فرهنگ و هنر

روزنوشت‌های «حاجی غیربازاری» کتاب شد

روزنوشت‌های «حاجی غیربازاری» در خبرگزاری فارس کتاب شد +بخشی از اثر

روزنوشت‌های سجاد محقق از سفر حج سال ۱۳۹۷ که پیش‌تر به عنوان یادداشت‌های روزانه این نویسنده و منتقد در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، در شمایل کتاب و با عنوان «حاجی غیربازاری» به چاپ رسید.

به گزارش مشرق، روزنوشت‌های سجاد محقق، شاعر و نویسنده از سفر حج سال ۱۳۹۷ که پیش‌تر به عنوان یادداشت‌های روزانه این شاعر و نویسنده در صفحه کتاب و ادبیات و حج و زیارت خبرگزاری فارس منتشر شده بود، در شمایل کتاب و با عنوان «حاجی غیربازاری» از سوی نشر قو به چاپ رسید.

این یادداشت‌ها که در ۲۶ روز از ماجرای تصمیم مولف برای رفتن به سفر حج و اتفاقات پیش از آن آغاز و تا آخرین طواف در مکه مکرمه ادامه دارد، در موسم حج دو سال پیش در گروه فرهنگ فارس و با عنوان ثابت «یادداشت‌های یک زائر اهل قلم» منتشر می‌شد.

مهم‌ترین ویژگی این سفرنامه که آن را خواندنی کرده است، زبان و نثری است که محقق در خلق آن به کار برده است. نویسنده در کتاب «حاجی غیربازاری» تصویری بدون روتوش از خود به عنوان یک حاجی ایرانی به نمایش کشیده است و یادداشت‌هایش را به سمت خلق یک روزنوشت فلسفی و یا مردم‌شناسانه پیش نبرده است.

نویسنده کتاب در این سفر با نمایندگان اقوام و ملل مختلف حاضر در حج دوست شده و با آن‌ها درباره سیاست و فرهنگ به صحبت و گفت و شنود نشسته است. او در این دیدارها، رفتاری فرامرزی و غیرمتعصب از خود نشان داده است.

سجاد محقق، این کتاب را سوغاتی دلربا و دوست‌داشتنی برای خودش از سفر حج می‌داند و سخت به آن دلبسته است. او درباره اثرش می‌گوید: نه ذوق عرفانی ویژه‌ای دارد و نه قرار است چیزی بیشتر از آنچه را موضوع روایت است به مخاطب نشان دهد.

این کتاب را نشر قو در ۱۵۷ صفحه و با قیمت ۲۸ هزار تومان به بازار کتاب فرستاده است.

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن