اقتصادی

ریزش بازار با تزریق ریسک توسط دولت/ سازمان بورس از نمادها تصنعی حمایت نکرد

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۸:۱۸ ریزش بازار با تزریق ریسک توسط دولت/ سازمان بورس از نمادها تصنعی حمایت نکرد

تاثیر 23 درصدی کاهش قیمت سهام شستا در شاخص کل نشان داد، مردم نسبت به سهام دولتی بی اعتماد شده اند.

ریزش بازار با تزریق ریسک توسط دولت/ سازمان بورس از نمادها تصنعی حمایت نکرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ریزش 90 هزار واحدی بورس، سبب شد افت تاریخی در بورس شکل بگیرد و بیشترین ریزش بورس طی سال های گذشته رقم خورده است.

دلایل مختلفی از سوی اهالی بازار برای این افت عنوان می‌شود. چنانکه بخشی از فعالان بازار می‌گویند این اصلاح ناشی از شرایط طبیعی بازار است. اما اغلب کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که اختلاف موجود میان دو وزارتخانه در عرضه دارا دوم سبب سقوط این روزهای بازار سرمایه شده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، زمانی که از یک طرف ریسک به سیستم معاملات تزریق می شود و از طرف دیگر، نااطمینانی و بی برنامگی برای همان سیستم ایجاد می شود، نتیجه همین ریزش ها خواهد بود. در ماجرای صندوق ETF دو وزاتخانه با یکدیگر درگیری داشته و بیانیه های زیرمجموعه های این دو وزارتخانه سبب شده، مردم اعتمادشان را به دولت از دست بدهند.

البته در این شرایط، مردم نیز به عنوان خریدار اطمینان خود را از دست داده اند و برگشت این اطمینان در شرایط فعلی زمان بر است.

گشایش اقتصادی دولت، عامل ریزش بورس؟

یکی دیگر از دلایل ریزش بورس طی روزهای گذشته اعلام طرح دولت در خصوص گشایش اقتصادی و فروش نفت و اوراق سلف نفتی بوده است. هنوز ابعاد این طرح برای مردم و کارشناسان اقتصادی مشخص نشده است. البته مردم هنوز هم نسبت به طرح گشایش اقتصادی دولت به درستی آگاه نشده اند و هنوز عاقبت طرح فروش اوراق سلف نفتی هم برای خریداران مشخص نشده است.

مشخص نبودن بازدهی، هدایت منابع دولتی، شرکت های دولتی و بانک ها از بازار بورس به سمت خرید این اوراق سلف و آینده این اوراق از جمله مواردی است که هنوز برای مردم تبیین نشده است.

سهام عدالت، عامل ریزش چهارشنبه بورس؟

با آزادسازی 30 درصد دوم سهام عدالت در 18 مرداد، بسیاری از مردم شروع به ثبت سفارش در حوزه فروش سهام عدالت خود کردند. کارگزاری ها و بانک ها موظف بودند پس از 48 ساعت شروع به فروش این سهام کنند. روز چهارشنبه گذشته بعد از رشد 30 هزار واحدی بورس، سهام شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت به صورت آبشاری توسط این کارگزاری عرضه شد که به شدت بخش عرضه شرکت های دولتی را افزایش داد. این مساله سبب شد، بسیاری از سهامداران به تبعیت از این نمادها در صف فروش سایر شرکت ها قرار گرفتند.

شستا، نماد ریزش شرکت های دولتی در بورس

طی معاملات امروز، نماد شستا که طی روزهای گذشته به دلیل افشای اطلاعات بسته بود، بعد از بازگشایی با کاهش 17 درصدی مواجه شد. این کاهش 21 درصدی، سبب ریزش شاخص کل بورس به میزان 21 هزار واحد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند این ریزش نشان می دهد اعتماد به نمادهای دولتی از دست رفته است و زمانی که 3 روز معامله یک نماد متوقف بوده است، باید به اندازه این 3 روز که بازار غالبا منفی بوده است، منفی بخورد.

پایان حمایت از بورس

عدم دستکاری بازار برای منفی نشدن شستا توسط سازمان بورس نکته مثبت معاملات امروز بود. اینکه بازار به صورت تصنعی نگه داشته نشد نشانه مثبتی است که نشان می‌دهد همه نهادهای دخیل در بازار سرمایه متوجه شده اند نباید با مکانیزم های بازار به صورت مکانیکی برخورد شود.

به گزارش فارس، طی معاملات امروز بورس، شاخص کل با 4.66 درصد یعنی ریزش 89693 واحد ریزش به یک میلیون و هشتصد و سیزده هزار و پانصد و هفتاد و چهار واحد رسید که به نظر می رسد یک سقوط تاریخی برای بورس تا امروز به ثبت رسیده باشد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن