اقتصادی

جزئیات برف‌روبی جاده‌ها با 1000 دستگاه ادوات راهداری/‌350 راه روستایی‌ مسدود است

پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ – ۲۱:۱۷ جزئیات برف‌روبی جاده‌ها با 1000 دستگاه ادوات راهداری/‌350 راه روستایی‌ مسدود است

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات‌ سازمان راهداری گفت: از شب گذشته تعداد یک هزار و 20 دستگاه انواع ادوات و ماشین‌آلات راهداری نظیر برف‌روب، نمک‌پاش، لودر و گریدر در جاده‌های برف‌گیر و کوهستانی فعال هستند.

جزئیات برف‌روبی جاده‌ها با 1000 دستگاه ادوات راهداری/‌350 راه روستایی‌ مسدود است

فرهاد مهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت عملیات راهداری در محورهای کوهستانی و برفگیر از شب گذشته تاکنون اظهار داشت: با توجه به اطلاع‌رسانی قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به کشور، از قبل از ورود این سامانه اطلاع داشتیم و راهداران و تجهیزات راهداری در آماده‌باش بود.

وی ادامه داد: تا امروز صبح 14 استان و تا این لحظه 18 استان درگیر این سامانه بارشی و بارش برف و باران است.

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری افزود: تا صبح امروز 140 محور شریانی دارای بارش داشتیم و 52 محور غیرشریانی نیز درگیر بارش بودند.

مهریاری بیان کرد: در برخی از محورها در کنار باران و برف، کولاک برف یعنی بارش برف همراه با باد شدید داریم، ضمن آنکه دما در اغلب این نقاط، دما زیر صفر درجه بود، حتی در برخی مقاطع ما در دمای 15 درجه زیر صفر بارش برف داشتیم که برودت بالایی بود و موجب بروز یخ‌زدگی معابر در بسیاری از مقاطع می‌شد.

* حضور 1740 نفر راهدار در جاده‌های کوهستانی و برفگیر

وی با بیان اینکه تعداد 1740 نفر راهدار در این مدت در جاده‌ها فعال هستند تا محورهای کشور باز بماند، افزود: از شب گذشته تعداد یک هزار و 20 دستگاه انواع ادوات و ماشین‌آلات راهداری نظیر برف‌روب، نمک‌پاش، لودر و گریدر در جاده‌های برفگیر و کوهستانی فعال هستند، همچنین ماشین‌های سبک برای مدریت و پشتیبانی از این ادوات در جاده‌ها تردد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند‌.

* برفروبی 34 هزار کیلومتر باند محور برفگیر

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری اظهار داشت: برف‌روبی در محورهای مختلف یک خطه تا 4 خطه انجام می‌شد، که بر اساس کیلومترباند میزان 34 هزار کیلومتر باند برف روبی از شب گذشته تاکنون در جاده‌های کشور انجام شد، این 34 هزار کیلومتر شامل باندهای مختلف جاده‌های مختلف بوده است.

مهریاری اضافه کرد: پس از برف‌روبی عملیات نمک‌پاشی و شن‌پاشی به صورت مخلوط انجام می‌شود که بیش از 2500 تن نمک‌پاشی و شن‌پاشی از شب گذشته تاکنون انجام شده است، همچنین ریزش واریزه‌ها را داشتیم که شامل برف و سنگ بوده است که در 7 مقطع در 3 استان جمع‌آوری آنها انجام شد.

* استقرار مسافران در راه مانده در راهدارخانه‌ها

وی گفت: همچنین 49 نفر مسافر در راه مانده در جاده‌های مختلف در راهدارخانه‌ها به صورت موقت اسکان داده شدند، به هر حال در برخی محورها کولاک شدید وجود داشت که حرکت وسایل نقلیه امکان‌پذیر نبود که این مسافران در راهدارخانه‌ها اسکان موقت چند ساعته داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری اضافه کرد: تعداد 1960 دستگاه وسیله نقلیه در جاده‌های مختلف کشور نیازمند اسکان موقت بودند که این کار با همکاری راهداران انجام شد.

* برف‌روبی با خروج سامانه بارشی ادامه دارد

مهریاری افزود: در حال حاضر این سامانه بارشی در شرق مازندران، شمال سمنان و همچنین بخش‌هایی از خراسان شمالی در حال بارش است و تا ساعت 21 امروز فعالیت آن ادامه دارد و سپس از شمال شرق از کشور خارج می‌شود.

وی گفت: البته با خروج این سامانه فقط بارش از کشور خارج می‌شود، اما برودت و باد ادامه دارد، در گردنه‌های جاده‌ای وزش باد شدید با سرعت بیش از 30 تا 35 کیلومتر بر ساعت را خواهیم داشت که بادروبه برف ایجاد می‌کند و برف را به داخل جاده می‌آورد، بنابراین نیاز است مجددا عملیات برف‌روبی و همچنین شن‌ و نمک‌پاشی در این جاده‌ها انجام شود تا ایمنی جاده دچار خدشه نشود.

* انسداد موقت برخی محورها برای تسریع در عملیات برف‌رو‌بی و ایمن‌سازی جاده

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری ادامه داد: در چندین محور انسداد موقت داشتیم تا عوامل راهداری بتوانند به سرعت کار خود را انجام دهند، ضمن آنکه در برخی جاده‌ها، انسداد به دلیل عدم مناسب بودن شرایط دید انجام شد که این انسداد موقت بلافاصله پس از رفع موانع، رفع می‌شد.

وی اظهار کرد: در برخی جاده‌ها حرکت وسایل نقلیه سنگین برای جلوگیری از مشکلات بعدی متوقف شد که در این باره می‌توان به محور قزوین ـ رشت اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری اظهار داشت: شب گذشته در محورهای هراز و قزوین ـ رشت به دلیل کولاک برف، انسداد موقت داشتیم که هراز مسدود و سپس باز شد.

مهریاری ادامه داد: در این مدت تصادفاتی هم رخ داد که اغلب به دلیل عدم تجهیز خودروها به زنجیر‌چرخ و همچنین بی‌توجهی به رانندگی در شرایط برفی و بارانی بود، به هر حال وقتی جاده لغزنده است باید سرعت معمول، کاهش یابد و فاصله از خودروی جلویی بیشتر باشد که این موارد از سوی برخی راننده‌ها رعایت نشد، تصادفاتی رخ داد که خوشبختانه فوت و جرحی نبود و اغلب خسارتی بود.

* عملیات راهداری فعلی تا روز آینده ‌ادامه دارد

وی بیان کرد: راهداران امروز و امشب همچنین تا صبح فردا مجددا در جاده‌ها فعال هستند، به هر حال کاهش زیاد دما را خصوصا در مناطق کوهستانی خواهیم داشت که قطعا نیاز به گشت‌زنی راهداران و حفظ تردد ایمن وسایل نقلیه وجود دارد.

* 350 محور روستایی به دلیل برف مسدود است

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری درباره راه‌های مسدود اظهار داشت: در حال حاضر اغلب راه شریانی کشور باز است و فقط جاده سروآباد ـ اورامان و همچنین محور مهاباد ـ بوکان مسدود است که در حال بازگشایی است.

مهریاری اظهار داشت: 350 محور روستایی نیز مسدود است که راهداران در حال برف روبی و بازگشایی در ساعات آینده می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن