اجتماعی

جزئیات بودجه 6 هزار میلیاردی سازمان نوسازی مدارس/ افتتاح 8 هزار کلاس درس جدید تا 15 شهریور

جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۴:۰۴ جزئیات بودجه 6 هزار میلیاردی سازمان نوسازی مدارس/ افتتاح 8 هزار کلاس درس جدید تا 15 شهریور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در 6 ماهه اول سال حدود 8 هزار کلاس درس را تحویل می‌دهیم که این 1422 پروژه با زیربنای حدود یک میلیون مترمربع است و برای 6 ماهه دوم سال هم برنامه‌ریزی کردیم که 6800 کلاس درس در قالب 1065 پروژه با زیربنای 900 هزار مترمربع تحویل دهیم.

جزئیات بودجه 6 هزار میلیاردی سازمان نوسازی مدارس/ افتتاح 8 هزار کلاس درس جدید تا 15 شهریور

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: به مناسبت روز خبرنگار، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از خبرگزاری فارس بازدید کرد.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال 1354 به منظور احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان مدارس، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز آنها و نیز تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب فضاهای آموزشی و پرورشی، در وزارت آموزش و پرورش تأسیس شد و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان بازوی عمرانی، عهده‌دار ساخت و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی در سراسر ایران اسلامی و خارج از کشور، شد.

در این بازید، رخشانی مهر به پرسش خبرنگار فارس در خصوص وضعیت ایمنی مدارس، بخاری‌ها و بودجه سازمان نوسازی مدارس کشور پاسخ داد.

* وضعیت بودجه سازمان نوسازی مدارس کشور در سال 99 چگونه است؟ و بعد از گذشت 5 ماه، چقدر اعتبار محقق شده و توانستید دریافت کنید؟

در قانون بودجه، دو بخش درباره منابع اعتباری هر دستگاه داریم؛ یکی ردیف‌های اصلی است که در پیوست یک قانون می‌آید و دیگری در ردیف‌های متفرقه است. ما در ردیف‌های اصلی 3800 میلیارد تومان عدد مصوب داریم که از این میزان حدود 3200 میلیارد تومان را سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

معمولا سازمان برنامه و بودجه در شروع هر سال 15 یا 20 درصد منابع یک دستگاه را بر می‌دارد و برای موضوع توازن به منابع استانی ابلاغ می‌کند؛ تخصیص 3200 میلیارد تومان را کامل دادند و به خزانه فرستادند که تا این زمان 2 هزار میلیارد تومان را خزانه تخصیص داده است؛ 1200 میلیارد تومان مانده است که به محض تأمین منابع در خزانه، این میزان را پرداخت می‌کنند و نگرانی از بابت تأمین این 1200 میلیارد تومان باقیمانده نداریم.

در ردیف‌های اصلی 3800 میلیارد تومان عدد مصوب داریم که از این میزان حدود 3200 میلیارد تومان را سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

در ردیف‌های متفرقه، حدود 1400 میلیارد تومان داریم که دستورات آن را از رئیس سازمان برنامه و بودجه و مجموعه مدیران ارشد آن گرفتیم و به بدنه کارشناسی برای اقدام رسیده است و سازمان برنامه و بودجه فعلا تخصیص دومی به هیچ دستگاهی نداده است و منتظرند تا این تخصیص مرحله اول تمام شود و بعد تخصیص منابع دوم را به جریان بیندازند.

امیدوارم که ان‌شاءالله 1400 میلیارد تومان دوم را هم بدهند تا در مجموع عدد ما بین ردیف‌های اصلی و ردیف‌های متفرقه، 4600 میلیارد تومان شود.

البته ردیف دیگری نیز داریم که سهم ما از عوارض گاز است که بیش از 1000 میلیارد تومان عدد مصوبش است که 630 میلیارد تومان قرار است از طرف شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در اختیار سازمان قرار بگیرد که مقدماتش فراهم شده و تفاهم‌نامه آن بسته شده است و به محض اینکه همکاران ما در استان‌ها قراردادهایشان را ببندند، منابع مالی متناسب با کارکرد در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در حدود 400، 500 میلیارد تومان سهم داریم که هدفمندی یارانه‌ها باید بدهد که تاکنون چیزی پرداخت نکرده است. مذاکرات آن را انجام دادیم که امیدواریم تأمین شود. سهم ما از اعتبارات گاز به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود که باید به ما برگردانند.

* چیزی حدود 6 هزار میلیارد تومان می‌شود؟

بله بیش از 6 هزار میلیارد تومان می‌شود چرا که برخی منابع جزئی‌تر را نگفتم به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده یا عوارض سیگار داریم که منابع ملی بیش از 6 هزار میلیارد تومان می‌شود و در کنار آن، منابع استانی هم داریم.

* کرونا بر زندگی مردم تأثیر گذاشته است و مدارس هم تعطیل شد اما آیا مدرسه‌سازی هم متوقف شد؟

طبیعتا کار را برای ما سخت کرد و به هر حال کسانی که باید در مجموعه پروژه‌های در حال اجرا کار کنند، مردم هستند و اتفاقا هم بیشتر بخش کارگری هستند یعنی آنهایی که باید کار یدی کنند؛ به هر حال لازم بود که پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا رعایت شود یعنی گروهی از تجمعات و کم کردن نیروی انسانی در محل پروژه است که طبیعتا روند پروژه را کند می‌کند ولی متناسب شرایط، انجام کار تنظیم شد یعنی وقتی جنس کار یدی و منابع انسانی بود، سرعت کار کمتر شد و جایی که نیاز به نیروی انسانی کمتری بود، سرعت کار را بیشتر کردیم که بتوانیم زمان را جبران کنیم.

به هر حال در شروع سال 99 به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تعهد دادیم که 14 هزار کلاس درس را تحویل دهیم و ان‌شاءالله این تعداد کلاس درس را در طی سال 99 تحویل آموزش و پرورش استان‌ها تحویل خواهیم داد.

* تا 15 شهریور چه تعداد کلاس درس آماده تحویل می‌شود؟

در 6 ماهه اول سال حدود 8 هزار کلاس درس را تحویل می‌دهیم که این 1422 پروژه با زیربنای حدود یک میلیون مترمربع است و برای 6 ماهه دوم سال هم برنامه‌ریزی کردیم که 6800 کلاس درس در قالب 1065 پروژه با زیربنای 900 هزار مترمربع تحویل دهیم.

سال گذشته هم 14 هزار کلاس درس تحویل دادیم اما تفاوت این تعداد کلاس با تعداد کلاس‌هایی که سال قبل تحویل دادیم، در این است که مشاعات بیشتری دارند و زیربنای هر کلاس بیشتر است به عبارت دیگر نمازخانه، فضاهای آزمایشگاهی و سال‌های ورزشی بزرگتر و بیشتری دارند. یعنی اگر بخواهید عملکرد امسال را با سال قبل مقایسه کنید، باید زیربنای پروژه‌های تحویلی را با هم مقایسه کنید.

* درباره نگهداری از تجهیزات مدارس در زمان‌هایی که مدارس باز است یا مانند دوران کرونا که تعطیل بود با چه کسی است؟

موضوع تعمیر و نگهداری مدارس، داستان ادامه‌دار و غصه پرغصه هست و سالیان سال هم راجع به آن بحث شده بود؛ خوشبختانه برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات و سند تحول آموزش و پرورش، تکلیف ما را در این خصوص روشن کرده است.

در 6 ماهه اول سال حدود 8 هزار کلاس درس را تحویل می‌دهیم که این 1422 پروژه با زیربنای حدود یک میلیون مترمربع است و برای 6 ماهه دوم سال هم برنامه‌ریزی کردیم که 6800 کلاس درس در قالب 1065 پروژه با زیربنای 900 هزار مترمربع تحویل دهیم

بر این اساس، نگهداری تجهیزات و ساختمان و تعمیرات جزئی در بناها، مسؤولیتش بر عهده ادارات کل آموزش و پرورش و انجام تعمیرات اساسی، مسؤولیتش بر عهده اداره‌کل نوسازی مدارس استان‌هاست. البته این موضوع به استان‌ها ابلاغ نشده بود اما وزیر آموزش و پرورش، ابلاغ کرد و شرح وظایف هر یک را مشخص کرد.

انصافا همکاران ما در مدارس، همکاران دلسوزی هستند و اموال مدرسه را مانند اموال خودشان می‌دانند و هم تلاش خود را برای نگهداری می‌کنند؛ نمونه آن را در سیل دیدم که در آن ایام، سرایدار و مدیر مدرسه، تجهیزات الکترونیکی مدارس را جابجا کرده بودند و رسیدگی کرده بود.

* شما یک بار مدرسه را تجهیز کرده و تحویل می‌دهید؛ اگر چند سال بعد مدرسه نیاز به تجهیزات داشته باشد، آیا توسط سازمان نوسازی مدارس کشور تأمین می‌شود؟

در شرح وظایف ما این است که مدرسه را بسازیم، کامل تجهیز کنیم و تحویل اداره‌کل آموزش و پرورش دهیم؛ تجهیزات جایگزین بر عهده ما نیست و بر عهده معاون پشتیبانی منطقه است ولی چون می‌دانیم که ممکن است منابع مالی‌شان کفاف ندهد، هر جا که در توانمان بوده و منابع مالی ما اجازه داده است، کمک کردیم.

* نکته دیگر، بحث ایمنی مدارس است؛ در سال‌های گذشته بحث ایمنی مدارس خیلی مطرح شد. حتی رئیس اسبق سازمان نوسازی مدارس کشور از این مدارس به عنوان «بمب ساعتی» به کار می‌برد؟ تا کنون چه اقداماتی انجام شده است؟

سال 82 حدود 70 درصد مدارس تخریبی بود و با تلاش همکاران سازمان و آموزش و پرورش، از محل ذخیره ارزی اعتباری پرداخت شد و امروز 30 درصد مدارس، فرسوده است. البته رهبر معظم انقلاب هم بر اهمیت مدرسه‌سازی و ایمن‌سازی مدارس تأکید کردند.

در بهترین شرایط و در پیک ساخت و ساز عمرانی، گزارش معاونت‌های عمرانی آموزش و پرورش، 24 هزار کلاس درس در یکسال تحویل شده است و این در حالیست که ما هم سال گذشته 14 هزار کلاس و امسال هم 14 هزار کلاس درس تحویل می‌دهیم.

مشکل سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان غربی، تهران، کرمان، خراسان رضوی، کمبود سرانه فضاهای آموزشی است

البته عمده 14 هزار کلاس درسی در مناطقی بوده است که مهاجرت و رشد جمعیت بالاست به عبارت دیگر ایجاد فضاهای جدید است و بخش کوچکی از 14 هزار کلاس درس مربوط به مدارسی هستند که نیازمند تخریب و بازسازی هستند چرا که یکدفعه شهرک‌های جدید مانند مسکن مهر ایجاد می‌شود و باید در این شرایط زیرساخت‌های آموزشی فراهم شود.

بنابراین مشکل سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان غربی، تهران، کرمان، خراسان رضوی، کمبود سرانه فضاهای آموزشی است یعنی سرانه این استان‌ها به همراه چند استان دیگر که در مجموع 10 استان می‌شوند، زیرخط میانگین است و ما انرژی و تمرکزمان را برای بالابردن سرانه فضای آموزشی این 10 استان گذاشتیم و هدفگذاری کردیم که این را به خط میانگین برسانیم کمااینکه قبلا استان کردستان جزو این استان‌ها بود که سرانه آن بالای این خط میانگین رفت و هدفگذاری درباره‌اش انجام شد.

* با این توضیحات، اگر ما 16 میلیون دانش‌آموز داشته باشیم در صورتی که حادثه‌ای مانند زلزله در زمان حضور دانش‌‌آموزان در مدرسه بیفتد، جان 5 میلیون دانش‌آموز در معرض خطر است؟

این آمار را دقیقاً ندارم و نمی‌توانم آمار بگویم ولی در این 30 درصد مدارسی که فرسوده است، تعداد قابل توجهی دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که اگر خدای ناکرده زلزله در زمان حضور دانش‌آموز در مدرسه اتفاق بیفتد، می‌تواند اتفاقات پیش‌بینی نشده بیفتد.

بنا بر تجربه‌ای که در زلزله‌های مختلف اهر، ورزقان و کرمانشاه داشتیم، مدارس قدیمی ما هم عملکردشان بر اثر آیین‌نامه زلزله است. یعنی وقت‌ها زلزله آمد، هیچکدام از مدارس ما آوار نشد و سقف هیچکدام از مدارس در مناطق زلزله‌زده نریخت اما ترک‌هایی داشت که امکان استفاده از مدرسه را نمی‌داد و البته رسالت یک مدرسه در برابر زلزله باید همین باشد و نباید سقف یک مدرسه آوار شود.

* خبری داده بودید که مدارس خشت و گلی جمع می‌شود ولی در فضای مجازی عکس‌های منتشر می‌شود که برخی مدارس خشت و گلی هنوز هست، ماجرا چیست؟

مدرسه خشت و گلی، مدرسه‌ای است که از خشت و گل ساخته شده باشد؛ ما 1006 کلاس درس خشت و گلی داشتیم که همه جمع شد که بیشترین آن در سیستان و بلوچستان بعد کرمان و یزد بود.

الان مدرسه خشت و گلی در هیچ کجای کشور نداریم و آنهایی هم که به جایش مدرسه ساختیم، تخریب کردیم تا دوباره از آن استفاده شود ولی بعضی جاها مدارس خشت و گلی را نگه داشتند یا شاید خانه خشت و گلی را اجاره کردند تا ما را برای ساختن مدرسه تحت فشار قرار دهند.

توصیه‌مان به رؤسای مناطق و آموزش و پرورش که از این کارها نکنند؛ مستقیم به ما مراجعه کنند که ما در فلان منطقه مدرسه می‌خواهیم، ما برایشان انجام می‌دهیم. البته تصورم از تصاویر مدارسی که منتشر می‌شود درباره مدرسه سنگی است. ما در مناطق عشایری مدرسه سنگی داریم که در مناطقی از چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان هست که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا حد زیادی آن را کاهش دهیم.

* درباره مدارسی که سرویس بهداشتی‌شان تخریب شده است، چه اقداماتی انجام دادید؟

خیلی وقت است که موضوع سرویس‌های بهداشتی مدارس مطرح است. در برخی مناطق، سرویس مدارس خراب شده و چون بودجه نداشتند، تعمیر نکردند. در سال گذشته دو طرح پیشنهاد کردیم که یکی ایجاد دیوار محوطه برای مدارسی که دیوار محوطه ندارند و دیگری احداث سرویس بهداشتی برای مدارس فاقد سرویس بهداشتی بود که طرح احداث سرویس بهداشتی در مدارس فاقد سرویس بهداشتی پذیرفته شد و بابت آن فکر می‌کنم حدود 54 میلیارد تومان اعتبار گذاشتند که بین استان‌ها توزیع شد و متناسب با مباحث فنی سرویس بهداشتی و اعتبار، در حال احداث هستند. البته این تعمیرات بر عهده ادارات پشتیبانی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌هاست.

* ممنون که در این گفت‌وگو شرکت کردید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن