اقتصادی

ریزش 65261واحدی شاخص بورس تهران / معامله 20 هزار میلیارد تومانی در بورس و فرابورس

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۲۰:۰۲ ریزش 65261واحدی شاخص بورس تهران / معامله 20 هزار میلیارد تومانی در بورس و فرابورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه تحت تأثیر جو روانی و صف‌های فروش با 65 هزار و 261 واحد کاهش همراه شد.

ریزش 65261واحدی شاخص بورس تهران / معامله 20 هزار میلیارد تومانی در بورس و فرابورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 21 مرداد 99 تحت تأثیر جو روانی ایجاد شده در بازار که عمدتا ناشی از خبر روز گذشته مبنی بر لغو عرضه دارا دوم در رشته پالایشی بود شکل گرفت و شاخص کل در پایان معاملات 65 هزار 261 واحد کاهش یافته و به رقم یک میلیون و 999 هزار و 853 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 10 هزار و 412 واحدی به رقم 415 هزار و 417 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 7 میلیون 483 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 7.6میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 12 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز گرچه عرضه اولیه کشاورزی ملارد در نماد زملارد در فرابورس ایران انجام شد که به عنوان اولین شرکت زراعی که در سال جاری وارد فرابورس می‌شود شناخته شد اما این عرضه اولیه هم نتوانست از ریزش شاخص جلوگیری کند.

مروز عمده شاخص های بورس قرمز پوش و کاهشی بود به طوری که شاخص کل بورس نسبت به گذشته 3.16درصد کاهش یافت. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3.16درصد افت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن 1.9 درصد کاهش یافت. شاخص قمیت با معیار هم‌وزن 1.9درصد افت کرد. شاخص آزاد شناور 3.26 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 3.27درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 3 درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت.

امروز نمادهای مهم پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل ملی‌مس، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات، فولاد مبارکه، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری شاهد و بانک تجارت بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل کاهشی بوده و با افت 522 واحد به رقم 20 هزار و 655 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 343 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 1.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 451 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 870 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد بیمه پاسارگاد بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای سنگ آهن گوهرزمین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، صباتأمیمن، پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران امروز شامل بانک دی، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، توسعه و عمران استان کرمان، ماشین‌های اداری ایران، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و کارخانجات تبرک بوده‌اند.

به گزارش فارس گرچه از زمان اعلام منتفی شدن عرضه صندوق پالایشی موسوم به دارا دوم در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و گروه‌های بورسی جوی به راه افتاد و اکثر سهامداران خرد تحت تأثیر این خبر در صف‌های فروش برای سهام خود قرار گرفتند اما امروز خوشبختانه وزیر اقتصاد اعلام کرد در هماهنگی که جدیداً با وزیر نفت داشته است قرار شده صندوق پالایشی با عنوان دارا دوم مرکب از باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در قالب صندوق قابل معامله بورسی در روز چهارشنبه 5 شهریور به عموم مردم ایران از طریق بورس و بانک‌ها ارائه شود.

به گفته وزیر اقتصاد واحدهای صندوق پالایشی دارا دوم برای هر دارنده کد ملی تا سقف 5 میلیون تومان با 30 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

به گزارش فارس، کارشناسان همواره تأکید کردند سرمایه‌گذاری در بورس الزاماً‌ همراه با ریسک است و حضور در بورس به هیچ وجه به منزله سود تنها نیست و هیچ کس نمی‌تواند تعهد بدهد که معامله‌گر در بورس فقط سود کند. بنابراین همواره توصیه شده است برای سرمایه‌گذاری در بورس از پس‌انداز استفاده کنید و همچنین از جو روانی و فضای مجازی و سیگنال‌ها دوری کنید و سهام شرکت‌های ارزنده و هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عرضه اولیه و ETFهای دولتی را خریداری کنید و جداً از پیروی کانال‌های تلگرامی و فضاهای مجازی و رفتار هیجانی پرهیز کنید، به گونه‌ای که در روز گذشته و امروز رفتار هیجانی ناشی از عدم عرضه دارا دوم باعث شد صف‌های میلیونی سهامداران حقیقی برای فروش سهام تشکیل شود که این امر باعث افت قیمت سهام و در نتیجه افت شاخص بازار شد و کسانی که از این فضا پیروی کرده‌اند بیشترین زیان را دیده‌اند. بنابراین فرهنگ سهامداری باید همراه با تحلیل و دوری از هیجانات و با چشم باز باشد و در خرید سهام از افراد خبره و امین مشورت بگیرند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن