اقتصادی

رفتار پرمصرف‌ها عامل محقق نشدن اهداف برق امید/چرا توانیر آمار تکمیلی قبوض را منتشر نمی‌کند؟

سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ – ۰۰:۱۰ رفتار پرمصرف‌ها عامل محقق نشدن اهداف برق امید/چرا توانیر آمار تکمیلی قبوض را منتشر نمی‌کند؟

یک کارشناس انرژی گفت: اعلام نشدن آمار خروجی قبوض صادر شده توسط توانیر به این فرضیه که طرح برق امید به اهداف خود نرسیده است دامن می‌زند و به نظر می‌رسد، تغییر نیافتن رفتار پرمصرف‌ها عامل اصلی دور شدن توانیر از اهداف این طرح مفید است.

رفتار پرمصرف‌ها عامل محقق نشدن اهداف برق امید/چرا توانیر آمار تکمیلی قبوض را منتشر نمی‌کند؟

محمد پورحمید، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد از بیان جزئیات طرح برق امید،گفت: نزدیک به 2 ماه از صدور آخرین قبوض برق برای مشترکان می‌گذرد و در شرایطی که این قبوض می‌توانست به خوبی نتایج اجرای طرح برق امید را مشخص کند اما شرکت توانیر از بیان اطلاعات خودداری می‌کند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه طرح برق امید یک تصمیم درست برای تغییر نظام تعرفه‌گذاری به حساب می‌آمد، گفت: کلیات این طرح از منظر بسیاری از کارشناسان صحیح تلقی می‌شود اما توجه در جزئیات بیانگر آن است که این طرح توانایی تامین اهداف وزارت نیرو را به همراه نخواهد داشت.

*فرصت 6 ماهه به پرمصرف‌ها غیرعاقلانه است

وی در تشریح جزئیاتی که منجر به محقق نشدن اهداف طرح برق امید می‌شود، افزود: مصرف برق ما فاصله زیادی با مصرف کشورهای توسعه یافته دارد و علت اصلی این امر، پرمصرف‌ها هستند. با وجود این مسئله هیچ کدام از اقدامات توانیر در قالب طرح برق امید زمینه کاهش مصرف را به وجود نمی‌آورد.

پورحمید، ضمن تاکید بر اینکه افزایش تعرفه پرمصرف‌ها عامل توزیع عادلانه یارانه انرژی در کشور می‌شود، گفت: دقت کنید که در حال حاضر بیش از 51 درصد یارانه انرژی دولت در حوزه برق سهم 3 دهک بالای درآمدی و ثروتمندان است، و افزایش پلکانی این مشترکان تا حدی که هزینه واقعی تولید برق به همراه ارزش افزوده تولید را بپردازند باید در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس انرژی با اشاره به فرصت 6 ماهه توانیر به پرمصرف‌ها برای کاهش مصرف گفت: چرا بیاد دولت 6 ماه دیگر هزینه تامین برق خانه‌های لوکس ثروتمندان را تقبل کند در حالیکه ما در این دوران با خاموشی ناشی از مصرف زیاد همین دسته از مشترکان مواجه شده‌ایم.

*آیا اهداف طرح برق امید محقق شد؟

وی در بیان راهکارهای مد نظر دولت به منظور بهبود شرایط مصرف برق در دوران پیک زمستان گفت: افزایش پلکانی قیمت برق پرمصرف‌ها به میزانی که هزینه تمام شده واقعی تولید برق را بپردازند می‌تواند منجر به کاهش مصرف و در نهایت مدیریت پیک زمستان صنعت برق شود.

پورحمید در پایان با اشاره به محقق نشدن اهداف طرح برق امید، گفت: اعلام نشدن آمار خروجی قبوض صادر شده توسط توانیر به این فرضیه که طرح برق امید به اهداف خود نرسیده است دامن می‌زند و به نظر می‌رسد، تغییر نیافتن رفتار پرمصرف‌ها عامل اصلی دور شدن توانیر از اهداف این طرح مفید است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن