فرهنگ و هنر

«حماسه حسینی»؛‌ تلاش برای درک بهتر واقعه عاشورا

شهید مطهری

از آنجایی که واقعه عاشورا با تفکرات دینی و از سویی فرهنگ‌مان آمیخته انتشار چنین آثاری که مبنایی پژوهشی دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش مشرق، «حماسه حسینی» عنوان مجموعه‌ای دو جلدی از آیت الله علامه مرتضی مطهری است، این کتاب که حالا قدری خلاصه شده و پیشتر سه جلدی بوده دربردارنده مجموعه‌ای از سخنرانی‌های شهید مطهری درباره واقعه کربلاست. اما مسأله‌ای که این مجموعه را از دیگر کتاب‌های مشابه جدا می‌سازد تلاشی است که این نویسنده و مبارزسیاسی در راستای خط بطلان کشیدن بر تحریف‌هایی که درخصوص این واقعه تاریخی- دینی رخ داده به خرج داده است. مسأله‌ای که چند سالی است بیش از پیش در خلال سخنرانی برخی مداحان هم مورد توجه قرار گرفته و حتی واکنش‌هایی از سوی مراجع دینی را به‌دنبال داشته است.

این مجموعه دو جلدی هم با چنین نگاهی منتشر شده؛ جلد نخست این مجموعه دربردارنده مجموعه سخنرانی‌های مطهری پیرامون موضوعی است که اشاره شد. جلد دوم اما دربردارنده یادداشت‌های اوست. این کتاب تا به امروز بارها تجدید چاپ شده و از سویی به زبان‌های دیگری هم ترجمه شده است.

از آنجایی که واقعه عاشورا با تفکرات دینی و از سویی فرهنگ‌مان آمیخته انتشار چنین آثاری که مبنایی پژوهشی دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که صحبت از واقعه عاشورا، همان طور که در خود کتاب هم آمده در عین صراحت، پیچیدگی‌های فراوانی دارد که ممکن است قضاوت انسان‌ها را به افراط و تفریط ختم کند. کارشناسان دینی- فرهنگی این مجموعه دو جلدی را از جمله آثار شاخصی می‌دانند که می‌تواند به درک درست‌مان از عاشورا کمک کند.

* روزنامه ایران

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن