فرهنگ و هنر

دوری از سبک زندگی فاطمی عامل بسیاری از مشکلات امروز

حضرت فاطمه

حیات حضرت زهرا (س) و سبک زندگی ایشان را در یک کلام می‌توان در خدا محوری ایشان خلاصه کرد و دوری ما از زندگی فاطمی سبب مشکلات امروزی شده است.

به گزارش مشرق، درس گرفتن از حضرت زهرا (س) و اطاعت از ایشان بر تمام موجودات و خلایق واجب است و امام زمان (عج) با آن مقام ویژه و بلندی که دارند از حضرت زهرا (س) با عنوان الگویی نیکو برای خویش یاد کرده و فرمودند: «إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ؛ همانا دختر رسول خدا (فاطمه) برای من سرمشقی نیکو است» حال این سؤال ایجاد می‌شود که ما چقدر با سیره حضرت زهرا (س) آشنایی داریم، به چه میزانی احادیث و سخنان آن وجود نورانی را دنبال کرده و چقدر مطیع ایشان هستیم؟

دوری از سبک زندگی فاطمی عامل بسیاری از مشکلات امروز

آیا فکر نمی‌کنیم دوری ما از زندگی فاطمی سبب مشکلات امروز ما شده است؟ مشکلاتی که در زندگی فردی و خانوادگی داریم و سبب این نا آرامی‌های بسیار زیاد ما گشته است. ما در مسیر انتخاب سبک زندگی دچار اشتباه و انحراف شدیم و این بیراهه‌هایی که پیمودیم نه تنها سبب آسایش ما نشد بلکه آرامش ما را هم سلب کرد. پس باید به دنبال اصلاح اشتباهات گذشته بود و به سراغ سبک زندگی فاطمی رفت. امر مبارکی که متأسفانه مغفول مانده است.

خدامحوری حضرت زهرا (س) در همه شئون زندگی

حیات حضرت زهرا (س) و سبک زندگی ایشان را در یک کلام می‌توان در خدا محوری ایشان خلاصه کرد. مطلبی که باعث شده بین ما و زندگی حضرت زهرا (س) فاصله بیفتد. ما خداوند و رضایت و معیارهای او را به عنوان محور انتخاب‌های خود، انتخابی نکردیم. از این رو می‌خواهیم از هر راهی و به هر خواسته‌ای در دنیا برسیم و به دنبال هر کاری می‌رویم. ما در اصل در یک اشتباه مهلک، دنیا را برای دنیا می‌خواهیم و بیشتر دلخواهی زندگی می‌کنیم تا خداخواهانه.

بیشتر بخوانید:

فاطمه فاطمه است

سه چیز در دنیا که حضرت زهرا (س) دوست داشت

برای آنکه بفهمیم آیا واقعا ما این‌گونه هستیم و خدا را معیار و محور زندگی خود قرار ندادیم باید از خود چند سؤال ساده بپرسیم. اینکه چه چیزی از دنیا را دوست داریم و چه هدفی را در زندگی خود دنبال می‌کنیم؟ چه چیزهای این دنیا برای ما هدف شمرده می‌شود؟ اگر در جواب این پرسش‌ها بگوییم: باغ، ملک، ماشین، ویلا، پست و مقام یا ثروت، بله معیار چنین زندگی خودمحوری است. زندگی که وقف دنیا شده و دنیا را برای دنیا می‌خواهیم. مردابی که ما را به کام خود فرو برده است. اما حضرت زهرا (س) در مقابل این پرسش‌ها فرمودند که از دنیای شما من سه چیز را دوست دارم: نگاه به سیمای پیامبر (ص)، تلاوت قرآن و انفاق و گره گشایی از مردم در راه خدا. سه موردی که در نگاه نخست و به روشنی معلوم می‌شود که این انتخاب‌ها یعنی بهره‌برداری از دنیا برای آخرت. این انتخاب‌ها یعنی زندگی خدا محور در دنیا.

بله ما هم اگر زهرایی باشیم باید در جواب آن پرسش‌ها بگوییم ارتباط با امام زمان، کسب رضایت چهارده معصوم، انس با قرآن و عمل به این کتاب الهی و البته خدمت به خلق.

مناجات و تقرب حضرت زهرا (س) به خداوند متعال

نقل شده است که حضرت زهرا (س) در روز خواستگاری با قلبی آکنده از علاقه و ارادت این‌گونه فرمود: «رضیتُ بما رضی الله لی و رَسولُه؛ خشنودم به آن چه خدا و پیامبر او برای من رضایت دادند» و با خداوند این‌گونه هر روز مناجات می‌کرد: «یَا رَبِّ لَیْسَتْ مِنْ أَحَدٍ غَیْرِکَ تُثْلِجُ بِهَا صَدْرِی وَ تَسُرُّ بِهَا نَفْسِی وَ تُقِرُّ بِهَا عَیْنِی؛ پروردگارا هیچ چیزی جز تو سینه من را خنک و جان مرا شادمان و چشمان مرا روشن نمی‌گرداند.» در ادامه حضرت زهرا (س) که هم به یاد مرگ است و هم از خداوند رحمتش را مسئلت دارد؛ این‌چنین دعا می‌کند که خدایا مرا به گونه‌ای محشور کن و به نوعی در رحمت و رضوان خودت جای بده که مورد غبطه اهل قیامت قرار بگیرم. خب کسی که چنین خواسته‌ای دارد می‌داند باید تمام عمر خویش را به دنبال کسب رضایت خداوند باشد و بیش از دیگران در این مسیر هم کوشش کند.

این خدامحوری را حتی در گفتگوهای حضرت زهرا و حضرت علی علیهما السلام نیز می‌بینیم.

این وارسته‌ترین بانوی هستی خطاب به همسرش در کمال ادب اینچنین می‌گوید: «یا أباالحَسَنِ! إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ؛ ای علی! من از پروردگارم شرم دارم که چیزی از تو درخواست کنم که توان برآوردن آن را نداشته باشی»

انفاق و گره‌گشایی از مشکلات مردم

در انفاق و گره‌گشایی از مشکلات مردم هم تمامیت محور فقط خداوند بود. تا جایی که مایحتاج روزانه خود را ایثار کرده و شرح ماجرا در سوره انسان به عنوان یک درس ماندگار از سبک زندگی فاطمی این‌گونه آمده است: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ؛ و به خاطر دوستی [خدا] بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می‏‌دادند. ما برای خشنودی خداست که به شما می‌‏خورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمی‏‌خواهیم ما از پروردگارمان از روز عبوسی سخت هراسناکیم»

در مقابل این سبک زندگی خدامحور، خداوند نیز عالی‌ترین جایگاه‌های بهشت برین خود را به آنها اختصاص داده و این مطلب را در ادامه آیات فوق در سوره انسان متذکر شده است.

بله محوریت خدا در انتخاب‌ها، اعمال و رفتار حضرت زهرا (س) به خوبی دیده می‌شود. اینکه ایشان دنیا را محلی برای قرب الهی و وسیله‌ای برای کسب رضوان الهی و آخرتی آباد هزینه کرد. مطلبی که در زندگی‌های ما گمشده است.

منبع: فارس

  • شهر خبر
  • سعادت رنت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن