فرهنگ و هنر

روزی در تقویم به نام ثروت ملی ایرانیان

به گزارش مشرق، علی دارابی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در فرهنگ ایرانیان، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. از ترانه لالایی تا نقش شعر بر لوح یادبود ، کتاب زندگی منظومه ای از سخن ها و سروده های شنیدنی ست.

زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان تشیع و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران اثر ارزشمند در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان بوده است.

در تجلی این ظهور و حضور ، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز بیست و هفتم شهریورماه ، مقارن با سالروز درگذشت استاد شهریار، (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷) «روز ملی شعر و ادب پارسی» نامیده شده است.

مقام معظم رهبری فرمودند « شعر ثروت ملی ایرانیان است» . ایشان توجهی ویژه به شعر و شاعران کهن و ادیبان هم روزگار ما داشته و خود نیز از دانش و قریحه خاصی در این حوزه برخوردارند. زبان فارسی را یکی از دو رکن اساسی هویت ایرانی می شناسند.

علاوه بر « زبان فارسی معیار» در سرزمین گوهرخیز ایران ، مردمانی با گویشها و زبان های متنوع زندگی می کنند که ضمن « حفظ وحدت ملی » با حمیت ایرانی خویش ؛ پرچم رنگارنگ کلام پارسی و شعر ( فولکلور ) را در سپهر فرهنگی و رسانه ای جهان به اهتزاز درآورده اند.

فرهنگستان زبان و ادب پارسی مسئولیتی مهم در این حوزه دارد . از جمله معادل گزینی برای واژه های خارجی که در گفتمان جامعه رایج شده است و با توجه به سرعت ارتباطات و شتاب در تولید علم و مهارت ، نیازمند فعالیتی بیشتر برای خلق و تفهیم واژگان روان و مخاطب پذیر پارسی است.

رسانه ملی نیز رسالت آگاهی بخشی ، آموزش و انتشار سریع و موثر آفریده ها برای پالایش و تعالی زبان در گفتار و نوشتار ملت ایران را بعهده دارد . از اینرو با دعوت از اساتید تراز اول شعر و زبان فارسی به بررسی کارشناسی ، تحلیل تخصصی و طراحی هنرمندانه برنامه ها برای سالم‌سازی زبان گویندگان و مجریان صداوسیما پرداخته و ضمن آموزش و نظارت بر تطهیر زبان رسانه ، مستقیما بر زبان جامعه تاثیر می گذارد .

توفیقاتی که در این زمینه کسب شده ( در همین ایام ) از سوی رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مورد تقدیر قرار گرفت .

امید که در آینده ای نه چندان دور ؛ شهد شیرین سخن پارسی علاوه بر کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان، در کام و کلام مردم سایر نقاط دنیا پدیدار و ماندگار شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن