اقتصادی

دلایل نوسانات تجارت خارجی در دولت روحانی

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۰۲ دلایل نوسانات تجارت خارجی در دولت روحانی

آمارهای سازمان برنامه و بودجه کشور نشان می دهد میزان واردات کشور در سال 98 نسبت به سال 92، 12.2 درصد کاهش یافته ولی میزان صادرات کشور در سال 98 نسبت به سال 92 تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

دلایل نوسانات تجارت خارجی در دولت روحانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش های گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور درباره دستاوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم به موضوع تجارت خارجی اختصاص دارد.

براساس گزارش مذکور، صادرات غیر نفتی کشور با احتساب میعانات گازی در سال 1398 نسبت به سال 1392 یک صدم درصد کاهش یافته و از 41 میلیارد و 847 میلیون دلار در سال 1392 به 41 میلیارد و 370 میلیون دلار رسیده است.

در دو سال اخیر و با وضع تحریم های جدید آمریکا از سال 97 تجارت کشورمان دچار محدودیت ها و مشکلات دیگری نیز شده است و همین موضوع مشکلات صادرکنندگان را در بازارهای هدف چند برابر کرده است. البته با سیاستگذاری های دولت مبنی بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه و همچنین انعقاد قرارداد تجاری با کشورهای اوراسیا برخی از این مشکلات صادراتی حل شد و به عبارتی محدودیت هایی که در صادرات به کشورهای اروپایی بوجود آمده تا حدودی از طریق توسعه ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه جبران شده است.

در مجموع، عوامل کاهش صادرات را می توان استمرار تحریم ها و محدودیت های ناشی از آن، مشکلات نقل و انتقال مالی، ضعف ساختاری، عدم حمایت لازم از صادرکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی، محدودیت ها و صدور بخشنامه های خلق الساعه ، سیاست های بانک مرکزی و عدم انطباق آن با شرایط فعلی اقتصادی کشور از جمله عوامل موثر بر تجارت خارجی کشور است.

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، واردات کشور در سال 1398 نسبت به سال 1392 در مجموع 12.2 درصد کاهش یافته است و از 49 میلیارد و 709 میلیون دلار در سال 1392 به 43 میلیارد و 735 میلیون در سال 1398 رسیده است.

گفتنی است کاهش واردات نتیجه سیاست های اخیر دولت در کنترل درآمدهای ارزی است به طوری که با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا در سال 97 و محدودیت های ناشی از فروش نفت، درآمدهای ارزی کشور به شدت کاهش یافت. به همین دلیل، دولت واردات 1400 قلم کالای غیر ضروری و کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شد را ممنوع کرد. این محدویت های وارداتی همچنان ادامه دارد بطوری که در حال حاضر بیش از 2400 قلم کالای غیر ضروری ممنوعیت وارداتی دارند و کالاهای وارداتی کشور فقط شامل کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و همچنین مواد اولیه تولید می شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن