اقتصادی

راه اندازی قطار خواف – روزنک بین ایران و‌ افغانستان/سالانه 6 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر جابجا می شود

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ – ۱۱:۳۸ راه اندازی قطار خواف – روزنک بین ایران و‌ افغانستان/سالانه 6 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر جابجا می شود

‌بهره‌برداری از راه‌آهن خواف ـ هرات با حضور رؤسای جمهور کشورهای ایران و افغانستان و وزرای مربوطه به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار و لحظاتی پیش این خط ریلی افتتاح رسمی شد.

راه اندازی قطار خواف - روزنک بین ایران و‌ افغانستان/سالانه 6 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر جابجا می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آیین بهره برداری از راه‌آهن خواف ـ هرات با حضور رؤسای جمهور کشورهای ایران و افغانستان و وزرای مربوطه به صورت ویدئوکنفرانسی در حال برگزاری است.

‌لحظاتی پیش به دستور رئیس جمهور، قطار از ایستگاه خواف به سمت ایستگاه روزنک در خاک افغانستان حرکت کرد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: 14 هزار کیلومتر خط آهن در کشور داریم، پیش از این ‌اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی دنبال شد و تا سال آینده هم 3 مرکز استان دیگر در کشورمان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

خیرالله خادمی با بیان این که اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: مسیر خواف ـ هرات در راستای اتصال شبکه ریلی ایران و افغانستان انجام شد، ادامه مسیر رشت به سمت آستارا را جهت اتصال ریلی به آذربایجان، روسیه و اروپا دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همچنین اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره و اجرای راه‌آهن کرمانشاه ـ خسروی در راستای اتصال شبکه ریلی به کشور عراق دنبال می‌شود و قطعا کشور افغانستان هم از مزایای این خط‌های ترانزیتی ریلی بهره می‌برد.

خادمی افزود: اتصاف راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ریلی منافع زیادی برای کشور خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اتصال راه‌آهن خواف ـ هرات نقطه عطفی در روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان است.

وی ادامه داد: ترانزیت سالانه 6 میلیون تن بار و جابه‌جایی یک میلیون مسافر بین ایران و افغانستان از اهداف اجرای این خط ریلی است و در سال‌های اولیه طرح جابجایی 3 میلیون تن بار و 400 هزار مسافر در سال‌های اول جابه‌جا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: برای اجرای این خط ریلی 12 میلیون مترمکعب عملیات خاکی و 390 هزار مترمکعب بالاست ریزی انجام شد.

خادمی اضافه کرد: امروز قطار از ایستگاه راه‌آهن خواف در خاک کشورمان به ایستگاه روزنک در خاک افغانستان می‌رود و با شعار «پیوند دو ملت، یک تاریخ و یک فرهنگ» اتصال ریلی ایران و افغانستان برقرار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در کل این خط 225 کیلومتر در 4 قطعه است که 3 قطعه آن به طول 140 کیلومتر در خاک ایران و افغانستان امروز افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که ارزش روز پروژه 2000 میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: با اجرای این خط اتصال مناسب کشور افغانستان از طریق راه‌آهن به آب‌های آزاد قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا از اهداف اجرای این خط ریلی است.

خادمی افزود: این خط آهن امکان پوشش 1.5 میلیون نفر از ساکنان استان هرات افغانستان در راستای جابجایی ریلی را دارد، همچنین موجب خروج سنگان از انزوا و رفع انحصار حمل و نقل جاده‌ای خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار بخش بزرگی از این پروژه قدردانی کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن