اجتماعی

رویکرد خشونتی نظام سلطه علیه زنان ایرانی

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۲۲ رویکرد خشونتی نظام سلطه علیه زنان ایرانی

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروزه نظام سلطه با کمک بازار روابط جنسی، ابتدا زنان را به ابزار جنسی تبدیل می‌کند و سپس با کمک امپراطوری رسانه‌ای خود، قربانیان خشونت جنسی مثل رومینا را به عنوان ابزاری برای سرکوب یک ملت مورد استفاده قرار می‌دهد.

رویکرد خشونتی نظام سلطه علیه زنان ایرانی

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، جمیله علم الهدی رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، درنشست رونمایی از کتاب «جنسی زدگی و خودشی انگاری در زنان» که در حوزه علمیه خراسان برگزار شد، خشونت علیه زنان ایرانی را همچون اغلب زنان جهان شامل سه نوع خشونت رایج عنوان کرده و گفت: یکی از آنها، نگاه غالبی است که زنان را نه انسان بلکه یک ابزار یعنی ابزار بهره کشی جنسی می‌بیند یکی از مهمترین و رایج ترین انواع خشونت علیه زنان است.

وی مسخ شدگی و جنسی زدگی را به عنوان دومین نوع خشونت علیه زنان یاد کرد و اضافه کرد: در این نوع خشونت که بی سابقه بوده و نوعی خشونت مدرن تلقی می شود و از دستاوردهای نظام سلطه است، زنان مسخ شده و جنسی‌زده، می‌پذیرند و می‌پسندند که فقط ابزار جنسی باشند. آنها همه جنبه‌های انسانی خود را فراموش می کنند و در سرنوشت خویش جز ابزار جنسی بودن چیزی نمی‌بینند و همه آرزوهایشان به رابطه جنسی ختم می شود.

علم‌الهدی، سومین نوع از خشونت علیه زنان را خشونت جنسی دانست و افزود: در این شکل از خشونت، زنان در روابط آزاد خودخواسته دچار بهره‌کشی و خشونت جنسی شده و به قتل و خودکشی مبتلا می شوند.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، علاوه بر این سه نوع خشونت که در همه جوامع تا حدی رواج دارد، زنان ایرانی را قربانی نوع چهارم از خشونت دانست و گفت: زنان ایرانی علاوه بر انواع سه گانه خشنونت، دچار یک نوع خشونت خاص نیز هستند چرا که از یک جهت دیگر با نگاه ابزاری به عنوان ابزار توسعه استعمار دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمان رضاخان با حذف حجاب و تحمیل آزادی‌های جنسی، ماشین مدرنیزاسیون در ایران به راه افتاد، یعنی در آن زمان زنان ایرانی به عنوان پیشقراول تحمیل مدرنیته در نظر گرفته شدند.

علم‌الهدی این رویکرد خشونت‌زا علیه زنان ایرانی را همچنان در جریان دانسته و با اشاره به ماجرای قتل رومینا افزود: امروزه نظام سلطه با کمک بازار روابط جنسی، ابتدا زنان را به ابزار جنسی تبدیل می‌کند و سپس با کمک امپراطوری رسانه‌ای خود قربانیان خشونت جنسی مثل رومینا را به عنوان ابزاری برای سرکوب یک ملت مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی با ستایش از نقش زنان در انقلاب تمدنی ایران و با انتقاد از هیجان زدگی فضای رسانه‌ای کشور، تحلیل‌های علمی و جریان شناسی تاریخی در حوزه زنان را لازم دانست و ادامه داد: در این موقعیت برای مقابله با این شکل خاص و پیچیده از خشونت علیه زنان به مشارکت و بصیرت بیش از همیشه نیاز داریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: وقت آن است که زنان ایرانی مسؤولیت تاریخی خود را درک کنند و اجازه ندهند این نگاه ابزاری توسعه پیدا کند. باید زنان ایرانی پیشرو باشند و علیه خشونت تمدنی غرب، قیام کنند.

لازم به ذکر است آیین رونمایی از کتاب «جنسی زدگی و خودشی انگاری در زنان» با حضور آیت الله سیدمصباح عاملی، مدیرحوزه علمیه خراسان و جمیله علم الهدی، مدیر هیأت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی به صورت مجازی برگزار شد و در این نشست حکیمه سقای بی ریا، استادیار دانشگاه تهران و زهرا داورپناه عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده قم نیز سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن