اجتماعی

جزئیات ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در مدارس/ از جشنواره علمدار تا تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ – ۰۳:۲۳ جزئیات ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در مدارس/ از جشنواره علمدار تا تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات برنامه‌های این وزارتخانه در راستای ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت پرداخت و گفت: اهداف برگزاری جشنواره علمدار شامل «گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت»، «معرفی اسوه ایثار، اخلاص و عمل برای نسل جوان و نوجوان کشور» و «صیانت از میراث ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مدرسه و مکتب درس آموز» است.

جزئیات ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در مدارس/ از جشنواره علمدار تا تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه در افق چشم انداز 1404، جلوه‌ای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش‌آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران دارای ویژگی‌های تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی، انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران «به ویژه تکلیف گرایی، مسؤولیت‌پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقت شناس، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

از جمله هدف‌‎های کلان در سند تحول، تربیت انسانی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسؤولیت‌ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت‌جو و عاقل، عدالت خواه و صلح‌جو، ظلم‌ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمع‌گرا و جهانی اندیش، ولایت‌مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و با حیا، انتخابگر و آزادمنش، متخلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون مدار و نظم پذیر و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی است.

در هفته دفاع مقدس به سراغ علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش رفتیم تا ببینیم که این اداره‌کل چه فعالیت‌هایی در توسعه و گسترش فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت انجام داده است البته در این گفت‌وگو به بیان برنامه‌ها پرداختیم و در گزارش بعدی به نقد فعالیت‌ها در جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

** استقبال از جشنواره علمدار

*در گفت‌وگوی قبلی درباره جشنواره علمدار صحبت کردید که در راستای ترویج فرهنگ، ایثار، مقاومت و شهادت است. به طور خلاصه درباره این جشنواره و اهداف آن توضیح می‌دهید؟

اولین جشنواره فرهنگی و هنری (علمدار) یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به ابتکار اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و حمایت معاونت پرورشی و فرهنگی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به عنوان دبیرخانه جشنواره برای تمام فرهنگیان یعنی هم اداری وآموزشی و تمام دانش‌آموزان دوره های تحصیلی سراسر کشور برگزار می‌شود.

اهداف این جشنواره شامل «گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت»، «معرفی اسوه ایثار، اخلاص و عمل برای نسل جوان و نوجوان کشور»، « صیانت از میراث ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مدرسه و مکتب درس آموز»، «بازنمایی حقیقی از تصویر آن شهید آسمانی به مثابه نمادی ازهم پیوستگی و همدلی آحاد جامعه ایرانی وامت اسلامی با هر سلیقه و گرایشی» و «معرفی آثار فرهنگی و هنری دانش‌آموزان و فرهنگیان مستعد و علاقه‌مند و تقدیر از آنها» است.

*ارسال آثار به این جشنواره که آغاز شده است؛ تا چه زمانی ادامه دارد؟ و به چه روشی برگزار می‌شود؟

ارسال آثار تا 10 آذر 1399از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) و کانال اختصاصی جشنواره فرهنگی و هنری علمدار به آدرس (@Alamdar99) انجام می‌شود.

رشته‌های جشنواره در بخش فرهنگیان شامل شعر، داستان کوتاه ، مقاله ، بیان خاطره، خوشنویسی و نقاشی خط و در بخش دانش آموزی دوره اول ودوم ابتدایی شامل نقاشی، نامه‌ای به سردار سلیمانی و دکلمه خوانی و در متوسطه دوره اول و دوم شامل نقاشی، خاطره‌نویسی و دلنوشته، نامه‌ای به سردار سلیمانی، داستان کوتاه/ داستانک است.

*استقبال تاکنون چگونه بوده است؟

تا روز 31 شهریور امسال، در بخش فرهنگیان 210 اثر، در بخش ابتدایی 832 اثر و در بخش متوسطه 321 اثر ارسال شده است.

** برگزاری 40 هزار یادواره در40 هزار مدرسه برای 40 هزار شهید دانش‌آموز و فرهنگی

*آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت چه کرده است؟

اقدامات متعددی انجام دادیم که یکی از این برنامه‌ها، طرح ملی لاله‌های روشن است که برگزاری 40 هزار یادواره در40 هزار مدرسه برای 40 هزار شهید دانش‌آموز و فرهنگی است.

اهداف این طرح شامل زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی و صیانت از میراث ارزشمند فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت است؛ در این طرح، مسؤولان و دانش‌آموزان در منازل جامعه ایثارگران فرهنگی و دانش‌آموز حضور می‌یابند و همچنین آیین یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی در مدارس کشور برگزار می‌شود که در سال تحصیلی 99ـ1398 تعداد 40 هزار یادواره برگزار شد؛ یکی دیگر از برنامه‌هایمان اردوی شمیم نور است.

*عنوان کردید که این طرح در راستای ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت است؛ لطفا درباره این طرح صحبت کنید؟ در این برنامه چه اتفاقی می‌افتد؟

شعار اردوی شمیم نور، هر دانش آموز یک اردو در طول دوره است و در این طرح تمام دانش آموزان با اولویت دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه در قالب اردوهای یک روزه دانش آموزی درون و برون شهرستانی، جهت آَشنایی با ارزش‌های والای انقلاب اسلامی، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی، ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس، شهدای ترور و مدافعان حرم و … است.

در این طرح، دانش‌آموزان با الگوهای استقامت، پایداری، تلاش و مسؤولیت پذیری و با موضوع آشنایی با داشته‌ها و میراث مادی و معنوی حوزه ایثار و شهادت در منطقه جغرافیایی محل سکونت خود شناخت پیدا می‌کنند.

در این طرح تلاش می‌شود تا با توسعه کمی و کیفی این فرصت تربیتی و تحول آفرینی در عرصه شکل گیری اردوهای مهارت محور و مسؤولیت پذیری در راستای فرهنگ ایثار و شهادت مهیا شود.

هر استان متناسب با موقعیت جغرافیایی و داشته‌های مادی و معنوی حداقل 3 و حداکثر5 مکان را انتخاب و به عنوان مقاصد اردویی زمینه برگزاری اردوهای دانش‌آموزی را در آن به صورت خاص فراهم آورد و به منظور تسهیل حضور دانش‌آموزان در اماکن تاریخی، باستانی، فرهنگی، طبیعی و… شناسنامه ای از اماکن منتخب که قابلیت حضور دانش آموزان و اردوهای یک روزه با توجه به مولفه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را دارند توسط قرارگاه راهیان نور استانی تهیه و پس از تایید قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور در اختیار جامعه دانش آموزی استان قرار می‌گیرد البته مهارت آموزی به نحو شایسته‌ای در متن برنامه‌های اردو طراحی می‌شود.

** در سال تحصیلی گذشته 234 هزار و 54 نفر به اردوهای راهیان نور اعزام شدند

*اردوهای راهیان نور هم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود، درباره این طرح هم توضیح می‌دهید؟

بله، اردوی راهیان نور، بازخوانی و احیای فرهنگ حماسه و ایثارگری ملتی است که با تمسک مطلق به نیروی الهی و پیروی محض از ولایت فقیه توانستند استدلال‌های آزموده را باطل و امروز مسأله‌آموز مظلومین در همه جای جهان باشند. در این عرصه نقش دانش‌آموزان به لحاظ تعداد 550 هزار نفری در جبهه‌ها و تعداد 36 هزار شهید در تاریخ زرین ایران اسلامی ماندگار و بی بدیل است. تمامی این تاریخ به تنهایی توانایی تربیت نسل نوخاسته و تراز انقلاب اسلامی را دارد و امروز بر عهده ماست که در مقابله با جنگ نرم دشمنان، اقدامات شایسته و مؤثر به منظور تعمیق ارزش‌ها وباورهای گروه آسیب‌پذیر این تهاجم یعنی نوجوانان گام برداریم که مهم‌ترین و اثربخشترین گام، توجه همه‌جانبه به فرهنگ و میراث دفاع مقدس است. زمینه آشنایی و ارتقای نگارش دانش‌آموزان را نسبت به ارزش‌های اسلام و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان اسلام درطول 8 سال دفاع مقدس فراهم کنیم.

هدف از برگزاری برنامه اردوهای راهیان نور، آشنایی دانش‌آموزان با ارزش‌های متعالی دفاع مقدس و ترویج روحیه ایمان، رشادت و ایثار و تقویت ابعاد نگرشی، معرفتی و مهارتی دانش‌آموزان با بازدید از مناطق عملیاتی و سرزمین نور، آشنا کردن نسل جوان با فلسفه جهاد در راه خدا با توجه به مقتضیات زمان، القای حس خودباوری و اعتماد به نفس، مسؤولیت‎‌پذیری با تأکید بر الگوهای دانش‌آموزی سال‌های دفاع مقدس، زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا، ایثارگران و تحکیم پیوند ارزشی و فرهنگی نسل جوان و مقابله با جنگ نرم دشمن از طریق الگودهی و معرفی جلوه‌های عینی ایثار، مقاومت و شهادت است.

در این راستا قرارگاه‌های استانی راهیان نور تشکیل شد و بومی‌سازی دستورالعمل‌های ابلاغی پیگیری شد و به همراه سهمیه هر منطقه ابلاغ شد و برای اعزام دانش‌آموزان به مناطق غرب و جنوب برنامه‎‌ریزی شد.

*چه تعداد دانش‌آموز درسال گذشته به اردوی راهیان نور رفتند؟

در جریان هستید که با توجه به شرایط کرونا، اردوهای راهیان نور ادامه نیافت و بر این اساس در سال تحصیلی 99ـ1398 تعداد 234 هزار و 54 نفر به اردوهای راهیان نور اعزام شدند.

برنامه دیگر ما رزمایش همدلی و کمک مومنانه است. در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری در پیام نیمه شعبان مبنی بر کمک مؤمنانه و رزمایش همدلی به اقشار آسیب‌پذیر در وقوع پدیده ویروس کرونا، مرحله اول این رزمایش با مشارکت و هم‌افزایی شورای هماهنگی تشکل های دانش‌آموزی شامل سازمان بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و سازمان دانش‎‌آموزی و همچنین مراکز دارالقران الکریم، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و انجمن اولیا و مربیان همزمان با ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) در پانزدهم ماه مبارک رمضان(20 اردیبهشت) با محوریت سازمان بسیج دانش آموزی در مراکز آموزشی و پرورشی جامعه هدف سراسر کشور و همچنین دارالقرآنها و کانون‌های فرهنگی و تربیتی برگزار شد.

*این اقدام بر اساس سند تحول آموزش و پرورش هم هست، درست است؟

بله، در راستای تحقق راهکار 8/8 سند تحول بنیادین مبنی بر مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل شیوع بیماری‌های فراگیر، زلزله و … است.

البته هدف از اجرای این طرح لبیک به درخواست مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و همدلی مؤمنانه، احیای روحیه انفاق، تقویت روحیه کرامت و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی، تلاش، ایثار و مشارکت جویی در بین دانش آموزان، همدلی و همراهی با دانش‌آموزان خانواده‌های آسیب دیده از پدیده کرونا و انسجام بخشی هدایای دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیاء برای خانواده‌های نیازمند هم بوده است.

ناگفته نماند که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و انفاق در بین دانش‎آموزان ، کمک و یاری رساندن به دانش‌آموزان کم برخوردار و بی بضاعت و ایجاد روحیه همدلی، تعاون نوعدوستی، برنامه همکلاسی مهربان را هم اجرا کردیم.

** اجرای طرح‌های همکلاسی مهربان و سیل مهربانی همکلاسی‌ها

*همکلاسی مهربان و سیل مهربانی همکلاسی‌ها درباره تأمین لوازم‌التحریر دانش‌آموزان است، درست است؟

بله، به منظور تأمین لوازم‌التحریر، کیف و کفش دانش‌آموزان نیازمند در آستانه سال تحصیلی جدید پویش همکلاسی مهربان با محوریت بسیج دانش‌آموزی در مدارس کشور راه اندازی شد. در این طرح با مشارکت سایر تشکل‌ها ، خیرین و مجامع علوی و فاطمی و با حضور پررنگ رده‌های بسیج دانش‌آموزی این کار خداپسند انه انجام می‌شود.

اما در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی مناطق خسارت‌دیده از سیل‌های ویرانگر اخیر، طرح» سیل مهربانی همکلاسی‌ها» با مشارکت وهم‌افزایی شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی شامل پیشتازان سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و شوراهای دانش آموزی برگزار شد.

** برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و گفتمان‌های دانش‌آموزی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب

*در زمینه عفاف و حجاب هم برنامه‌ای داشتید؟

بله، تهیه و تدوین و ارسال منشور حمایت از ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ویژه دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیاء، استفاده از ظرفیت‌های مؤسسات فعال و مردم نهاد در آموزش، تولید محتوا و تبلیغات ویژه، تشکیل کارگروه عفاف و حجاب در سطح استان برای استفاده از همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش، برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری مهتاب در نور و رونمایی وزیر آموزش و پرورش و معرفی اپلیکیشن‌های ویژه عفاف و حجاب در فضای مجازی برای سه دوره آموزشی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم است.

*در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب چه اقداماتی انجام دادید؟

بیانیه گام دوم انقلاب عصاره سی سال رهبری، مدیریت و بیانات مقام معظم رهبری در اداره کشور است و در طی آن پرچم اداره انقلاب را از دستان نسل گذشته بر روی شانه‌های نسل جدید و جوان کشور گذاشتند و در آن مهمترین رسالت‌های نسل جدید انقلاب تشریح شد . بی‌شک، بیانیه گام دوم انقلاب یک سند بالادستی و نقشه راه برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی توسط نسل‌های آتی انقلاب و چشم‌اندازی روشن برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی به شمار می‌آید و تحقق محورهای این بیانیه نیازمند حضور جهادی، پرنشاط و و فعال متولیان تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشور است که در این میان نهاد آموزش و پرورش با بهاره‌مندی از گستره عظیم مخاطب و تأثیرگذاری بسیار ویژه خود باید وارد میدان عمل شده و راه را برای نقش آفرینی نسل آینده انقلاب هموار سازد.

اهداف ما نیز گفتمان‌سازی و جریان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در بین دانش‌آموزان کشور و مطالعات راهبردی و تدوین برنامه‎‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.

*در این راستا چه فعالیت‎هایی انجام دادید؟

تشکیل ستاد برنامه‌ریزی، گفتمان سازی و جریان‌آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش، تهیه و تدوین آیین نامه اجرایی و عملیاتی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جهت ابلاغ به استان‎ها، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و گفتمان‌های دانش آموزی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب برای شوراهای دانش‌آموزی منتخب کشور، اجرای دوره آموزش ضمن خدمت فرهنگیان به صورت غیرحضوری با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، برگزاری جلسات شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‎آموزی با دستور کار تبیین و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ابلاغ مسؤولیت دبیرخانه اجرایی گام دوم انقلاب اسلامی به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‎آموزان، برنامه ریزی و پیش بینی برگزاری مسابقات فرهنگی وهنری ویژه دانش آموزان و فرهنگیان کشور با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، برگزاری رویداد ملی و جریان ساز دختران تمدن ساز و پسران حماسه‌ساز با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، جمع آوری سؤالات و ابهامات دانش‌آموزان نسبت به ماهیت انقلاب و پاسخگویی باورمندانه و منطقی به آنان (تشکل‎ها)، برگزاری نمایشگاه های مدرسه‌ای(مدرسه انقلاب) با شعار تا اوج افتخار و با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و تولید محتوا و جریان سازی و تبیین بیانیه در شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) از نمونه فعالیت‌های ما بوده است.

** 15 هزار دانش‌آموز دختر در اردوی زیارت اولی‌ها

نکته دیگری که باید عرض کنم که این است که وزارت آموزش و پرورش در راستای عملیاتی کردن شعار سال 1397 و مطالبه مقام معظم رهبری با شعار مدرسه فرهنگ‌ساز در خدمت کسب و کار ایرانی مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و با عنایت به ضرورت تحقق حمایت از کالای ایرانی، به تهیه و تدوین منشور حمایت از کالای ایرانی و ارسال آن به ادارات آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور اقدام کرد.

هدف از این طرح جریان سازی فرهنگی اقتصاد دانش بنیان برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدامات عملیاتی و اجرایی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برای حمایت و استفاده از کالای ایرانی، تقویت روحیه خودباوری، عزت نفس و غرور ملی و کمک به برندسازی و تجاری‌سازی کالاهای با کیفیت و دانش بنیان ایرانی است.

و اما بزرگداشت مناسبت‎های انقلابی ، سیاسی و اجتماعی و حضور منسجم و یکپارچه در راهپیمایی‎های 13 آبان، 22 بهمن، روز قدس و 9 دی از دیگر اقدامات است.

*درباره اهمیت این حضور دانش‎آموز توضیح می‎دهید؟

برنامه ریزی و هماهنگی برای حضور دانش آموزان در مناسبت‎ها و ایام الله و برنامه‎های سیاسی جهت روشن فکری آنها و فهم حقایق است. حضور بهنگام و آگاهانه دانش آموزان در مناسبت‎های سیاسی و اجتماعی یکی از ضرورت‎های آموزش و پرورش مقابل حجم وسیع توطئه‎های دشمنان است.

*نکته‎ای مانده است که درباره اقداماتتان اعلام کنید؟

جا دارد اینجا به برنامه اردوهای زیارت اولی‌ها اشاره کنم. در راستای تقویت فرهنگ معنوی و به منظور تعمیق پیوند نسل جوان با معارف اهل بیت(ع)، اردوهای زیارتی ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم در استان‌های خراسان رضوی، فارس و قم برگزار می‌شود که هدف آن تعمیق پیوند نسل جوان با معارف اهل بیت(ع) و تقویت هویت اسلامی- ایرانی، استفاده از شیوه های مناسب و عملی در تقویت معنوی، فرهنگی و… دانش آموزان و شناسایی و جذب دانش‌آموزان زیارت اولی است که آمار عملکرد سال 99-1398 تعداد 15 هزار دختر دوره متوسطه دوم است البته در سال تحصیلی جاری به دلیل شرایط کرونا، این برنامه را نداریم.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «به یاد سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی» خواستار پیگیری بودند.

پیغام فتح، ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را در صفحه اول فارس مشاهده کنید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن