اجتماعی

دیدار خانم نماینده با خانواده دارای 3 معلول/ اما و اگرهای تصویب بودجه قانون حمایت از معلولان

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ – ۰۹:۳۹ دیدار خانم نماینده با خانواده دارای 3 معلول/ اما و اگرهای تصویب بودجه قانون حمایت از معلولان

در هفته معلولان سراغ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم تا بپرسیم در این 6 ماه که ازعمر مجلس می گذرد برگی از مثنوی هفتاد من کاغذ مشکلات معلولان با یک قانون یا یک مصوبه یا یک نظارت و تذکر حل شده است؟ پرسیدیم عزم نمایندگان یازدهمین مجلس شورای اسلامی چقدر برای حل بهبود زندگی معلولان جزم است؟

دیدار خانم نماینده با خانواده دارای 3 معلول/ اما و اگرهای تصویب بودجه قانون حمایت از معلولان

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛عطیه اکبری: امسال که روز جهانی معلولان با کرونا تلاقی پیدا کرد و قرنطینه هم به آن اضافه شد نه خبری از همایش های پر طمطراق است و نه قرار شد جشنی به مناسبت روز معلول برگزار شود، حالا جامعه میلیونی معلولان که سال سختی را با چاشنی تلخ تحریم و گرانی ها و کرونا گذراندند در انتظار شنیدن خبرهایی هستند که شاید شعر "بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم" را برایشان تعبیر کند.

به همین بهانه سراغ «فاطمه رحمانی» یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفتیم تا بپرسیم قانونگذاران مجلس یازدهم برای حال خوب معلولان و کم کردن بار سنگین روی دوش آنها قدمی برداشته اند؟ مشکلات معلولان مثنوی هفتاد من کاغذ است. پرسیدیم در این شش ماه که از عمر مجلس یازدهم می گذرد برگی یا بخشی از این مثنوی هفتاد من کاغذ با حل شدن مشکلی برداشته شده است؟ «فاطمه رحمانی» نماینده حوزه انتخابیه مشهد برایمان از فراز و نشیب های پیش رو می گوید.

"فاطمه رحمانی"؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

معضل اصلی؛ همان همیشگی

*6 ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد. نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این چند ماه چقدر به مسائل و مشکلات معلولان ورود کرده اند؟

مجلس در حوزه معلولان در دو بعد باید به وظیفه اش عمل کند، یکی بعد قانونگذاری و یکی هم نظارت بر اجرای قانون. سال 83 اولین قانون حمایت از حقوق معلولان در قالب ۳۴ ماده‌ به تصویب مجلس رسید. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان این قانون پس از 13 سال در سال 96 مورد بازنگری کلی قرار گرفت و اردیبهشت 97 توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. از سال 98 به طور نسبی بودجه های خوبی برای اجرای قانون جامع دفاع از حقوق معلولان پیش بینی شد. با این مقدمه باید گفت با وجود قانون جامع دفاع از حقوق معلولان در بخش قانونگذاری خلأ وجود ندارد، چون در قانون جامع تقریبا همه مسایل جامعه هدف به درستی دیده شده است. اما مشکل اصلی که باید فکری برای آن کرد در بحث بودجه برای اجرای این قانون است. مجلس یازدهم در میانه سال شروع به کار کرد و بودجه، سال قبل از آن بسته شده بود. در این چند ماه رایزنی هایی با دولت صورت گرفته است که امیدواریم در کمیسیون بودجه بتوانیم فرصت و گشایشی برای جامعه معلولان پیش بینی و پیشنهاد کنیم.

اما و اگرهای تصویب بودجه اجرای قانون جامع دفاع از حقوق معلولان

*به گفته رئیس سازمان بهزیستی، امسال از 38 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اجرای قانون جامع معلولان فقط یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده که تصویب همین اعتبار هم با اما و اگرهایی در مجلس همراه است. با توجه به اینکه گره بسیاری از مشکلات معلولان در این مرحله و با تخصیص بودجه موردنیاز برطرف می شود، می توان امیدوار بود که مجلس این اعتبار را تصویب کند؟

امسال 40 درصد افزایش بودجه برای حوزه معلولان پیش بینی شده اما عملا سازمان برنامه و بودجه 25 درصد آن را پذیرفته، ممکن است در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این تخصیص اعتبار بیشتر شود یا ممکن است با توجه به مشکلاتی که در تامین بودجه وجود دارد این افزایش از 25 درصد هم کمتر شود. اینها موضوعاتی است که تا قطعی نشود نمی توان در مورد آن صحبت کرد. اما معلولان بدانند که مجلس یازدهم و کمیسیون اجتماعی مجلس از هیچ کوششی برای اجرای قانون حمایت از معلولان دریغ نمی کند. ما خودمان را موظف به مطالبه گری اجتماعی و نظارت بر تحقق حقوق این عزیزان می دانیم اما همه چیز هم دست ما نیست و شرایط اقتصادی کشورمان، شرایط خاصی است.

کمک هایی که گرانی بی تأثیرشان کرد

*اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس چقدر در جریان مشکلات جامعه معلولان قرار دارند؟ کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، تحریم ها، چند برابر شدن قیمت لوازم توانبخشی و عدم حمایت بیمه ها در تامین هزینه ها زندگی بسیاری از معلولان را با چالش های جدی مواجه کرده است!

مجلس نسبت به مشکلات معلولان بی تفاوت نیست. سازمان بهزیستی و کمیسیون اجتماعی اهتمام ویژه ای به این موضوعات دارند و در حال رایزنی هستند که ببینند با توجه به محدودیت بودجه چطور می توانند خدمات بیشتری به معلولان ارائه دهند.

البته از سال 98 شرایط پرداختی برای معلولان نسبت به سال قبل از آن بهتر شده است. مستمری بسیاری از خانواده های معلول افزایش پیدا کرد. می توان گفت به طور نسبی نسبت به گذشته توجه بیشتری به معلولان شده است. امسال اتفاقات خوبی در حوزه معلولان افتاد. بخش قابل توجهی از معلولانی که از عشایر هستند و یا در روستاها زندگی می کنند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند. به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و تحریم ها، در چند مرحله با هدف اجرای ماده 27 قانون جامع دفاع از حقوق معلولان کمک هزینه معیشتی به خانواده های دارای معلول پرداخت شد. اما با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها این افزایش پرداختی به حل مشکلات آنها کمکی نکرده و قطعا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول از اولویت های مجلس هست. مبالغ بلا عوضی برای کمک هزینه تامین مسکن در سال گذشته به معلولان داده شده اما باز هم با توجه به تورم و افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و اجاره بها این مبالغ کافی نیست. یکی از مشکلاتی که در حوزه مسکن معلولان وجود دارد تامین زمین است که باید با رایزنی با سازمان ها و وزارت خانه ها این مشکلات را حل کرد.

در 6 ماه یا یک سال نمی توان معجزه کرد

ببینید مسائل معلولان گسترده است و نباید و نمی توان توقع کرد که مجلس یازدهم در 6 ماه یا یک سال همه این مشکلات را حل کند. مهم این است که حل این مشکلات به عنوان اولویت در دستور کار قرار بگیرد و مرحله به مرحله برایش راهکاری پیش بینی شود.

خبرهای خوب در راه است!

*هفته جهانی معلولان آغاز شده است، مجلس در این هفته خبر خوبی برای معلولان ندارد؟

بحث بیمه سلامت در موضوع توانبخشی در دستورکار بهزیستی قرار دارد و جزو مطالبات مجلس از بهزیستی است. توافقاتی هم در این خصوص انجام شده است. قرار است طبق ماده ۶ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برخی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرد و بودجه مورد نیاز برای اجرای آن در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ تامین شده و به واسطه آن برخی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرد. اما این موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و اجرایی نشده است.

*طبق قانون همه وزارتخانه ها و سازمان ها وظایفی در خصوص معلولان دارند اما بسیاری از آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند، مجلس در حوزه نظارت بر اجرای قانون جامع دفاع از حقوق معلولان ورود کرده است؟

بحث نظارت بر اجرای قانون دفاع از حقوق معلولان با توجه به اولویت های ما در دستور کار هست اما فعلا در این شش ماه اتفاق ویژه ای در حوزه نظارت بر اجرای این قانون در مجلس نیفتاده است.

فراکسیون حمایت از معلولان؛ آری یا نه!

* چند ماه قبل جمعی از فعالان حقوق معلولان نامه ای به مجلس نوشته بودند و یکی از مهم ترین درخواست های آنان تشکیل مجدد فراکسیون حمایت از معلولان بود. در مجلس هشتم و نهم این فراکسیون فعال بود و بازخوردهای خوبی داشت. تصمیم خاصی در این خصوص گرفته نشده است؟

ببینید، صرف تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان یا کارگروه یا کمیته گره گشا نیست، مهم این است که مشکلات جامعه معلولان به درستی شناخته شود و اقدامات و راهکارهای عملی برای حل این مشکلات صورت بگیرد که این کار مرحله به مرحله در حال انجام شدن است. البته مجلس یازدهم درصدد تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان هست و قطعا در تشکیل این فراکسیون، از حضور افراد جانباز یا متخصصان و پزشکان و همچنین نمایندگانی که سابقه خدمت در بهزیستی را دارند، کمک خواهیم گرفت اما به طور کلی اینکه چه ساختاری در مجلس شکل بگیرد مهم نیست، برون داد و خروجی کار مهم است.گاهی ممکن است رسیدگی به مشکلی ذیل یک کمیته در دستور کار قرار بگیرد و اتفاقات خوبی هم بیفتد برعکس آن هم ممکن است اتفاق بیفتد، اینکه فراکسیونی شکل بگیرد و هیچ خروجی بر آن مترتب نباشد.

سکوت مجلس در برابر بی مهری دستگاه ها در حق معلولان می شکند؟

* حل مشکلات معلولان فقط در گروی بودجه و اعتبار نیست، بخش های نگرشی قانون جامع دفاع از حقوق معلولان که به تخصیص بودجه آنچنانی نیاز ندارد هم مورد بی مهری دستگاه های مختلف قرار می گیرد، برای مثال ماده ۲۱ این قانون مبنی بر تکلیف سازمان صدا و سیما برای اختصاص حداقل پنج ساعت از برنامه‌های خود در هفته به صورت رایگان به جامعه معلولان است.اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاده است. مجلس نقش مهمی در تبیین جایگاه معلولان دارد. در این خصوص چه ساز و کاری در نظر دارید؟

مجلس یازدهم تازه اول راه است و در حالی به بهارستان رسیده‌اند که کشور درگیر یکی از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون بود و هنوز هم هست. تحریم ها، رشد سرسام‌آور قیمت‌ها و کوچک شدن هر روزه سفره مردم، دغدغه های مجلس را به حوزه معیشت و اقتصاد سوق داد. اما عزم جدی در خصوص نظارت بر اجرای قانون دفاع از حقوق معلولان وجود دارد و ان‌شاءالله مطالبه جدی تری از دستگاه ها در اجرای قانون خواهیم داشت. توجه دادن مراجع و مراکز ذیربط به موضوع معلولان یکی از برنامه های مهم است. بنا داریم در نطق های مجلس و صحن علنی موضوع معلولان و مشکلات آنها را مطرح کنیم.

معلولان؛ غایب در نطق های پیش از دستور صحن علنی مجلس

*تا به حال در صحن علنی مجلس و در نطق های پیش از دستور در خصوص معلولان و مشکلات آنها صحبت شده است؟

خیر.

تلخ و شیرین دیدار خانم نماینده با خانواده ای سه معلوله

*شما از حوزه انتخابیه خراسان رضوی با رای مردم به مجلس یازدهم راه پیدا کردید. به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس چقدر با مشکلات معلولان حوزه انتخابیه خودتان آشنا هستید؟

بله. در مشهد بیش از 52 هزار معلول زندگی می کنند و این استان سهم 4 درصدی از جامعه معلولان ایران را دارد. در سرکشی به حوزه انتخابی بارها با خانواده های معلولان در خانه های خودشان دیدار داشتیم. تلخ ترین خاطره من که البته عزم مرا در پرداختن و رفع مشکلات معلولان جزم تر کرد، دیدار با یک خانواده سه معلول بود. آن خانواده سه فرزند داشت که هر سه آنها معلول ذهنی و جسمی حرکتی بودند، این خانواده در شهرک شهید رجایی مشهد و در خانه ای نامناسب و در شرایط بسیار سختی زندگی می کردند. با همه مشکلات و سختی هایی که این مادر داشت عاشقانه از بچه هایش نگهداری می کرد. خلاصه آنکه حل مشکلات معلولان عزم جدی همه سازمان ها را می طلبد و اگر همه مسئولان خودشان را جای معلولان و خانواده آنها بگذارند، قطعا تلاش بیشتری برای برطرف کردن کم و کاستی ها خواهند کرد.

موضوعی هم که نباید از آن غافل شد آنکه در شرایطی که با سخت ترین تحریم ها مواجه هستیم و در بحث بودجه با محدودیت های جدی مواجه هستیم حمایت های تشکل های مردمی و خیران می تواند به مجلس و دولت در حل مشکلات معلولان کمک قابل توجهی کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن