اندازد تا بیرق بر زمین نیفتند، بچه‌های رادیو آبادان نیز جان‌فشانی‌ها کردند، تا این صدای امیدبخش خاموشی نگیرد و شعله زندگی در دل‌ها فرو نمیرد.

فضل‌الله صابری و عبدالله نعیم‌زاده که کار تدوین این اثر را برعهده داشتند، برای جمع‌آوری مصاحبه‌ها به ناچار رنج سفرهای مختلف به شهرهای تهران، کرج، آبادان، اراک، قزوین، شیراز و اهواز را کشیدند که ثمره آن، جمع‌آوری ۱۰۰ ساعت مصاحبه با دست‌اندرکاران رادیو آبادان در آن زمان بود.

نویسنده در مقدمه این اثر می‌نویسد: فرکانس ۱۱۶۰ یک شناسه رادیویی نیست! طنین بلند یک صدا است؛ صدای مقاومت و پایداری یک شهر، یک سرزمین، یک ملت، یک امت، یک مکتب و ندای زندگی و صیانت است. یعنی که ما زنده‌ایم. یعنی که این شهر پابرجاست. یعنی که امیدی در نفس‌هاست. فرکانس ۱۱۶۰ انعکاس یک فریاد است روی طول موج مظلومیت و ایثار.

کتاب «گوهر صبر» خاطرات گوهرالشریعه دستغیب، نماینده مردم تهران در دوره‌های اول، دوم و سوم مجلس و از فعالان سیاسی است که طیبه پازوکی آن را تدوین کرده است.

محتوای این اثر از دو منظر دارای اهمیت است؛ اول آنکه در زمینه خاطرات زنان مبارز در انقلاب اسلامی تاکنون کتابی با این حجم از اطلاعات تاریخی چاپ و منتشر نشده است، دوم آنکه با وجود آمیختگی بسیاری از سال‌های زندگی راوی با مسائل سیاسی و فرهنگی، وجهه فرهنگی آن پررنگ و درخور توجه است.

  • شهر خبر
  • سعادت رنت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن