فرهنگ و هنر

دو چالش دستورالعمل جدید دفاتر مسافرتی

دو چالش دستورالعمل جدید دفاتر مسافرتی/ با سفته آژانس‌دار شوید

وزارت میراث فرهنگی دستورالعمل جدیدی درباره فعالیت آژانس‌های مسافرتی داده که طبق آن دریافت ضمانت نامه بانکی الزام نیست و آنها می‌توانند در اماکنی با موقعیت اداری نیز دفتر داشته باشند.

به گزارش مشرق، دفاتر خدمات مسافرتی در ایران تا کنون برای ایجاد و فعالیت در حوزه گردشگری می‌بایست در کنار مدارکی که وزارتخانه برای ارائه مجوز لازم دارد، ۲۵ میلیون تومان ضمانتنامه بانکی و ۲۵ میلیون تومان سفته نیز ارائه می‌کردند، اما طبق دستورالعملی که به تازگی صادر شده، آژانس‌ها می‌توانند ضمانتنامه خود را به سفته تغییر دهند.

در این صورت آژانس داران می‌توانند ۵۰ میلیون تومان سفته به معاونت گردشگری اداره‌های کل میراث فرهنگی استان‌ها ارائه کنند. این درحالی است که اگر کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات در استان‌ها درباره یکی از آژانس‌ها رأی صادر کند، اداره کل میراث فرهنگی تنها می‌تواند سفته‌ها را به اجرا بگذارد و دیگر ضمانتنامه ای در اختیار برای اعمال فشار به آن آژانس مسافرتی را ندارد.

بیشتر بخوانید

چراغ گردشگری در بورس پرفروغ می‌شود؟

طبق آئین نامه می‌بایست هر آژانس مسافرتی در مکانی اداری مستقر می‌شد اما اکنون در دستورالعمل جدید معاونت گردشگری آمده که این دفاتر مسافرتی می‌توانند در امکانی با موقعیت اداری استقرار داشته باشند. یعنی اگر یک واحد مسکونی با موقعیت اداری در اختیار مدیر آژانسی باشد او می‌تواند از محل فعلی خود به این مکان منتقل شود.

این دو بند از دستورالعمل با آنچه که در آئین نامه ایجاد دفاتر مسافرتی آمده مغایرت دارد. به نظر می‌رسد که وزارت میراث فرهنگی در ایام کرونا قصد کمک به حیات آژانس‌های مسافرتی را داشته است اما باید این موضوع را نیز در نظر می‌گرفت که دیگر کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات چه اهرمی برای اجرایی شدن آرا خواهند داشت. همچنین از هم اکنون نیز درخواست‌ها برای جابه جایی آژانس‌ها از مکان‌های فعلی و اداری به مسکونی و یا با موقعیت اداری داده شده است. هر چند که برای اجرای شدن این دستورالعمل در نهایت، اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها تصمیم گیر خواهند بود.

منبع: مهر

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن