اقتصادی

جلوگیری از احتکار با کمک سامانه جامع تجارت/ امکان ردیابی کالا از مرحله تولید و واردات تا مصرف

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ – ۱۵:۱۳ جلوگیری از احتکار با کمک سامانه جامع تجارت/ امکان ردیابی کالا از مرحله تولید و واردات تا مصرف

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلوگیری از احتکار کالا با راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: در حال حاضر امکان رصد و ردیابی کالا از مرحله واردات و تولید تا مصرف کننده وجود دارد.

جلوگیری از احتکار با کمک سامانه جامع تجارت/ امکان ردیابی کالا از مرحله تولید و واردات تا مصرف

عباس قبادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی سامانه جامع تجارت اثرات مثبتی در جلوگیری از گران فروشی و احتکار کالا خواهد داشت، گفت: شک نکنید که در این زمینه ها تاثیر دارد.

* امکان احتکار کالا با ثبت کالا در سامانه جامع تجارت از بین می رود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه احتکار زمانی ایجاد می شود که حاکمیت از مکان نگهداری کالاهای ضروری، اساسی، مصرفی و مورد نیاز مردم مطلع نباشد، افزود: بنابراین وقتی سامانه ای وجود داشته باشد که در آن تمامی کالاهای وارداتی از گمرکات کشور و کالاهای تولیدی در سامانه انبارهای آن سامانه ثبت و ضبط شود دیگر امکان احتکار کالا وجود نخواهد داشت.

وی بیان داشت: با کمک سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها به عنوان زیر مجموعه این سامانه کاملا مشخص می شود که کالای وارداتی و یا کالای تولیدی در چه موقعیتی قرار دارد لذا سامانه جامع تجارت کمک می کند که کالا از مرحله تولید یا از مرحله واردات در بندر ردیابی و همچنین در مرحله انبار و ترخیص قابل رصد باشد.

معان وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سامانه جامع تجارت کاملا مسیر کالا را نشان می دهد و با توجه به ثبت اطلاعات کامیون حمل بار در سیستم نیروی انتظامی و اتصال آن به سامانه جامع تجارت کاملا مشخص می شود کالا با چه کامیونی حمل و به کدام انبار منتقل شده است.

وی افزود: لذا با ثبت اطلاعات دقیق موجودی انبارها و حتی ترخیص، امکان ردیابی و رصد تمامی کالاهای تولیدی و وارداتی فراهم است.

وی با ذکر مثالی در مورد ثبت کالای تولید داخل بیان داشت: تولید کنندگانی مانند تولید کنندگان تخم مرغ مکلفند موجودی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند بنابراین وقتی تخم مرغ در بازار کمیاب می شود کاملا می توان در سامانه جامع انبارها رصد کرد که تخم مرغ در کدام انبارها موجود است و سپس نسبت به تنظیم بازار آن و توزیع آن اقدام کرد.

دبیر کارگروه ستناد تنظیم بازار در پاسخ به این سوال که آیا بعد از ترخیص کالا از انبارها و در مرحله خرده فروشی ها نیز رصد کالا امکان پذیر است، گفت: از طریق سامانه جامع انبارها و زیر مجموعه این سامانه یعنی سامانه انبارها رصد کالا تا مرحله خرده فروشی امکان پذیر است.

وی گفت: در مجموع کالا تا مرحله تحویل به بنکداری و خرده فروشی ها قابل رصد است و بعد از آن نیز اگر کالا تحویل فروشگاه های زنجیره ای نیز شود تا مرحله مصرف نیز قابل رصد است.

قبادی اظهار داشت: در مجموع در فروشگاه های زنجیره ای عرضه کالا از طریق سیستم پایانه های فروشگاهی تا مصرف کاملا قابل رصد است و از طریق سیستم پایانه فروشگاهی مشخص است که چه کالایی و به چه تعدادی توسط چه کارت بانکی خریداری شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: البته در مورد سایر بخشهای خرده فروشی ها هم در حال هماهنگی با مجموعه اصناف هستیم تا از طریق نصب سیستم پایانه فروش بقیه زنجیره رصد و ردیابی کالا تکمیل شود.

* امکان رصد کالا بعد از تحویل به خرده فروشی تا حدود 70 درصد امکان پذیر است

قبادی اظهار داشت: در مجموع رصد کالا در مرحله تحویل به خرده فروشی تا حدود 60 تا 70 درصد امکان پذیر شده است و حدود 30 درصد نیاز به اصلاح و پیگیری دارد.

وی در مورد تاثیر سامانه جامع تجارت در مقابله با گرانی و گران فروشی بیان داشت: بحث گرانی و گران فروشی دو مقوله جدا از یکدیگر است و فلسفه گرانی و دلایل گرانی از گران فروشی کاملا جدا است؛ زیرا مباحث کلان اقتصادی بر موضوع گرانی کالا اثر می گذارد.

قبادی با تاکید بر اینکه علت گرانی یک کالا سوپرمارکت ها و کارخانجات نیستند، گفت: مباحث کلان در گران شدن کالا موثر است اما از طریق سامانه جامع تجارت امکان رصد گران فروشی کالا وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در حال حاضر شیر خوراکی گران است و من هم گرانی آن را قبول دارم اما گرانی این کالا به منزله گران فروشی نیست زیرا عوامل مختلف کلان موجب گرانی قیمت تمام شده کالا شده است.

قبادی با بیان اینکه امکان رصد و ردیابی کالا در سامانه جامع تجارت در مرحله بنکداری و خرده فروشی امکان پذیر است، گفت: از آن به بعد هم در صورتی که فروشگاه توزیع کننده کالا مجهز به پایانه های فروشگاهی باشد با توجه به دستگاه های پوز و کارت های بانکی کاملا مشخص می شود که کالا به چه افرادی، با چه قیمتی و به چه تعدادی فروخته شده است و بدین ترتیب کالا از مرحله واردات، تولید تا مصرف کننده قابل رصد و رهگیری است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن