اقتصادی

درخواست واردکنندگان نهاده های دامی برای حذف ارز ترجیحی

يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ – ۱۴:۳۶ درخواست واردکنندگان نهاده های دامی برای حذف ارز ترجیحی

اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در نامه ای از رئیس قوه مجریه خواست تا با حذف ارز ترجیحی از واردات کالای اساسی فرصت رسیدن یارانه به سفره دهک های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه را فراهم کند.

درخواست واردکنندگان نهاده های دامی برای حذف ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران (اوندا)، در متن نامه این اتحادیه به حسن روحانی رئیس قوه مجریه آمده است:
سالهاست دولت محترم برای تامین غذای مردم از طریق تخصیص ارز ارزان اقدام نموده و در سال ۹۷ با تعیین مبلغ ۴۲۰۰ تومان برای ارز، امید بر این بود که ارز تک‌ نرخی شده و در بازار با ایجاد رقابت کالای ارزان تری به دست مردم برسد و در سال جاری نیز با همین ارز ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی به ۵ قلم کالای اساسی موافقت شد.
در ادامه این نامه آمده است: ولی از آنجا که با وجود تورم و گرانی یکباره نرخ ارز در بازار آزاد به تبع تشدید تحریم ها و درآمد محدود اکثریت جمعیت کشور، عملا مزایای ارز مزبور نصیب اقشار مرفه جامعه شده و سفره مردم دهک‌های پایین مستمرا کوچک و محدودتر شده است.
وجود ارز ترجیحی و رانت حاصل از آن تا رسیدن به دست عموم مردم دستخوش عوارض بسیاری می گردد و نهایتا محصول تولیدی ارزان در دسترس قرار نمی‌گیرد.
تاوان ناملایمات ایجاد شده در بخش تامین و تولید و مصرف، به سهولت بر دوش واردکنندگان تحمیل می گردد. حال آنکه برنامه‌ریزی و سیاستگزاری و تخصیص ارز و توزیع نهاده در اختیار دولت محترم می باشد.
در شرایط موجود تخصیص ارز ترجیحی و مراقبت از فعل و انفعالات آن، ده‌ها نهاد و ارگان نظارتی و حکومتی را درگیر نموده و ضمن ایجاد بدبینی در میان عموم، دستاورد مطلوبی نیز در اهداف تعیین شده نخواهد داشت.
در این نامه پیشنهاد شده است؛ دولت ضمن حذف ارز ترجیحی از این حرفه، با تشکیل اتاق فکر متشکل از اقتصاددانان و اساتید علوم اجتماعی برای اختصاص یارانه لازم به قوت مردم و امنیت غذایی جامعه راه حل های دیگری غیر از طریق ارز ترجیحی تمهید نمایند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن