اقتصادی

جزئیات رشد 1.3 درصدی اقتصاد ایران در 6 ماهه اول 99

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ – ۱۵:۲۱ جزئیات رشد 1.3 درصدی اقتصاد ایران در 6 ماهه اول 99

در 6 ماهه اول امسال گروه‌های کشاورزی 4.4 درصد، نفت 0.8 درصد و صنایع و معادن 5.4 درصد رشد داشته‌اند و فقط بخش خدمات رشد منفی 0.2 درصد را به ثبت رسانده است.

جزئیات رشد 1.3 درصدی اقتصاد ایران در 6 ماهه اول 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی جزئیات رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری را منتشر کرد که براساس آن رشد گروه کشاورزی 4.4 درصد، گروه نفت 0.8 درصد، گروه صنایع و معادن 5.4 درصد و گروه خدمات منفی 0.2 درصد بوده است.

رشد اقتصادی در 6 ماهه اول امسال معادل 1.3 درصد بوده که در مقایسه با افت 10 درصدی 6 ماهه اول سال گذشته، تغییر محسوسی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود درباره شاخص کارگاه‌‌های بزرگ صنعتی نشان می‌داد تولید در بنگاه‌های اقتصادی بیشتر از 100 نفر کارکن در 6 ماهه اول امسال 11.9 درصد رشد داشته است. این اتفاقات بیانگر این است که اقتصاد ایران ظرفیت‌ رشد و توسعه بدون نفت را داراست و در صورت سیاست‌گذاری درست اقتصادی می‌توان به رشدهای بیشتر و درآمد سرانه بالاتر دست یافت.

یکی از گروه‌هایی که تاثیر منفی بر رشد اقتصادی 6 ماهه اول سال 99 داشته، بخش خدمات است. بخش‌های «خدمات عمومی»، «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی» و «بازرگانی، رستوران و هتلداری» تاثیر منفی بر رشد بخش خدمات داشته‌اند. یکی از دلایل افت این زیربخش‌ها، کاهش سفر‌های تفریحی و فعالیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.

از نکات قابل تامل در گزارش بانک مرکزی، استمرار کاهش مصرف بخش خصوصی است. مصرف بخش خصوصی درواقع قدرت‌ خرید اقشار مختلف مردم را نشان می‌دهد. هر چند که در فصل تابستان افت مصرف بخش خصوصی فقط 0.5 درصد بوده اما در مجموع در 6 ماهه اول سال جاری مصرف بخش خصوصی 2.6 درصد کاهش یافته است. این نسبت در سال 98 هم معادل 7.7 درصد کاهش داشته است.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در 6 ماهه اول امسال منفی 0.6 درصد بوده است. این عنوان به دو بخش ماشین آلات و ساختمان تقسیم‌بندی می‌شود که براساس آن در سه ماهه دوم امسال تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات مثبت 4.4 درصد و در بخش ساختمان منفی 1.4 درصد بوده است. اما در مجموع 6 ماه اول 99 تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات منفی 3.3 درصد و در بخش ساختمان مثبت 0.3 درصد درج شده است.

تولید ناخالص داخلی در 6 ماه ابتدایی امسال به قیمت‌های جاری معادل 1544 هزار و 526 میلیارد تومان و تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت هم معادل 1464 میلیارد و 205 میلیارد تومان محاسبه شده است.

تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال 90 به 322 هزار و 892 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن