فرهنگ و هنر

روایتی طنازانه از ماجرای کرونا

۶۵ میلیون مبتلا و ۱.۵ میلیون جان‌باخته؛ کرونا بدون ترمز در جهان پیش می‌رود

حمیدرضا قادری گفت: زبان روایت در کتاب «با قصه و غصه کرونا»، صمیمانه و طنازانه است، به‌گونه‌ای ‌که مخاطب احساس نکند در حال خواندن یک مطلب تخصصیِ علمی است.

به گزارش مشرق، نزدیک به ۱۰ ماه از شیوع بیماری کرونا در دنیا می‌گذرد و همچنان چهره‌های جدیدی از این ویروس موذی رو می‌شود. هنوز درمان و داروی قطعی برای این بیماری تولید نشده، اما تلاش‌های دانشمندان و پژوهشگران سرتاسر کره خاکی بی‌نتیجه هم نبوده و به‌زودی نخستین دستاوردهای علمی در این زمینه به کمک بشر خواهد آمد. در این مدت، اطلاعات مختلفی از روند ساخت دارو و واکسن، پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری و درمان، در فضای مجازی و اینترنت، رسانه‌ها، مقالات، مجلات و کتاب‌ها منتشر شده که این پراکندگی و روایت‌های مختلف در بسیاری موارد موجب سردرگمی مردم شده‌ است.
در این میان برخی متون هم سعی کرده‌اند با ارائه اطلاعات صحیح و مورد نیاز عموم جامعه آن‌هم به زبانی ساده و قابل‌فهم، مردم را اندکی از این سردرگمی برهانند. کتاب «با قصه و غصه کرونا» نیز یک کتابچه راهنما برای عبور مردم ایران از طغیان ویروس کرونا است.
سید حمیدرضا قادری نویسنده این کتاب، علاوه بر دارا بودن مدرک پزشکی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم (خارج فقه و اصول) و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ تشیع است. این پژوهشگر حوزه رسانه، ۴۴ شماره دبیر تحریریه ماهنامه «رواق هنر و اندیشه» بوده و ۶ سال نیز ریاست کتابخانه تخصصی فلسفه و هنر موسسه آموزش عالی حکمت و هنر اسلامی قم را برعهده داشته است. «برگزیده دانش‌نامه دین، رسانه، ارتباطات»، «مجموعه مقالات فناوری و رسانه» و «مجموعه مقالات دین و رسانه» در ۲ جلد ازجمله کتاب‌هایی است که در کارنامه علمی این پزشکِ نویسنده دیده می‌شود.

وی در معرفی این کتاب، بیان کرد: «با قصه و غصه کرونا»، مجموعه‌ای از دانستنی‌ها برای مواجهه با بیماری کرونا است که هر فرد در ایران می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را به زبان ساده از آن دریافت کند. این ویروس چیست، چه علائمی در بدن ایجاد می‌کند، عوارض آن چیست، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم، این بیماری چه تفاوت‌هایی با آنفولانزا و سرماخوردگی دارد، چگونه بدن را تقویت کنیم، نکاتی درباره تقویت سیستم ایمنی و نحوه ضدعفونی، ازجمله سرفصل‌های این کتاب است.
قادری افزود: در این کتابچه، اطلاعات پراکنده‌ علمی که در این مدت منتشر شده بود را دسته‌بندی و مرتب کردم. بخش‌هایی که حاوی اطلاعات تخصصی دارویی و درمانی بوده و نیاز به اطلاع‌رسانی عمومی نداشتند را حذف و پراکنده‌گویی‌ها را یکدست کردم. کتاب به‌گونه‌ای تدوین شده که برای عموم قابل‌فهم باشد. برای نوشتن این دستنامه، نزدیک به ۵۰۰ صفحه مطالب مرتبط با پروتکل‌های مختلف بهداشتی از منابع داخلی و خارجی خوانده شده که فهرست منابع در انتهای کتابچه آمده است.
نویسنده کتاب «با قصه و غصه کرونا»، گفت: زبان روایت کتاب، صمیمانه و طنازانه است، به‌گونه‌ای ‌که مخاطب احساس نکند در حال خواندن یک مطلب علمی و تخصصی است. در این مدت مردم به اندازه کافی توصیه‌های درمانی را خوانده و شنیده‌اند و چشم‌ و گوش‌های آن‌ها از این نوع مطالب اشباع شده، لذا این زبان را انتخاب کردم تا برای افراد جذابیت و تازگی داشته باشد و ظرف چند ساعت بتوانند به‌راحتی کتاب را مطالعه کنند.
وی همچنین با اشاره به شیوه تنظیم محتوای این کتاب، توضیح داد: نحوه تنظیم مطالب به‌صورت پرسش و پاسخ است. پرسش‌هایی که مردم در مطب یا فضای مجازی مطرح کرده بودند، دسته‌بندی و پاسخ داده شده‌اند تا مردم حس کنند این کتاب برای آن‌ها نوشته شده و بتوانند با آن انس بگیرند.

این پژوهشگر ادامه داد: وقتی با حجم زیادی از اطلاعات پراکنده و پرسش‌های مردم که بسیاری از آن‌ها تکرار می‌شدند، مواجه شدم، به ذهنم خطور کرد که کتابچه‌ای راهنما به زبان ساده برای مردم بنویسم. ابتدای آبان نوشتن آن‌را آغاز و ۱۳ آبان متن را تحویل ویراستار دادم. یک هفته پیش نیز آن‌را در قالب pdf در سایت منتشر کردم. صفحه سایت و مراحل دانلود را بسیار ساده درنظر گرفتیم تا همه مردم ایران با هر اندازه دانشی که دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.
قادری همچنین اظهار کرد: به سیاق کتاب‌های علمی درنظر دارم هر ۳۰ یا ۴۰ روز براساس پرسش‌ها و همچنین پروتکل‌های جدید، کتاب را ویرایش کنم.
علاقه‌مندان می‌توانند فایل pdf کتابچه را از سایت اینترنتی به نشانی www.drhamidqaderi.ir به‌صورت رایگان دانلود کنند.

*ایبنا

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن