فرهنگ و هنر

حکومت مرد پرخور چه روزی منقرض شد؟!

حکومتی که مرد پرخور پایه‌گذاشت، امروز منقرض شد

حکومت بنی‌امیه از سال 41 هجری قمری آغاز و ۱۳۰۹ سال پیش در چنین روزی منقرض شد. ویژگی اصلی‌ این سلسله دشمنی با ائمه(ع) و حکومت تجمل‌گرایانه بود.

به گزارش مشرق، ماجرای فضیلت معاویه چیست؟ در دوره حکومت معاویه بدگویی از علی (ع) در منبرها به یک سنت در سلسله بنی‌امیه تبدیل شد و فقط این نبود؛ پول‌هایی خرج می‌شد تا برای معاویه فضائلی جعل کنند و فضائل علی (ع) و فرزندانش را از حافظه‌ها و احادیث پاک کنند. در واقع از راویان حدیث و اهل کتاب درخواست می‌شد تا احادیثی از قول پیامبر اسلام (ص) و سخنانی از اشخاص مشهور در فضیلت معاویه نقل کنند.

بنی‌امیه با پول بیت‌المال مسلمانان برای جعل و تحریف خیلی کارها انجام می‌دادند تا جایی که معروف است عمروعاص، دوست و مشاور معاویه در مصر گفته بود: ۲۰۰ هزار درهم دادم که یک آیه را از قرآن حذف کنند، ولی گفتند نمی‌شود! منظورش هم آیه سوم سوره کوثر بود که به ابتر ماندن پدرش «عاص بن وائل» اشاره داشت.

این «عاص بن وائل» همان کسی بود که به پیامبر (ص) جسارت کرده بود که اَبتَر است. در چنین شرایطی همه آن فضائلی که با پول برای معاویه تراشیده بودند چه عاقبتی داشت؟ معاویه فردی است که اغلب محدثان و راویان در دوره‌های مختلف تاریخ اسلام معتقدند و به صراحت اعلام کرده‌اند حتی یک حدیث معتبر در فضیلتش نداریم. از جمله اینکه «اسحاق بن ابراهیم حنظلی» محدث قرن دوم و سوم هجری قمری می‌گوید: «در فضل معاویه حتی یک حدیث صحیح نداریم.»

نگاره‌ای متعلق به دوران معاصر از معاویه، سرسلسله امویان

روزی ۷ مرتبه غذا می‌خورد!

معاویه در فرهنگ مردمی سرزمین‌های عربی، چندان خوشنام نیست و فقط نمادی است از تدبیر و حیله‌گری و سیّاسی. از بدنامی و رسوایی وی در میان مسلمانان که بگذریم در فرهنگ عامه عربی، معاویه به یک موضوع دیگر هم مشهور است؛ پرخوری. «زمخشری» در کتاب «ربیع‌الابرار و نصوص‌الاخبار» آورده که روزی ۷ مرتبه غذا می‌خورد و هر مرتبه آن قَدر می‌خورد که کنار سفره دراز می‌کشید و می‌گفت: خسته شدم ولی سیر نشدم! و معروف است به خاطر نفرین پیامبر (ص) چنین وضعی داشت؛ پیامبر (ص) ۳ بار او را برای کاری فراخوانده بود و معاویه نیامده بود؛ چون مشغول غذا خوردن بود و پیامبر (ص) فرمود: خدا شکمش را سیر نکند!

سکه متعلق به دوران اموی

معاویه حکومتی بنا نهاد بر پایه دروغ و دنیاپرستی؛ تا جایی که بسیاری از مفسران علوم قرآنی به استناد احادیث و روایات، حکومت وی را همان «شجره ملعونه» می‌دانند که خداوند در قرآن فرموده است: مایه آزمایش مردم خواهد بود. در مجموع، ۱۴ نفر از این سلسله بر قلمرو اسلام حکومت کردند. فرزند معاویه نیز با حادثه کربلا برای خود و این خاندان ننگ ابدی خرید. بالاخره روزی رسید که عباسیان آمدند و با شکست «مروان حمار» آخرین خلیفه بنی‌امیه بساط امویان جمع شد.

نمای کاخی باقی‌مانده از حاکمان اموی در کشور اردن

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن