سیاسی

جمهوری آمریکایی ماهیت دموکراتیک ندارد/ فشار ترامپ نمی‌تواند ایران را به‌پای مذاکره بکشاند

يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ – ۱۳:۵۵ جمهوری آمریکایی ماهیت دموکراتیک ندارد/ فشار ترامپ نمی‌تواند ایران را به‌پای مذاکره بکشاند

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جمهوری آمریکایی ماهیت دموکراتیک ندارد بلکه ماهیت نخبه گرایانه دارد یعنی نوعی پیوند با جمهوری و آریستوکراسی که می‌خواهد برقرار شود.

جمهوری آمریکایی ماهیت دموکراتیک ندارد/ فشار ترامپ نمی‌تواند ایران را به‌پای مذاکره بکشاند

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ابراهیم متقی کارشناس مسائل آمریکا صبح امروز در نشست تخصصی تاثیر انتخابات آمریکا بر تحولات منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: انتخابات آمریکا تابعی از ساخت قدرت است و آمریکایی ها نگاهشان این نبوده که دنبال ساختار دموکراتیک باشد و بحثشان است که می‌خواهیم یک جمهوری ایجاد کنیم.

وی افزود: این‌ جمهوریت با جمهوری آرمانی مورد نظر ما تفاوت دارد و جمهوری آمریکایی ماهیت دموکراتیک ندارد بلکه ماهیت نخبه گرایانه دارد یعنی نوعی پیوند با جمهوری و آریستوکراسی که می‌خواهد برقرار شود.

متقی ادامه داد: در آمریکا بعد سوم قدرت یعنی فریب و اغوا وجود دارد و این در سیاسی آمریکا این است که جامعه حس می‌کند مشارکت دارد ولی در حقیقت عوامل دیگری موثر است. ما ایرانی ها فکر می‌کنیم جهان غرب دموکراتیک است، اظهار داشت: فرقی نمی‌کند مدعی ترامپ یا بایدن باشد بلکه فضا به سمت آشوب و اعتراض فراگیر نمی‌رسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: ساخت قدرت ممکن است تحت الشعاع کاندیدای هوچی‌گری چون ترامپ قرار گیرد ولی در نهایت فضای نخبه گرایانه می تواند عامل تأثیرگذاری باشد تا هم بحران انتخابات کم شدت باشد.

وی افزود: رسانه‌ها در آمریکا دنبال انعکاس خبر نیستند بلکه دنبال این هستند که خبر را تولید کنند و بسازند.

کارشناس مسائل آمریکا بیان داشت: برگ ایران در انتخابات آمریکا بسیار مهم و تعیین کننده است زیرا الگوی رفتاری ایران در دوران کارتر برتری جویی نبود ولی به شکست او منجر شد.

متقی افزود: اکنون در آمریکا این سوال است که چرا آنقدر ایران برای سیاست حاکم آمریکا مهم است؛ مگر ایران تولید ناخالصی بیشتر یا قدرت نظامی فراگیری دارد که برای امنیت ملی آمریکا خطرناک است.

وی با طرح این سوال که چرا ایران برای ترامپ مهم است؟‌ اظهار داشت: زیرا اکنون در داخل در بین نخبگان آمریکا دچار سرزنش است که ترامپ سیاستی در قبال ایران اتخاذ کرده است که ابران به جای پا پس کشیدن، جواب آمریکا را به صورت جدی می‌دهد و از این رو حمله به پایگاه آمریکایی اتفاقی بی سابقه بعد از جنگ دوم جهانی است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: ترامپ از این رو با مطرح کردن اینکه بعد از انتخابات با ایران به توافق می‌رسد به دنبال این است که شکست‌های خود در قبال ایران بپوشاند.

متقی افزود: در نهایت فشار ترامپ نمی تواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند یا دچار فروپاشی شود؛ زیرا ایران هیچ‌گاه سیاست مماشات را برنمی‌گزیند و آن مذاکره اوباما با ایران هم سیاست چماق و هویج بود.

وی بیان داشت: امروز ترامپ به این موضوع رسیده است که در این انتخابات دچار یک سختی و مشقت است زیرا حریفش به صورت شگفت انگیز وارد شده و ایران هم مقاومت حداکثری را برگزیده است؛ از این رو چشم امید ترامپ به متحدین خود همانند روسیه است ولی برگ ایران مهم است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن