اقتصادی

رکوردزنی در مدت زمان حفاری چاه 119 منصوری صحت ندارد/عقب‌ماندگی طرح 28 مخزن از برنامه

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۴:۲۳ رکوردزنی در مدت زمان حفاری چاه 119 منصوری صحت ندارد/عقب‌ماندگی طرح 28 مخزن از برنامه

فقط در میدان منصوری حداقل در 14 چاه جلوافتادگی از برنامه بیشتر از چاه شماره 119 است و در نتیجه، اظهارات مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره رکوردزنی در این طرح خلاف واقعیت است.

رکوردزنی در مدت زمان حفاری چاه 119 منصوری صحت ندارد/عقب‌ماندگی طرح 28 مخزن از برنامه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب اخیرا با اعلام خبری از دستاورد جدید طرح 28 مخزن رونمایی کرده است که این دستاورد ناظر به ثبت رکورد جدید در زمان حفاری چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب می‌باشد. براساس این خبر، چاه شماره 119 میدان نفتی منصوری از زیرمجموعه‌های طرح 28 مخزن ظرف مدت 47 روز به اتمام رسید که 20 روز زودتر از برنامه به پایان رسیده و این موضوع رکوردی جدید در زمان حفاری چاه‌های مناطق نفتخیز جنوب به شمار می‌آید‌. در ادامه این گزارش به بررس جزئیاتی درباره رکورد جدید اعلامی توسط مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب پرداخته می‌شود:

چاه شماره 119 میدان منصوری بخشی از طرح افزایش و نگهداشت تولید از میدان منصوری است که یکی از پروژه‌های طرح 28 مخزن محسوب می‌شود، مبلغ قرارداد پروژه منصوری در حدود 1300 میلیارد تومان است و پیمانکار آن شرکت OIEC می‌باشد. در این پروژه حدود 75 درصد عقب افتادگی نسبت به برنامه وجود دارد. این پروژه که در اول اسفند 97 آغاز بکار نموده است باید طی مدت 2 سال یعنی در ابتدای اسفند 99 به پایان برسد، این درحالیست که این پروژه بعد از گذشت 18 ماه در حدود 20 درصد پیشرفت واقعی و 75 درصد عقب افتادگی از برنامه داشته است. لذا اتمام چند روز زودتر از برنامه در یکی از چاه‌های این میدان تاثیر چندانی در عقب افتادگی کلی این پروژه 1300 میلیاردی نخواهد داشت.

در ارتباط با چاه 119 ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

1-عملیات حفاری این چاه در تاریخ 30 فروردین 99 آغاز و در تاریخ 16 خرداد 99 یعنی طی مدت 49 روز به پایان رسیده است و عدد 47 روز بیان شده توسط مدیر فنی صحیح نمی‌باشد.

2-طبق برنامه این چاه باید ظرف مدت 63 روز به پایان می‌رسید و در عمل نیز طی مدت 49 روز به پایان رسید که این موضوع به معنای 14 روز جلوافتادگی از برنامه است و عدد 20 روز بیان شده توسط مدیرفنی صحیح نمی‌باشد.

3- در حفاری چاه‌های نفت جلوافتادگی نسبت به برنامه امر جدیدی نیست و در کلیه میادین از جمله میدان منصوری سوابق زیادی از زودتر به پایان رسیدن چاه نسبت به برنامه وجود دارد که آمار مذبور بیانگر عدم صحت خبر ثبت رکورد جدید در جلوافتادگی از برنامه می‌باشد. در جدول 1 به تعدادی از آن‌ چاه‌ها اشاره می‌گردد.

جدول 1- رکوردهای سایر چاه‌های میدان منصوری

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌شود فقط در میدان منصوری حداقل در 14 چاه جلوافتادگی از برنامه بیشتر از چاه شماره 119 است و همانطور که ملاحظه می‌شود چاه 26 با 49 روز جلوافتادگی در حدود 35 روز جلوتر از رکورد مورد ادعای مدیرفنی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

*رکوردزنی در حفاری چاه شماره 119 در طرح 28 مخزن صحت ندارد

در این راستا حسام عباسی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مدت زمان عملیات حفاری در چاه شماره 119 گفت: «این چاه که توسط دکل 204 شرکت OIEC حفاری شده است قبل از شروع عملیات حفاری به مدت 20 روز درگیر جابجایی بوده است که میزان زمان جابجایی دکل زمانی که موقعیت قبلی دکل نیز در همان میدان می‌باشد زیر 10 روز در نظر گرفته می‌شود و لذا در بحث جابجایی برای حفاری این چاه حداقل 10 روز عقب افتادگی وجود دارد».

وی در ادامه اظهار داشت: «دکل فوق قبل از آغاز عملیات حفاری از 9 فروردین 99 لغایت 29 فروردین 99 حدود 20 روز به بهانه شیوع کرونا عملیات خود را تعطیل نموده است و این در حالی است که هیچکدام از دکل‌های سایر پیمانکاران مشغول بکار در مناطق نفت‌خیز جنوب عملیات خود را تعطیل نکرده‌اند».

عباسی همچنین افزود: «نهایتا این دکل بعد از ترخیص از چاه شماره 119 میدان منصوری در تاریخ 16 خرداد 99 تاکنون که بیش از دو ماه گذشته است هنوز عملیات حفاری چاه 121 را آغاز نکرده است که با احتساب 20 روز تعطیلی به بهانه شیوع کرونا و 10 روز عقب افتادگی در جابجایی در موقعیت چاه 119 عملا 90 روز تاخیر در عملیات داشته است، یعنی حدود 2 برابر زمان صرف شده برای حفاری چاه 119 میدان نفتی منصوری».

این کارشناس انرژی گفت: «لذا زمان حفاری چاه 119 منصوری در طرح 28 مخزن در مقایسه با برنامه خلاف آنچه که مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان نموده‌اند نه تنها رکورد نبوده بلکه از زمان حفاری چاه‌های حفاری شده در همین میدان عقب‌تر نیز بوده است. در رابطه با مقایسه زمان حفاری چاه 119 از زیرمجموعه‌های طرح 28 مخزن نسبت به چاه‌های مشابه خود در این میدان نیز باید توجه نمود که در این زمینه نیز رکوردی برای زمان حفاری این چاه ثبت نشده که چاه‌های ذیل مصداقی از آن می‌باشد».

وی خاطرنشان کرد: «حفاری چاه‌های شماره 42، 79، 56، 43 و 47 در میدان منصوری به ترتیب طی مدت 37، 41، 45، 46 و 46 روز به پایان رسیده است که در عمل سریعتر از چاه شماره 119 به اتمام رسیده است و این موضوع نیز علتی دیگر بر عدم وجود هرگونه رکورد در چاه شماره 119 میدان منصوری است که در مصاحبه مدیرفنی مناطق نفت‌خیز جنوب به آن اشاره شده است».

* وزارت نفت در شیوه اجرای طرح 28 مخزن تجدیدنظر کند

مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش دیگری از مصاحبه خود عنوان کرده است که عملیات حفاری چاه شماره ۱۲ نرگسی نیز پس از ۱۰۸ روز به پایان رسید که نشان دهنده‌ی پیشی گرفتن یک هفته‌ای از برنامه حفاری این چاه می‌باشد. در اینجا نیز توجه به این نکته ضروری است که چاه شماره 5 میدان نفتی نرگسی با عمق حدود 2500 متر دارای برنامه حفاری 75 روزه بود و طی مدت 57 روز نیز به پایان رسید و 18 روز نسبت به برنامه جلوتر بود و با عمقی بیشتر از چاه شماره 12 در حدود 51 روز زودتر از این چاه به پایان رسید. همچنین چاه شماره 3 این میدان نیز حدود 50 روز جلوتر از برنامه و طی مدت 40 روز به اتمام رسید. لذا در این میدان نیز رکوردی به ثبت نرسیده است.

در ارتباط با حفاری‌های مرتبط با طرح 28 مخزن که گفته می‌شود 2 چاه از آن از برنامه جلو افتاده است توجه به این نکته ضروری است که این طرح باید طی مدت 2 سال حدود 280 حلقه چاه جدید حفاری می‌نمود اما اکنون و بعد از گذشت 18 ماه از شروع اولین پروژه، صرفاً حفاری 7 حلقه چاه به اتمام رسیده است که در مقایسه با تعداد 280 حلقه چاه برنامه‌ریزی شده فاصله زیادی دارد. در همین 7 حلقه چاه حفاری شده نیز عقب افتادگی‌های زیادی نسبت به برنامه وجود دارد و هیچکدام از آن 7 چاه تاکنون نفتی تولید نکرده‌اند. شرح مختصری از این 7 حلقه چاه در جدول 2 بیان شده است.

جدول 2- برنامه چاه‌های طرح 28 مخزن

در حال حاضر طرح 28 مخزن فقط در 6 بسته در حال اجرا است و حدود 80 درصد عقب افتادگی نسبت به برنامه دارد و فرآیند اجرای سایر بسته‌های آن نیز در عمل هنوز آغاز نشده است و در بحث حفاری نیز با استناد به اطلاعات ارائه شده و عملکرد ضعیفی دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که با این کارنامه ضعیف چه اصراری برای موفق نشان دادن این پروژه وجود دارد؟ آیا بهتر نیست به جای توجیه عقب‌افتادگی این طرح‌ها با عواملی نظیر سیل، تحریم، شیوع کرونا و نبود بودجه، مشکلات موجود در شیوه اجرای این طرح و برهم زدن روابط سازمانی در مناطق نفت‌خیز جنوب است، مورد توجه قرار گیرد؟

با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌های وزیر نفت بر مبنای گزارشاتی است که از طرف مدیران پایین‌دستی به وی ارائه می‌شود، ارائه گزارشات نادرست به وزیر نفت سبب اشتباه ایشان در روند تصمیم‌گیری‌ها و ادامه طرح‌هایی می‌شود که در نهایت خسارات اقتصادی و اجتماعی را برای کشور بدنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن