فرهنگ و هنر

درگیری فیزیکی شعبان بی‌مخ‌های من و تو با فربدطلایی آبروی این شبکه را برد

کارشناسان هیولای من و تو

فربد طلایی «پژوهشگر»، این روزها عوارض حمله فیزیکی و توهین‌های مجری برنامه روبه‌رو، هومن سیدی و درگیری با رییس من‌وتو، کیوان عباسی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش مشرق، «الان وسط برنامه روبه‌رو به من حمله فیزیکی ‌کردن و چند نفری ریختن سرم و الان هم دارن تحویل پلیس می‌دهندم»؛ این جمله را دو روز پیش مهمان یکی از برنامه‌های شبکه من‌وتو توییت کرد و طی این مدت هم مستمرا گزارش‌هایی از درگیری فیزیکی مجری و عوامل این شبکه با خود ارائه داده است؛ گزارش‌های شرم‌آوری که نشان می‌دهد شبکه‌ای که با سرمایه‌گذاری بازماندگان پهلوی پا گرفته و با ژست دموکراسی‌خواهی از تحریم‌های ظالمانه دولت‌های غربی علیه مردم ایران دفاع می‌کند، تا چه اندازه می‌تواند دیکتاتور و ضدآزادی بیان باشد و هیچ صحبت مخالفی حتی درباره واضحات مسائل تاریخی و سیاسی ایران را تحمل نکند.

تغییر لوگوی شبکه من و تو با هشتگ #منوتو_ساواکی توسط کاربران فضای مجازی

فربد طلایی که در توییترش خود را با عنوان «پژوهشگر مطالعات راهبردی و امنیت بین‌الملل از دانشگاه ردینگ انگلستان» معرفی کرده، این روزها عوارض حمله فیزیکی و توهین‌های مجری برنامه روبه‌رو، همن سیدی و درگیری با رییس من‌وتو، کیوان عباسی را پشت سر می‌گذارد. او می‌گوید فقط به این علت که از حضار برنامه روبه‌رو پرسیده است «مرز میان حمایت از منافع ملی ایرانیان و متهم ‌کردن حکومت ایران کجاست و آیا می‌شود از تحریم‌های دولت‌های غربی به نام دموکراسی‌خواهی دفاع کرد؟» مورد حمله قرار گرفته است.

طلایی در توییترش گزارش داده است که با تماس مدیریت من‌وتو به اداره پلیس رفته اما همان‌جا آزاد شده و نه‌تنها عوامل شبکه از او شکایتی نکرده‌اند، بلکه پلیس لندن او را وادار کرده که بدون شکایت اداره را ترک کند. او اما تاکید می‌کند باوجود اینکه فیلم‌ها را از دوربینش به زور پاک کرده‌اند و شاهدی ندارد، با این حال شکایت از من‌وتو را پیگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

پلت‌فرم، سرمایه‌داری را واکسینه‌ می‌کند

یک تولد شوم علیه ایران

یک ماه دیگر تا سالگرد ۱۰سالگی آغاز به کار شبکه من‌وتو باقی مانده است. علی‌القاعده باید با رسانه‌ای جاافتاده مواجه باشیم که دست‌کم حداقل معیارهای حرفه‌ای را می‌شناسد و رعایت می‌کند اما من‌وتو با وجود اینکه پایگاهش در لندن است و همسایه BBC شبکه سلطنتی انگلستان محسوب می‌شود، حتی به اندازه همتایش، ظاهرسازی را هم بلد نیست. شبکه‌ای که از ابتدا با ماموریت اصلی یک کانال سرگرمی‌ساز برای مخاطب فارسی‌زبان آغاز به کار کرد تا در کنارش محتوای جدی‌تر سیاسی را عرضه کند، حالا در تست آزادی بیان، تازه به این مرحله رسیده است که مهمان ناهماهنگ با مواضع خود را دعوت کند اما پس از اظهاراتش، او را زیر ضرب و شتم گرفته و به طور غیرقانونی بازداشتش کند!

پتکین آذرمهر و همن سیدی از شعبان بی مخ‌ها و اوباش سیاسی شبکه من و تو

مواضع شبکه، منابع مالی را آدرس می‌دهد

من‌وتو در طول این ۱۰ سال در ایران بیشتر با برنامه‌های سرگرمی که گاهی تولیدی است و گاهی از شبکه‌های دیگر انگلیسی و آمریکایی گرفته شده‌اند، شناخته می‌شود اما حتی برای مخاطب معمولی این شبکه هم زمان زیادی لازم نبود تا متوجه شود اسپانسرینگ مالی این شبکه از کجا تامین می‌شود. غیر از مستندهای متعددی چون مستند چندقسمتی «آریامهر»، مستند «رضاشاه» و چندین مستند دیگر که این شبکه در دفاع و تطهیر حکومت پهلوی و تحریف تاریخ معاصر ایران ساخته و برنامه‌ها و مصاحبه‌های اختصاصی که با فرح پهلوی و سایر اعضای خاندان پهلوی داشته است، کانال‌های وابسته من‌وتو در شبکه‌های اجتماعی هم هیچ ابایی از تبلیغ بی‌پرده و فرشته‌سازی از چهره‌های حکومت پهلوی و نوستالژی‌سازی از یکی از سیاه‌ترین دوره حیات مردم ایران ندارند.
تونل زمانی که در تاریخ تحریف‌شده حفر می‌شود

مشخصا برنامه «تونل زمان» همین ماموریت را به‌طور ویژه دنبال می‌کند و کانال این برنامه در اینستاگرام، مستمرا تلاش می‌کند تصاویری از زندگی بخش کوچکی از مردم در دوره پهلوی را به‌جای زندگی پر از محنت و رنج عموم مردم مستضعف آن دوره جا بزند. فعالیت پرحجم این شبکه به انحای مختلف برای دفاع و تطهیر حکومت پهلوی به اندازه کافی شاهد صادقی برای روشن‌شدن منابع مالی آن است. اگرچه که طبیعتا در جایی چون انگلستان که رسانه‌های سلطنتی از سوابق دیرینه‌ای برخوردارند، زیست چنین کانالی به مراتب آسان‌تر و تغذیه آن از آبشخورهای متعددی در منابع غربی سهل‌الوصول‌تر است.

بیشتر بخوانید:

عوامل شبکه من و تو به راحتی مزدوری و وطن فروشی می‌کنند

مدیران پنهانکار و تلاش برای اختفای منابع مالی

به علاوه سعید کمالی دهقان، روزنامه‌نگار گاردین، تایید می‌کند که برداشت عمومی چنین است که شبکه به سلطنت‌طلبان نزدیک است چراکه شبکه به صورت گسترده به ایران قبل از انقلاب می‌پردازد و آن دوران را باشکوه جلوه می‌دهد. ترازنامه مالی این شبکه نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به میزان ۳۳ میلیون پوند ضرر کرده ‌است. شبکه از سال ۲۰۱۲ به این‌سو نحوه تأمین بودجه‌اش را مخفی نگه داشته و به درخواست‌های شفاف‌سازی پاسخ نداده‌ است. روزنامه‌هایی نظیر فارن‌پالیسی و فایننشال‌تایمز تلاش کرده‌اند تا با تحقیق و مصاحبه، منابع مالی این شبکه را افشا کنند اما به دستاوردی نرسیده‌اند چرا که مدیران این شبکه از پاسخگویی به این سوال اجتناب می‌کنند.
سوابق مشکوک و نامعلوم مدیران من‌وتو

برخی رسانه‌های غیررسمی گزارش کرده‌اند که کیوان عباسی، مدیر من‌وتو، از وابستگان عناصر بهایی حکومت شاهنشاهی است. به گزارش تابناک کیوان عباسی، فرزند دوم عباسی است که مالکیت و مدیریت تلویزیون پارس در آمریکا و Hostlertv در کانادا را بر عهده داشت و پیش از این ۶ سال در آمریکا در تلویزیونی‌های مبتذل لس‌آنجلسی به عنوان حسابدار و مشاور تبلیغاتی فعالیت کرده است. کیوان عباسی به همراه خانواده در سال‌های نوجوانی به انگلستان مهاجرت ‌کرد و پس از تحصیل و کار در این کشور شهروندی این کشور را کسب کرد. او در سال ۲۰۰۱ با مرجان عباسی ازدواج کرده و این زوج به عنوان مدیران من‌وتو شناخته می‌شوند.
رسوایی در اوج ۱۰ سالگی!

کارشناسان رسانه بر این باورند که به دنبال افت اقبال مخاطبان به شبکه‌های خبری-تحلیلی سیاسی فارسی‌زبان خارج‌نشین همچون BBCفارسی و صدای آمریکا، من‌وتو فراتر از سرمایه‌گذاران آن توسط برنامه‌ریزان فرادستی با ماموریت جذب مخاطب از طریق برنامه‌های به ظاهر تفریحی پایه‌ریزی شده است. تلاش مدیران این شبکه برای پنهان ‌کردن منابع مالی، ارتباط ارگانیک این شبکه‌های اصلی و خبرنگاران و عوامل آن‌ها با یکدیگر و هم‌راستایی سیاست‌های خبری آن‌ها در مسائل کلان سیاسی، بیشتر از همه بر این امر صحه‌می‌گذارد که اتاق فرماندهی آن‌ها مشترک است و از روی دست یکدیگر نگاه کرده و سرمشق‌های مشترکی را مشق می‌کنند اما فقدان سوابق حرفه‌ای خبری و تحلیلی در مدیران این شبکه پس از ۱۰سال به آبروریزی بزرگی نظیر جدال با مهمان برنامه ختم شده و بیش از پیش، این شبکه را رسوا کرده است.

منبع: صبح نو

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن