فرهنگ و هنر

حمید منوچهری تجلیل شد

حمید منوچهری

بخش عمده تصویربرداری ما در تهران بود و هنوز کرونا آغاز نشده بود که ضبط را آغاز کردیم

به گزارش مشرق، آئین بزرگداشت حمید منوچهری و رونمایی از پوستر «78 سالگی» مستند پرتره این پیشکسوت عرصه دوبله سه‌شنبه 21 مرداد د برگزار شد. مراسم رونمایی از پوستر «78 سالگی» جدیدترین اثر از مجموعه مستندهای پیشکسوتان صدا و دوبله به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتقال این ویروس بدون حضور هنرمندان و هنردوستان و با حمید منوچهری هنرمند پیشکسوت، وحید منوچهری دوبلور، و ابوالفضل توکلی تهیه‌کننده و کارگردان مستند در این شبکه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

محاکمه «محمد امامی» از ۲۷ مرداد آغاز می‌شود

حمید منوچهری با اشاره به لزوم ساخت مستند از پیشکسوتان صداوسیما گفت: اگر کار خوبی شده است من کاری نکردم و ماحصل زحمات آقای توکلی است. خوشحالم که مدیریت جدید شبکه مستند به چنین مستندهایی توجه دارد. خیلی خوب است که یادی از قدیمی‌ترهای صداوسیما کنیم. هر کاری انجام دهیم برای سازمان است و یکی از اعضای صداوسیما در آن معرفی می‌شود.
وی افزود: آقای یزدی، شما در طول این سال‌ها هر جا که بودید نشان دادید درست، خوب و حرفه‌ای هستید که به اینجا رسیدید. من با تمام وجود در اختیار شما هستم و هرکدام از دوستان دوبلور که دوست داشته باشد را برای ساخت قسمت‌های بعدی مستند می‌آورم.

این هنرمند پیشکسوت درباره روند ساخت مستند پرتره «78 سالگی» هم گفت: نزدیک به یک ماه و خورده‌ای در خدمت آقای توکلی بودیم و روزهای خوبی را پشت سر گذاشتیم. باید بگویم ایشان به کارشان بسیار علاقه‌مند است و از کنار بسیاری از جزئیات به‌راحتی نمی‌گذشتند تا کار برای مردم زیبا باشد. ایشان این مستند را به نحو احسنت ساخت و وقتی کار را دیدم بسیار لذت بردم. آرزو می‌کنم که این مستند برای مردم هم جای دیدن داشته باشد و مطمئنم این‌گونه خواهد بود.
وی ادامه داد: متأسفانه از بسیاری از بزرگان و اساتیدم نظیر آقای نصرت‌الله محتشم، سارنگ، مشکین و بهشتی هیچ اثری نداریم و هیچ تصویری از یادگارهای هنر این مملکت وجود ندارد. بهترین آرزوها را برای شبکه مستند و آقای توکلی دارم.

ابوالفضل توکلی کارگردان و تهیه‌کننده مستند «78 سالگی» هم در این مراسم گفت: به دلیل مشکلات جسمانی که داشتم می‌خواستم تولید این کار را یک ماهی عقب بیندازم اما وقتی با آقای منوچهری صحبت کردم و همکاری خوب ایشان و فرزندان‌شان را دیدم تصمیم گرفتم که فیلم‌برداری را آغاز کنیم و کار بسیار خوبی از آب درآمد.

او با اشاره به روند تولید این مستند گفت: مستند پرتره آقای حمید منوچهری دوازدهمین مستند از مجموعه پیشکسوتان صدا و دوبله است که نامش «78 سالگی» است. علت انتخاب این نام این است که روز اولی که برای فیلم‌برداری مشخص کردیم مصادف با روز تولد 78 سالگی استاد بود. به همین منظور از قبل با خانواده ایشان هماهنگ کرده بودیم که بدون اطلاع پدر کیکی را برای ایشان آماده کنند تا در آن روز مراسم تولدی نیز داشته باشیم. این جشن تولد در شروع و پایان فیلم نیز آمده است.

وی اضافه کرد: «78 سالگی» اشاره‌ای به یک‌عمر فعالیت هنری آقای منوچهری در عرصه صدا، دوبله و بازیگری است. ایشان کارهای شاخصی داشتند و تلاش کردیم با همراهی ایشان و فرزندان‌شان این لحظات را ثبت کنیم تا به یادگار باقی بماند.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مقارن شدن ساخت بخشی از این فیلم با شیوع بیماری کرونا گفت: بخش عمده تصویربرداری ما در تهران بود و هنوز کرونا آغاز نشده بود که ضبط را آغاز کردیم؛ زمانی که این بیماری شیوع پیدا کرد، تصاویر مربوط به رادیو را نگرفته بودیم که همین موضوع قدری کارمان را سخت‌تر کرد. به همین دلیل نتوانستیم فعالیت استاد منوچهری در رادیو را خیلی زیاد به تصویر بکشیم بااین‌حال سعی کردیم که بازگو کنیم که ایشان دوران بسیار طلایی را در رادیو گذرانده است.

توکلی با اشاره به تعدادی از آثار حمید منوچهری گفت: مردم عموماً صدای ایشان را در انیمیشن کارگاه گجت و نقش آقای رئیس می‌شناسند اما ایشان به‌عنوان مدیر دوبلاژ کارهای بسیار خوبی انجام داده که «حرفه خانوادگی» یکی از بهترین کارهای ایشان در این زمینه به شمار می‌رود. او به دلیل صدای پخته‌ای که دارد عمدتاً دوبله شخصیت‌های پیر و جاافتاده و مثبت را دوبله کرده است. در رادیو نیز همه از ایشان به نیکی یاد می‌کنند چراکه همواره یاریگر نسل جوان بوده است. ایشان در مقطعی تهیه‌کننده برنامه «صبح جمعه ایران» نیز بوده است.

کارگردان مستند «78 سالگی» با اشاره به سختی‌های کار مستندسازی از چهره‌های پیشکسوت عرصه صدا و دوبله گفت: یکی از بخش‌های سخت تولید این مستندها که انرژی زیادی از من می‌گیرد هماهنگی با زیرمجموعه‌های صداوسیما است. بسیار بد است که برای تصویربرداری در رادیو یا واحد دوبلاژ باید سختی زیادی بکشم. متأسفانه این نهادها خیلی سخت همکاری می‌کند درحالی‌که من تهیه‌کننده برنامه‌ای در شبکه مستند هستم و برای تلویزیون فیلم می‌سازم. واقعاً این‌همه سخت‌گیری برایم مفهوم نیست.

او در پایان با اشاره به کار جدیدی که در دست تولید دارد، گفت: مستند آقای آرشاک قوکاسیان را به نام «قصه‌های آرشاک» تمام کردیم و تنها به دنبال چند تصویر از بزرگداشت ایشان در جشنواره فجر هستیم که هنوز به دستمان نرسیده است. مستند بعدی نیز پرتره‌ای از آقای بیوک میرزایی و ناصر نظامی است که تصویربرداری آن به پایان رسیده و امیدوارم به‌زودی به پایان برسد.
در پایان این نشست از پوستر مستند پرتره «78 سالگی» رونمایی شد و مدیر شبکه مستند با اهدای لوحی از سال‌ها فعالیت حمید منوچهری در عرصه هنر قدردانی کرد.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن