اجتماعی

روایت مدیر مدرسه نشدن فرهنگیان بالای 45 سال

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۲۳:۱۴ روایت مدیر مدرسه نشدن فرهنگیان بالای 45 سال

در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، شرطی وجود داشت که فرهنگیان بالای 45 سال امکان مدیر شدن نداشتند؛ البته این روزها خبر رسیده که این قانون ملغی شده است ولی به این دوره فرایند انتخاب و انتصاب مدیران نمی‌رسد.

روایت مدیر مدرسه نشدن فرهنگیان بالای 45 سال

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: چند سالی است که آموزش و پرورش فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را با آزمون و مصاحبه انجام می‌دهد؛ البته این فرایند از بین کسانی است که داوطلب این رده شغلی باشند.

اما نکته اینجاست که مدیر مدرسه شدن، شرایطی دارد و یکی از این شرایط این است که فرهنگیان بالای 45 سال سن امکان حضور در این فرایند را ندارند؛ در این خصوص فرهنگیان، گلایه‌های مختلفی داشتند که چرا افراد با سابقه و باتجربه امکان حضور در مدیریت مدرسه را پیدا نمی کنند.

بخشنامه‌ای که حق برخی از فرهنگیان را تضییع کرد

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس 27 تیر امسال در برنامه پرسشگر درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن 45 سالگی دیگر نمی‌توانند به عنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند، گفت: «متاسفانه این موضوع به مدارس بخشنامه شده است؛ سازمان امور استخدامی مصوب کرده و آموزش و پرورش هم به کل کشور اعلام کرده است. اگر اینطور باشد اولین کسی که باید کنار برود، خود آقای وزیر است».

وی ادامه داد: «به هردلیلی این بخشنامه صادر شده باشد خلاف قانون و مغایر اصول قانون اساسی است؛ نمی‌توانیم کسی را محدود کنیم؛ این قانون را چه کسی مصوب کرده است؟ در قانون مدیریت خدمات کشوری شرایط مدیرها اعلام شده است. این بخشنامه صادر شده مغایر با قانون مدیریت خدمات کشوری و تضییع حقوق شهروندی است».

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی افزود: «به عنوان مثال اگر فردی در 30 سالگی استخدام شده باشد در سن 45 سالگی و با 15 سال سابقه را نباید بتواند برای اولین بار مدیر مدرسه شود؟ به چه دلیل باید حق کسی را از او بگیریم؟ اگر جوانی شرایط لازم را دارد می تواند مدیر مدرسه شود، 30 سال داشته باشد یا 40 سال. اصلا در مدرسه مدیر یعنی فردی که باسابقه است، آموزش و پرورش را می‌شناسد و تجربه دارد».

وی افزود: «اگر اینطور است همه استاندارها، وزیر با همه معاونینش باید کنار بروند زیرا اکثر قریب به اتفاق بالای 45 سال سن دارند؛ این حرف مبنای قانونی ندارد و خواهش می‌کنم دوستان پیگیری کنند حتما این بخشنامه باید لغو شود چرا که چند هزار معلم مشکل پیدا خواهند کرد».

31 تیر، حاجی‌بابایی نامه‌ای به رئیس سازمان اداری و استخدامی نوشت و این موضوع را مطرح کرد. در این نامه آمده است: انتصاب و ارتقای شغلی کارمندان باید با رعایت شرایط تحصیلی و تجربی لازم و پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد و مفاد ماه 57 قانون مذکور، دستورالعمل اجرایی فصل هشتم قانون مدیریت خدمات کشوری(انتصاب و ارتقای شغلی) و شرایط تخصصی و عمومی پست های مدیریت حرفه ای و نحوه ارتقای مسیر شغلی با پیشنهاد سازمان به تصویب شورای عالی اداره می رسد، مبنای قانونی ندارد».

تعیین سقف سنی ۴۵ سال مخالف قانون مدیریت خدمات کشوری بود‌

پس از این ماجرا و پیگیری‌های انجام شده، در نهایت دیوان محاسبات شرط سنی برای انتصاب مدیران را ملغی و غیر قانونی اعلام کرد. حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: دیوان محاسبات در پاسخ به مکاتبه ای که در خصوص غیر قانونی بودن ، تعیین سقف سنی برای انتصاب مدیران، داشتیم، تعیین سقف سنی برای مدیران را ملغی و غیر قانونی اعلام کرد.

وی در توضیح این موضوع گفت: وزارت آموزش و پرورش طی دستورالعملی برای انتصاب مدیران سقف سنی ۴۵ سال را تعیین کرده بود، که مخالف قانون مدیریت خدمات کشوری بود‌.

حاجی بابایی افزود: به دنبال دریافت اعتراضات فرهنگیان طی مکاتبه ای با معاون رئیس جمهور ورئیس امور استخدامی و اداری کشور، موضوع غیر قانونی بودن مصوبه مذکور را اعلام و درخواست اصلاح این مورد را داشتیم.

وی تاکید کرد: دیوان محاسبات طی مکاتبه ای با معاون رییس جمهور ورئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، مصوبه تعیین سقف سنی برای انتصاب مدیران راملغی و غیر قانونی اعلام کرد.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس، به کارمندان این اطمینان را داد که مجلس در مقابل مصوبات خلاف قوانین و اسناد فرادستی می‌ایستد و برای اجرای قوانینی که پشتیبان منافع حرفه‌ای فرهنگیان و کارکنان کشوری است، مجددانه پیگیر است.

به گزارش فارس، گرچه مصوبه تعیین سقف سنی برای انتصاب مدیران ملغی اعلام شده است اما امکان شرکت این افراد در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس وجود ندارد چرا که این فرایند مراحل پایانی خود را سپری می کند؛ حالا باید دید آیا آموزش و پرورش، در سال آینده، این قانون را به درستی اجرا خواهد کرد؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن