اقتصادی

جزئیات کاهش درآمدهای صادرات فرش دستباف ایران در سال‌های اخیر

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۵۴ جزئیات کاهش درآمدهای صادرات فرش دستباف ایران در سال‌های اخیر

در حالی که باید به توسعه صادرات فرش دستباف ایران به عنوان یک کالای جایگزین برای کسب درآمدهای نفتی توجه شود اما با کاهش درآمدهای صادراتی این کالا طی سال‌های اخیر مواجه شده‌ایم .

جزئیات کاهش درآمدهای صادرات فرش دستباف ایران در سال‌های اخیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در حالی که توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی می‌تواند یکی از راه‌های جایگزین برای جبران بخشی از درآمدهای نفتی باشد اما به جای اینکه هر ساله شاهد افزایش صادرات این کالا باشیم با کاهش صادرات آن مواجهیم.

براین اساس، صادرات فرش دستباف ایرانی در سال 1396 که به میزان 426 میلیون دلار بود، در سال 1397 به 238 میلیون دلار کاهش یافت و بالاخره با افت شدید صادرات فرش دستباف در سال گذشته صادرات این کالا به 69 میلیون دلار رسید و در چهار ماهه ابتدای امسال نیز به 15 میلیارد دلار رسید.

گفتنی است رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف علت کاهش صادرات به خصوص در سال‌های 98 و 99 را عوامل مختلف از جمله محدودیت‌های صادراتی بعد از تحریم‌ها و همچنین مشکلات رفع تعهد ارزی عنوان می‌کند.

البته بسته شدن مرزها در 2 ماهه ابتدای سال به دلیل شیوع کرونا هم عامل دیگر کاهش صادرات فرش دستباف ایران در سال جاری است.

به گزارش فارس، 10 کشور اول واردکننده فرش دستباف از ایران در سال 1397 عبارت بوده‌اند از کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، امات متحده عربی، ژاپن، لبنان، استرالیا، کانادا، قطر، ایتالیا و پاکستان و 10 کشور اول وارد کننده فرش دستباف از ایران در سال 1398 نیز کشورهای ژاپن، آلمان، امارات، لبنان، آفریقای جنوبی، قطر، ایتالیا، استرالیا، انگلیس و هند بودند که مقایسه ارقام صادراتی به این کشورها در سالها 97 و 98 نشان می‌دهد که صادرات فرش به کشورهای مختلف کاهش یافته است.

صادرات فرش دستباف ایران به ژاپن در سال 1397 ارزی معادل 24 میلیون دلار داشته که در سال 98 به 13 میلیون و 200 هزار دلار کاهش یافته است، صادرات فرش ایران به آلمان نیز در سال 1397 معادل 36 میلیون دلار بوده که در سال 1398 به 12 میلیون و 900 هزار دلار کاهش یافته است.

همچنین صادرات فرش دستباف ایران از 10 میلیون دلار در سال 1397 به استرالیا به 2 میلیون و 300 میلیون دلار در سال 1398 کاهش یافت و از 29 میلیون دلار صادرات این کالا در سال 1397 به امارات به 5 میلیون و 800 هزار دلار کاهش یافت.

به گزارش فارس در سال 98 در مجموع صادرات فرش ایران به 72 کشور جهان بوده که میزان صادرات این کالا به 16 کشور از این تعداد ارزشی زیر یک میلیون دلار داشته است.

به گزارش فارس، کاهش صادرات فرش دستباف در حالی است که مسئولان و دست اندرکاران صادرات از جمله حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در یکی از جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که در اردیبهشت 99 برگزار شد، بیان می‌کند که نگاه ویژه‌ای به توسعه صادرات فرش دستباف در سال 99 وجود دارد اما معلوم نیست اگر نگاه ویژه ای برای صادرات این کالا وجود دارد چرا همچنان افت صادرات آن نیز شاهد هستیم.

براساس این گزارش، از اهم مشکلات صادرات فرش دستباف می‌توان به مشکلات وجود ساز و کارهای هدفمند و برنامه‌های مدون جهت بازاریابی، بازارسازی و حفظ بازارهای کنونی، عدم هماهنگی بین تشکل‌های تولیدی و صادرات و تعدد تشکل‌ها، نبودم مکانسیم و ضوابط لازم برای جلوگیری از صادرات فرش‌های نامرغوب و فاقد کیفیت اشاره کرد که راهکارهای آن نیز تعریف روش‌های بازرایبی و تبلیغات با توجه به کشور هدف، تدوین استراتژی جامع فرش دستباف با محوریت مرکزی ملی فرش و استفاده از روش‌های نوین تحقیقات بازار و دستیابی به بازار جدید صادراتی است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن