سیاسی

دهنوی دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین شد

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۴۲ دهنوی دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین شد

با رأی اکثریت اعضا سید محسن دهنوی به عنوان دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین انتخاب شد.

دهنوی دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس با رأی اکثریت اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و چین به عنوان دبیر این گروه انتخاب شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در این باره گفت: روابط تجاری ایران و چین طی چهار دهه گذشته بر اساس سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی همواره مورد توجه ویژه دولتمردان بوده است. چین به عنوان یکی از قدرت‌­های رو به صعود در عرصه بین­ الملل است که طی سه دهه گذشته توانسته است به پیشرفت‌های عظیمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، نظامی و فناورانه دست یابد. متأسفانه روابط میان ایران و چین طی سال‌های گذشته با وجود مبادلات اقتصادی نسبتا گسترده در حد قابل قبولی قرار ندارد. طبیعی است که با توجه به عدم وجود طرح­‌های راهبردی برای روابط دوجانبه نمی‌توان انتظاری از چینی‌ها برای ادامه روابط اقتصادی در شرایط تحریم‌ را داشت.

وی افزود: هم اکنون با وجود موقعیت ممتاز ایران در منطقه غرب آسیا و حتی در سطح جهانی و قرار گرفتن در قلب مسیرهای ترانزیتی اقتصادی میان شرق و غرب و نقش بی بدیل آن در تأمین امنیت تنگه هرمز، مشاهده می‌گردد که نه تنها کشورهای آسیایی و آفریقایی بلکه کشورهای اروپایی همچون ایتالیا با وجود برخی ملاحظات امنیتی به دلیل حضور پایگاه‌های ناتو به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی چینی‌ها هستند و گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند و ایران رتبه قابل قبولی در جذب سرمایه گذاری چینی‌ها در جهان ندارد.

دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین اظهار داشت: جمهوری اسلامی همواره به دنبال روابط تجاری و اقتصادی بر مبنای برد برد با چین بوده است و بر همین مبنا حجم تجارت دوجانبه میان دو کشور در سال 2019 با وجود تحریم‌ها در حدود 23 میلیارد دلار بوده است. از این رو با توجه به ظرفیت‌های دو کشور و روابط تاریخی اقتصادی طبیعی است که جمهوری اسلامی به روابط با چین توجه داشته باشد و برای روابط بلند مدت برنامه ریزی کند.

دهنوی گفت: روابط راهبردی و بلند مدت میان ایران و چین نیز در ابتدا در سال 94 و در طی سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری مطرح شد که ثمره آن قرارداد بلند مدت میان ایران و چین بود. بر طبق گفته مقامات مسئول، هم اکنون در روابط اقتصادی دو کشور چرخه تولید وجود دارد و چین تنها کشوری است که به طور رسمی از ما نفت می‌خرد. سیاست آمریکا و غرب تمرکز بر فشار بر ایران برای جلوگیری از رابطه ما باچین و روسیه است.

دهنوی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی توانایی این را دارد که با استفاده از موقعیت راهبردی خود در جهان، به عنصری کلیدی در ابتکار عمل کمربند و جاده تبدیل گردد و نقش بارزی را در تأمین امنیت جریان انرژی به شرق ایفا نماید. از این رو چینی­‌ها نیز به منظور موفقیت بیش از پیش این ابتکار عمل به همکاری با ایران علاقه مند هستند. مانور سه جانبه ایران، روسیه و چین در بندر چابهار در همین راستا ارزیابی می‌گردید.

وی افزود: جمهوری اسلامی با توجه به پتانسیل‌های موجود در چین و توانایی دو کشور ایران و چین در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فناوری، نظامی و امنیتی و گردشگری و اشتراک نظر دو کشور بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، دو کشور می‌توانند به عنوان مکمل یکدیگر در عرصه بین المللی عمل نمایند و با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکایی، روابط با چین می‌تواند باعث شکست تحریم­‌ها و توطئه‌های دشمنان و افزایش بسیار زیاد قدرت دو کشور در عرصه جهانی شود و از این رو در شرایط تحریم، نگاه ویژه ای به روابط ایران و چین داریم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن