سیاسی

روایتی از 8 عهدشکنی‌ واشنگتن/ وقتی آمریکا دوست و دشمن نمی‌شناسد

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۳ روایتی از 8 عهدشکنی‌ واشنگتن/ وقتی آمریکا دوست و دشمن نمی‌شناسد

نقض توافقات و معاهدات بین‌المللی از سوی ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ به جزئی جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است.

روایتی از 8 عهدشکنی‌ واشنگتن/ وقتی آمریکا دوست و دشمن نمی‌شناسد

خبرگزاری فارس؛ یادداشت مهیمان ـ میثم زرندی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: نقض توافقات و معاهدات بین‌المللی از سوی ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ به جزئی جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است. رویکرد دولت‌های مختلف ایالات متحده همواره بر عدم پایبندی به تعهداتی که واشنگتن ملزم به اجرای آن‌ها شده، مبتنی بوده است و در این میان، آمریکایی‌ها حتی به هم‌پیمانان و متحدان خود نیز رحم نکرده‌اند. از همین‌روی، قصد داریم تنها بخشی از عهدشکنی‌های مشهور واشنگتن در طول تاریخ را مورد بازخوانی قرار دهیم.

نقض پیمان «وِرسای»

این پیمان در سال 1919 میلادی میان طرف‌های پیروز در جنگ جهانی اول و نیز متحدینِ شکست‌خورده به امضاء رسید و به موجب آن جنگ جهانی اول پایان یافت. علیرغم اینکه دولت وقت آمریکا معاهده مذکور را به امضاء رساند اما در نهایت مجلس سنای آمریکا در اقدامی عجیب و تأمل‌برانگیز از تصویب معاهده اجتناب کرد تا بدین‌ترتیب، اجرای تمامی تعهدات واشنگتن در پیمان «وِرسای» در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و زمینه وقوع جنگ جهانی دوم فراهم شود.

عدم اجرای معاهده «مبارزه با تبعیض علیه زنان»

ازجمله دیگر پیمان‌های بین‌المللی که واشنگتن به صورت علنی آن را زیر پای گذاشته است، معاهده «مبارزه با تبعیض علیه زنان» است. این معاهده در سال 1979 میلادی به امضاء رسید و 156 کشور در سطح جهان نیز به آن پیوستند. دولت وقت ایالات متحده آمریکا نیز ازجمله امضاء‌کنندگان معاهده مذکور به شمار می‌رفت. علیرغم این مسأله، مجلس سنای آمریکا طی چند دهه گذشته حاضر به تصویب این معاهده نشده است و از همین‌روی هیچیک از تعهدات واشنگتن در چارچوب این معاهده تا به امروز اجرایی نشده است.

زیر پا گذاشتن پیمان «چارچوب توافق» با کره شمالی

یکی از عهدشکنی‌های مشهور آمریکا نیز به زیرپای گذاشتن پیمان موسوم به «چارچوب توافق» میان این کشور و کره شمالی در اکتبر سال 1994 میلادی بازمی‌گردد. این پیمان‌نامه به منظور پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی به امضاء رسید. امضای این پیمان نه‌تنها به حل‌وفصل بحران میان آمریکا و کره شمالی منجر نشد بلکه تشدید این بحران را نیز به دنبال داشت، زیرا واشنگتن به تعهداتش عمل نکرد. سرانجام با روی کار آمدن «جرج بوش» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تیر خلاص به پیمان‌نامه مذکور زده شد، چراکه وی در سال 2002 میلادی رسما و به صورت علنی اعلام کرد که واشنگتن هیچ تعهدی نسبت به اجرای مفاد پیمان موسوم به «چارچوب توافق» ندارد.

عهدشکنی در اجرای «توافقنامه استراتژیکِ امنیتی» با عراق

در سال 2008 میلادی آمریکایی‌ها یک توافقنامه استراتژیکِ امنیتی را با دولت عراق به امضاء رساندند. طبق این توافقنامه مقرر شد تا نیروهای آمریکاییِ مستقر در عراق به تدریج از این کشور خارج شوند. آمریکایی‌ها در این توافقنامه مشهور متعهد شدند تا پایان سال 2011 میلادی تمامی نیروهای نظامی خود در خاک عراق را از این کشور خارج سازند. با این‌حال، پس از پایان سال 2011 نه‌تنها نیروهای آمریکایی از خاک عراق خارج نشدند بلکه چند سال پس از این توافق یعنی در سال 2014 واشنگتن در قالب تشکیل ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش حضور نظامی خود در خاک عراق را پررنگ‌تر ساخت و تمامی تعهداتش در چارچوب توافق استراتژیک امنیتی را زیر پای گذاشت.

خروج از «پیمان تجاری اقیانوس آرام»

این پیمان‌نامه در فوریه سال 2016 میلادی میان 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام به جز چین، با هدف کاهش تعرفه‌های گمرکی میان کشورهای عضو به امضاء رسید. با این‌حال، پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، وی بی‌درنگ نسبت به خروج واشنگتن از این پیمان اقدام کرد.

خروج از «توافق پاریس»

این توافقنامه با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با مشکلات محیط‌زیست در دسامبر سال 2015 با توافق بیش از 140 کشور نهایی و تصویب شد. با این‌حال، ایالات متحده آمریکا در آگوست 2017 میلادی رسما خروج خود از توافق را اعلام کرد.

عهدشکنی در اجرای تعهدات در قبال «یونسکو»

سازمان «یونسکو» که زیرمجموعه سازمان ملل متحد محسوب می‌شود در سال 1922 میلادی با هدف کمک به برقراری صلح در جهان ایجاد شد و آمریکا نیز یکی از اعضای آن بود. با این‌حال، واشنگتن در یک عهدشکنی جدید در دسامبر سال 2017 میلادی اعلام کرد که دیگر به تعهدات خود در قبال «یونسکو» پایبند نخواهد بود.

عهدشکنی آشکار در «برجام» و نقض قوانین بین‌المللی

شاید بتوان از عهدشکنی آمریکایی‌ها در قبال توافق هسته‌ای با ایران موسوم به توافق «برجام» به عنوان مهم‌ترین و برجسته‌ترین نقض عهدهای واشنگتن در طول چند دهه اخیر یاد کرد. علیرغم اینکه توافق برجام حاصل قریب به 10 سال رایزنی‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مختلف بین‌المللی بود و در دور نهایی مذاکرات نیز آمریکایی‌ها خود به صورت مستقیم در گفتگوها مشارکت داشتند اما رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مِی سال 2018 میلادی رسما خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد. از آنجایی که توافق برجام به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود، اقدام آمریکایی‌ها در واقع نقض صریح، فاحش و آشکارِ قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

آنچه که بدان اشاره شد مهمترین عهدشکنی‌های واشنگتن در طول تاریخ بوده است و بدون تردید در طول ده‌ها سال گذشته آمریکایی‌ها ده‌ها و صدها توافق و معاهده بین‌المللی دیگر را نیز زیر پای گذاشته‌اند.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن