اجتماعی

جزئیات طرح «نماد»

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۰:۱۵ جزئیات طرح «نماد»

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش، جزئیات طرح «نماد» را تشریح کرد.

جزئیات طرح «نماد»

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش، گفت: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) ، به عنوان یکی از برنامه های تحولی در زمینه پیشگیری ، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ، فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش ، درمان و مددکاری اجتماعی ، شامل می شود.

وی ادامه داد: اجرای آزمایشی این برنامه ، تجارب و درس های زیادی را در زمینه اجرای ابزارها ، زیرساخت ها ، نحوه اجرا ، مقتضیات و شرایط خاص ، همچنین چالش ها و فرصت های آن در اختیار قرار داده است که در استمرار برنامه در سال تحصیلی 1400-1399 ، مورد توجه قرار می گیرد.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی افزود: برهمین اساس ، در راستای اجرای فعالیت" نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان" ، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال 1399 و به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی 1399 وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل ، با توجه به درس های آموخته شده ، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا ، طراحی و اجرا می شود.

شکوهی با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: در این دستورالعمل ، ضمن رعایت مفاد دستورالعمل های قبلی، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن ، شرح داده شده است.

وی به برخی از دستورالعمل ها اشاره کرد و گفت: چارچوب برنامه «نماد» در سال تحصیلی 1400-1399 شامل اهداف اختصاصی و سیاست های اجرایی که از جمله می توان به ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزش های ارتقایی «نماد» ، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی «نماد»، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و بویژه شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساخت های فنی شبکه یکپارچه «نماد» اشاره کرد.

این مقام مسئول افزود: بخش آموزش های ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزش های مدرسان و مجریان برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش آموزان را شامل می شود که در مناطق با وضعیت قرمز ، محتوای آموزش ها با اولویت آموزش «مهارت های تاب آوری » ، انجام می شود و در مناطقی که دسترسی ( آنلاین ) بر خط امکان پذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات ، آموزش ها ی ارتقایی با استفاده از رسانه ملی و ارایه محتوای آموز شی به صورت لوح های فشرده در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت .

شکوهی ادامه داد: غربالگری برای تمامی دانش آموزان ، در تمامی مناطق قرمز ، زرد و سفید ، اجرا می شود و زیرساخت اجرای این بخش ، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی به مداخلات مدرسه ای «نماد» اشاره کرد و ادامه داد: مداخله و راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزش های ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریت های روانی اجتماعی ، از جمله مهم ترین رسالت های مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابل اجراست که ساز و کار تشخیص و درمان نیز در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است.

وی در مورد ساز و کار ارائه خدمات اورژانسی گفت: در این طرح شناسایی دانش آموزان دارای فوریت های روانی اجتماعی از طریق بررسی های روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگری های پایه و نشانگان محور و همچنین از طریق ، شواهد میدانی ثبت شده از طرف کارکنان مدرسه ( مدیر، مشاور، معلم و…) والدین ، صورت می گیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی می شوند.

شکوهی پیگیری و مراقبت را مکمل خدمات غربالگری ، آموزش ، درمان و مددکاری اجتماعی دانش آموزان دانست و گفت: این بخش به صورت درهم تنیده با مددکاری اجتماعی است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن