سیاسی

ذوالنوری: وعده‌های برجامی روحانی پشتوانه قانونی ندارد/ شأن ملت بالاتر از این است که ذلت را بپذیرند

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ – ۰۰:۵۳ ذوالنوری: وعده‌های برجامی روحانی پشتوانه قانونی ندارد/ شأن ملت بالاتر از این است که ذلت را بپذیرند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وعده‌های ظریف و روحانی برای بازگشت به برجام پشتوانه قانونی ندارد و خلاف قانون است.

ذوالنوری: وعده‌های برجامی روحانی پشتوانه قانونی ندارد/ شأن ملت بالاتر از این است که ذلت را بپذیرند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: پروتکل الحاقی را ما براساس برجام، داوطلبانه اجرا کردیم.

وی افزود: پروتکل الحاقی به دو شکل اجرا می‌شود، یکی اینکه دولت‌ها در مجالس خود آن را تصویب می‌کنند و برای اجرای آن الزام برای خود ایجاد می‌کنند. دوم اینکه دولتی بدون اینکه پروتکل را رسما به گردن خود بیندازد و بپذیرد و الزام و اجبار برای خود ایجاد کند، داوطلبانه می‌پذیرد که پروتکل را اجرا کند.

ذوالنوری در ادامه عنوان کرد: ما طبق برجام گفتیم پروتکل را داوطلبانه اجرا می‌کنیم، اما اجرای پروتکل هم عین هر یک از تعهدات ما یا تعهدات کشورهای ما از آن پنج کشور است یعنی 4+ 1.

وی در همین راستا بیان کرد:‌ زمانی که آمریکا از 5+1 به کلی بیرون رفته و هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداده، اروپا متعهد شد 11 تعهد را با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 انجام دهد و خلع وجود آمریکا در برجام را جبران کنند که به هیچ‌کدام از آنها عمل نکردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرده جمهوری اسلامی بوده است، بنابراین وقتی طرف مقابل هیچ‌گونه اقدامی نکرده، دلیلی ندارد که ما به اجرای تعهداتمان ادامه دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابراین ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم و هر زمانی که طرف مقابلمان به تعهدات خود برگشت و سر عقل آمد و نهایتا ما اقدامات آن را راستی‌آزمایی کردیم که به وظیفه خود عمل کرده است، ما هم راه بازگشت را ـ طبق آن چیزی که در قانون راهبردی پیش‌بینی شده ـ طی می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأمین منافع ملت، اگر آمریکا به برجام بازگردد و تکالیف خود را انجام دهد و یا طرف‌های دیگر 4+1 به وظایف خود عمل کردند، دولت باید گزارش عملکرد آنها را به مجلس ارائه کند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز بررسی و راستی‌آزمایی می‌کند، اگر چنانچه گزارش دولت درست بود و طرف‌های مقابل وظیفه خود را انجام داده بودند، مجلس تصمیم می‌گیرد که دولت تعهدات هسته‌ای کاهش یافته و یا تعهدات برجامی کاهش داده شده به موجب این قانون را کنار بگذارد و مجدداً به تعهدات برجامی برگردد یا برنگردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشور، اظهار داشت: بنابراین اگر آقای ظریف یا آقای رئیس‌جمهور وعده‌هایی می‌دهند که اگر طرف مقابل امروز برگردد ما فردا برمی‌گردیم، چنین وعده‌هایی پشتوانه قانونی ندارد و خلاف قانون است.

وی تأکید کرد: طرف مقابل باید برگردد، دولت به مجلس گزارش دهد، مجلس راستی‌آزمایی کند و اگر تشخیص داد،‌ اجرای مجدد تعهدات را به دولت می‌دهد.

ذوالنوری در همین رابطه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند از افزایش قیمت ارز و سایر موارد که این اظهارنظر القایی و بیجا است برای اینکه تحریم دیگری باقی نمانده که بخواهند اعمال کنند، بلکه ما از قله تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و اکنون به لطف خدا هر چه رو به جلوتر می‌رویم، روبه بهبود اوضاع حرکت می‌کنیم نه وخامت اوضاع.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه عنوان کرد: چیز دیگری باقی نمانده که طرف مقابل بخواهد ما را تحریم کند که ما بگوییم قیمت سکه، طلا، سایر ارزها بالا خواهد رفت؛ قطعاً چنین تأثیری ندارد و تحریم دیگری ندارند که اجرا کنند.

ذوالنوری همچنین تصریح کرد: تصویب و اقدام قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأمین منافع ملت ایران در جهت احقاق حقوق ملت ایران است؛ یعنی طرف مقابل ما یا به این برجام نیاز دارد یا ندارد. حال اگر به برجام نیاز ندارد، پس اگر آن را لغو کردیم نباید اقدامی انجام دهد، با اینکه ما برجام را لغو نکردیم و از برجام خارج نشدیم، آنها هم این تعهدات خود را اجرا نکردند و ما بخشی از تعهداتمان را در عکس‌العمل و کار آنها می‌خواهیم اجرا نکنیم. این کجای خروج از برجام است؟

* اگر برجام برای طرف مقابل ارزش دارد باید هزینه آن را پرداخت کند

وی ادامه داد: چون اقدام ما خروج از برجام محسوب نمی‌شود، برای طرف مقابل ما اگر برجام مهم نیست، پس ما پروتکل الحاقی را متوقف کنیم یا نکنیم، اهمیتی نخواهد داشت. اگر برجام برای طرف مقابل ارزش دارد باید هزینه آن را بدهد و هزینه آن هم تأمین حقوق برجامی ملت ایران است.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: بنده یقین دارم که اگر این قانون را به تمامی اجرا کنیم، طرف مقابل چاره‌ای جز بازگشت و اجرای وظایف خود ندارد و در صورت اجرای وظایف طرف مقابل، یقینا وضع ملت ما بهتر از وضع موجود خواهد شد، بنابراین این کار در جهت بهبود مشکلات اقتصادی مردم و جامعه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرف مقابل هم به هر حال باید هزینه این کار را بپردازد و به وظیفه خود عمل کند. شأن ملت ما بالاتر از این است که این ذلت را بپذیرد و اتفاقا بنده معتقدم اگر آمریکا در حال حاضر در مقابل لغو تحریم‌ها کوتاهی بیشتری کرد و اگر اروپایی‌ها برای ما کرکرخوانی می‌کنند و در کار ما فضولی دارند و جاهلانه پای خود را از گلیمشان درازتر کرده‌اند، به دلیل وادادگی و ذوق‌زدگی است که دولت از روی کار آمدن آقای بایدن نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که آقای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش با حالت شعف، اشتیاق و وعده از جانب بایدن با مردم برخورد می‌کنند که تحریم‌ها فروریخت و آن کسی که تحریم‌ها را تشدید می‌کرد رفت، با این سبک صحبت کردن‌ها و از جانب بایدن حرف زدن، زمانی که طرف مقابل این اشتیاق را ببیند، قیمت را بالا می‌برد و شروع به ناز کردن و عشوه آمدن می‌کند و عقب می‌نشیند.

ذوالنوری همچنین یادآور شد: من فکر می‌کنم یکی از دلایل کوتاهی آقای بایدن در تصمیم برای لغو تحریم‌ها و همچنین فضولی و جسارت تئوریک‌های اروپا به ملت ایران و شرط و شروط گذاشتن برای ما، شاهد این ذوق‌زدگی در دولت ما بود و این ذوق‌زدگی به مردم ما ضربه زد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنانش گفت: این رفتار و ذوق‌زدگی در تأمین حقوق برجامی مانع ایجاد کرد چون طرف مقابل وقتی اشتیاق بازگشت در ما ببیند هزینه را بالا می‌برد و در رفع تحریم‌ها و انجام وظایف برجامی خود امتناع می‌کند. هر سیاستمدار این را می‌فهمد و هر کسی که الفبای مسائل سیاسی را بداند قطعا این را می‌فهمد و متوجه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن