اجتماعی

دیوار قدیمی ری در حال نابودی/پوشاندن نما با یک پارچه تنها کار شهرداری برای حسن آباد

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۰۰:۳۲ دیوار قدیمی ری در حال نابودی/پوشاندن نما با یک پارچه تنها کار شهرداری برای حسن آباد

عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بناهای تاریخی توضیحاتی داد و گفت: دژ تاریخی رشکان، دیوار قدیمی ری، خانه ملک، بنگاه فرد شیشه به حال خود رها شده و در حال نابودی است.

دیوار قدیمی ری در حال نابودی/پوشاندن نما با یک پارچه تنها کار شهرداری برای حسن آباد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، برخی از بناهای تاریخی در تهران در حال از بین رفتن است و به اعتقاد برخی از مدیران حال و روز خوشی ندارند. حفظ آثار میراثی در تهران برعهده وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری است اما شهرداری تهران هر ساله بودجه‌ای برای نگهداشت بناهای تاریخی و خرید برخی خانه‌های تاریخی درنظر می‌گیرد. البته حمایت‌هایی از سوی مسئولین میراث انجام می‌شود اما لازم و کافی نیست و بسیاری از بناهای تهران از جمله دژ رشکان، باروی ری، خانه ملک، میدان سوخته حسن‌آباد همچنان بلاتکلیف است. بارها اعضای شورای شهر تهران در جلسات علنی تذکراتی به شهرداری تهران در این زمینه داده‌اند اما مشکلات به قوت خود باقی است. بسیاری از خانه‌ها و مکان‌های تاریخی در آستانه نابودی است. با حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص آخرین وضعیت آثار تاریخی در تهران توضیح می‌دهید؟ وضعیت برخی اثار خوب نیست؟

بخشی از اثار تاریخی در شهر رها شده اند/بسیاری از این مکان‌ها در حریم پایتخت است

آثار تاریخی در تهران دوجور است، یک بخش آثار ثبت شده و شناخته شده شهر است که تا حدودی از آنها نگهداری و مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد و بهره‌برداری از آنها آغاز و شهروندان از این مکان‌ها بازدید می‌کنند. یک بخش هم آثاری است که در شهر رها شده و هیچ اقدامی برای نگهداری از آنها از طرف شهرداری، میراث فرهنگی استانداری و سازمان‌های ذیربط انجام نمی‌شود. بسیاری از این مکان‌ها در حریم، حاشیه و روستاهای استان تهران قرار دارند و حتی برخی از آنها در شهر قرار دارند،‌ولی مورد توجه نیستند و در مظان تهدید و تخریب هستند.

در خصوص آخرین وضعیت دژ رشکان توضیح می‌دهید؟ شنیده شده است که این دژ در حال نابودی است و اقدامی برای حفاظت آن صورت نگرفته است.

دژ رشکان مامنی برای افراد اسیب دیده/هیچ اقدامی برای حفاظت از آن صورت نگرفته است

این منطقه در ری در طول تاریخ یکی از نقاط حساس بوده است و سابقه دیرینه‌ای دارد و نشانه‌هایی از دوران باستان در آن دیده می‌شود. دژ رشکان یکی از بازمانده‌های باستانی است و این اثر تاریخی در نزدیکی محله صفائیه شهر ری واقع شده و یکی از دژهای مستحکم بوده و محافظ نخستین ری محسوب می‌شده. این دژ از سنگ و ساروج تشکیل شده و گفته می‌شود مربوط به دوران اشکانیان است. اما دژ رشکان رها شده در بیابان است و مأمنی برای آسیب‌دیدگان شده است و هیچ اقدامی برای حفاظت از آن صورت نگرفته است.

گفته می‌شود که باروی ری همان دیوار قدیمی شهر ری هم در حال از بین رفتن است. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

دیوار قدیم ری در حال نابودی است/دفن دو شهر قدیمی زیر اتوبان

باروی ری همان دیوار قدیم است که برای حراست از شهر کشیده شده است. این اثر تاریخی نیز در کنار دژ رشکان به حال خود رها شده است. گفته می‌شود که این دیوار هم برای سالیان دور بوده است و متأسفانه این اثر تاریخی هم در حال از بین رفتن است. قبلا هم گفته‌ام 2 شهر زیرزمینی در ری وجود دارد که در زیر اتوبان علی مدفون شده است و این شهرها هم از بین رفته است.

یکی از آثار تاریخی در شهر ری، کوه بی‌بی‌شهربانوست که این کوه در حال از بین رفتن است، چرا مدیریت شهری برای نگهداشت این کوه اقدامی انجام نمی‌دهد و مانع فعالیت کارخانه سیمان نمی‌شود؟

از بین رفتن کوه بی بی شهربانو توسط کارخانه سیمان/کوه آراد زیر زباله‌های شهر

کوه بی‌بی‌ شهربانو توسط کارخانه سیمان در حال از بین رفتن است، همانطور که کوه آراد زیر زباله‌های شهر از بین می‌رود. وضع برخی آثار در شهر خوب نیست. ما در خود تهران آثاری از مفاخر پایتخت داریم همانند ملک‌الشعرای بهار و منزل بسیاری از شاعران و نویسندگان که در حال از بین رفتن است.

در خصوص آخرین وضعیت خانه فروغ فرخزاد توضیح میدهید؟ بالاخره کار به کجا رسید، آیا این ملک خریداری شد؟

خانه فروغ فرخزاد هنوز خریداری نشده است/توافق با مالک صورت نگرفته

خانه فروغ فرخزاد در شهرداری منطقه یازده واقع شده است و اعضای شورا مدتها به دنبال ساماندهی این خانه بودند و یکی از اولویت‌های شهرداری خرید این خانه بود و البته بودجه‌هایی هم برایش درنظر گرفته شد. هنوز هم خانه فروغ فرخزاد خریداری نشده است، چرا که با مالک هنوز توافق صورت نگرفته است. البته گفته می‌شود که قیمت داده شده غیرمعمول است.

یکی از ملک‌هایی که در حال نابودی است، خانه تاریخی ملک است. شهرداری چه اقدامی در جهت حفظ و نگهداشت این خانه انجام داده است؟ البته بارها اعلام شده است که احتمال تخریب این ملک به خصوص در فصل سرد سال وجود دارد.

خانه ملک وضعیت خوبی ندارد/اقدامی از سوی بنیاد برای این ملک صورت نگرفته است

خانه حاج حسین ملک از بزرگترین باغستان استان قدس رضوی است و یکی از موقوفه‌های آن خانه ملک در شهرری است. با وجود اینکه این خانه ثبت ملی شده است، اما وضعیت خوبی ندارد و احتمال تخریب آن وجود دارد. خانه ملک هم به حال خود رها شده است. مالک خانه ملک بنیاد مستضعفان است. در حال حاضر این خانه به مخروبه‌ای تبدیل شده و البته یک سالن نیمه‌مخروبه هم دارد. آقای فتاح رئیس بنیاد از این خانه بازدید کردند اما هنوز اقدامی برای حفظ و نگهداشت این خانه تاریخی صورت نگرفته است.

در خصوص آخرین وضعیت خانه ملک الشعرای بهار توضیح می‌دهید؟ کار به کجا رسید؟

اطلاعاتم در این زمینه کافی نیست.

میدان حسن‌آباد سال گذشته طعمه حریق شد، این میدان یکی از مکان‌های تاریخی شهر است. شهرداری تهران وعده داده بود که تا پایان سال 98 نمای بیرونی آن بازسازی می‌شود، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است و حتی برخی از اعضا در این زمینه تذکراتی به شهردار دادند، در این باره توضیح میدهید که چرا در یک‌سال گذشته و هنوز هیچ اتفاقی برای بازسازی این مکان تاریخی صورت نگرفت؟

طرح تهیه شده، اما هنوز ترمیم و مرمت این میدان تاریخی آغاز نشده است

یکی از مشکلات ما همین میدان حسن‌آباد است. بعد از آتش‌سوزی سال گذشته، دانشگاه تهران قرار شد طرحی برای این میدان تهیه کند و کار بازسازی آغاز شود. طرح تهیه شده، اما هنوز ترمیم و مرمت این میدان تاریخی آغاز نشده است.

اقدام شهرداری برای حسن اباد؛ پوشاندن نما با یک پارچه و زدن یک عکس قدیمی

شهرداری فقط نمای آن را با پارچه‌ای و با یک عکس قدیمی پوشانده‌اند. فقط ظاهراً شهرداری آتش‌سوزی را پوشانده است.

سال گذشته بعد از حریق میدان حسن‌آباد، مدیران بازدیدهای مکرری از این میدان تاریخی داشتند و تأکید کردند که به زودی بازسازی این میدان انجام می‌شود. حتی رئیس‌جمهوری هم خواستار رسیدگی به بناهای تاریخی شد، در این باره توضیح می‌دهید؟

از شعار تا عمل فاصله است/اول هر حادثه ای همه داغ هستند

اول هر اتفاق همه داغ هستند، شعارهایی می‌دهند، اما تا عمل متفاوت است. علت تأخیر در کار بخشی در طراحی بود و البته باید هماهنگی‌هایی هم بین میراث، ساکنین و شهرداری صورت می‌گرفت. البته گفته می‌شود پیگیری‌هایی انجام شده است.

قرار بود مالک داخل بنا را بازسازی کند و شهرداری نمای بیرونی را انجام دهد اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

حقوق مکتسبه مالک/ابتدا بازسازی داخلی بعد نماسا زی
کاملاً درست است، تا زمانی که داخل درست نشود نمی‌توانیم نما را انجام دهیم و این دو کار لازم و ملزوم یکدیگر هستند. ابتدا باید داخل ملک بازسازی شود. اینجا قبلا محل و انبار کار بوده است. مالکان حقوق مکتسبه دارند، ابتدا باید بازسازی داخلی انجام شود و شهرداری در مرحله بعد کار نماسازی را انجام دهد.

به نظر شما امسال کار بازسازی میدان تاریخی حسن‌آباد انجام می‌شود؟

تذکر می دهم/با پیگیری ها امسال کار انجام می شود

امیدواریم با پیگیری‌های صورت‌گرفته این امر انجام شود، البته بنده هم تذکری در این زمینه به شهرداری تهران در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران خواهم داد.

در خصوص آخرین وضعیت بنگاه فرد شیشه در منطقه 12 توضیح می‌دهید؟

رها شدن بنای تاریخی فرد شیشه

بنای تاریخی بنگاه فرد شیشه در میدان شوش قرار دارد و گفته می‌شود مربوط به دوران قاجار است. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است و باید از تخریب آن جلوگیری شود، اما این بنای تاریخی هم رها شده و با توجه به پیش‌رو بودن فصل بارش‌ها معلوم نیست سرنوشت این ملک تاریخی چه می‌شود.

ساختمان کفش ملی در منطقه 12 که در سال 1312 در ضلع شمال‌غربی میدان قیام ساخته شده است در حال نابودی است. شهرداری تهران فقط ایمن‌سازی محیط بیرونی را انجام داده تا مشکلی برای عابرین پیاده رخ ندهد. وضعیت این ملک خطرناک است. برای نگهداشتن این بنای تاریخی چه برنامه‌ای دارید؟

اتفاقی از سوی مالک کفش ملی رخ نداده است

شهرداری اقداماتی را به منظور استحکام بنا انجام داده است، اما تاکنون از سوی مالک هم اتفاق خاصی رخ نداده و این ملک هم به حال خود رها شده است.

هر سال شورای اسلامی شهر تهران بودجه‌ای برای بازسازی، مرمت و خرید بناهای تاریخی برای شهرداری تهران درنظر می‌گیرد. امسال چقدر از این بودجه محقق شده است و چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شهرداری باید مانع تخریب بناهای تاریخی شود و پروانه ساخت ندهد

بله، هر ساله شورای شهر تهران بودجه‌هایی را برای مرمت بناهای تاریخی درنظر می‌گیرد. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در شهرداری تهران یکی از وظایفش مرمت و بازسازی فضاهای فرهنگی است. بودجه‌ای هم برای این کار درنظر گفته شده. البته تأکید می‌کنم که این کار جزو وظایف شهرداری نیست و باید میراث فرهنگی در این زمینه ورود کند، اما شهرداری تهران بخشی از کارها را انجام می‌دهد. شهرداری باید مانع تخریب این بناها شده و اجازه پروانه ساخت ندهد و از این بناها مراقبت کند. در برخی از بناها به دلیل بودجه‌ای که داریم مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد، اما تأکید می‌کنم که باز وظیفه ما نیست.

در سال جاری چند خانه تاریخی را خریده‌اید؟

خانه نیما خریداری شد/بازسازی توسط زیباسازی امسال فقط خانه نیما را خریداری کرده‌ایم، البته مذاکراتی هم برای خانه فروغ فرخزاد صورت گرفته است. سازمان زیباسازی شهر تهران بنا دارد خانه نیما را برای بازدید مردم آماده کنند. قرار است این خانه شکل قدیمی خود را حفظ کند، اصلاحاتی در آن صورت و بازسازی شود.

بسیاری از بناهای تاریخی در محدوده بازار تهران قرار دارد. برخی از آنها در حال نابودی هستند. چه برنامه‌ای برای نگهداشت آنها دارید؟

وضعیت بازار تهران بد نیست

برخی از مکان‌ها مرمت شده‌اند. برخی از سقف‌های‌ بازارها وضعیت خوبی دارند و در برخی جاها هم اشکالاتی وجود دارد. برخی باید توسط کسبه و برخی هم باید توسط میراث فرهنگی انجام شود و باید نهادهای مربوطه در این زمینه همکاری کنند تا بازپیرایی لازم صورت گیرد. در مجموع، وضعیت بازار تهران بد نیست. بازار محل تردد و تجمع جمعیت است و تغییرات زیادی در آن رخ می‌دهد. آثار میراثی در بازار برخی موارد با مخاطره همراه است و شهردار منطقه باید مراقبت کند. برای ایمنی بازار هم ایستگاه آتش‌نشانی در آنجا وجود دارد و همچنین شیرهای آتش‌نشانی نصب شده است. اما به لحاظ وضعیت معابر، تردد خودرو در خیابان‌های بازار به سختی انجام می‌شود. ایستگاه‌های آتش‌نشانی در اطراف در صورت بروز حادثه پوشش‌های لازم را می‌دهند. اگر قوانین و نکات ایمنی رعایت شود، ایستگاه‌های موجود پاسخگوی نیاز بازار هستند.

گفته می شود حال آثار تاریخی تهران خوب نیست؟

حال آثار تاریخی در تهران متوسط است

نه می‌توان گفت حال آثار تاریخی خوب است و نه می‌توان گفت حالشان بد است، حال آثار تاریخی در تهران متوسط است. برخی جاها خوب و برخی جاها بد است. در مجموع شرایط متوسطی داریم. باید با تمام آثار تاریخی برخورد یکسانی صورت گیرد و و پوشش میراثی یکسان و یکنواخت صورت گیرد.

شنیده شده است یک پاساژ بر روی قبرستان قدیمی جماران در منطقه یک شهرداری تهران ساخته شده است در این زمینه توضیح می‌دهید؟

من در این باره اطلاعی ندارم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن